Inkoppling eurobaklysen
Inkoppling eurobaklysen
Hej! Jag försöker ersätta original bakljus med euromodellen och har efter mycket huvudkliande kommit fram till att jag behöver ett elschema. Det som finns i Haynes manualen är inte komplett eller så är det jag som inte förstår det. Tyvärr är det någon som redan hunnit klippa i originalhärvan men till alla fyra original lamphållare verkar det gå en brun, en ljusblå och en svart. Enligt monteringsinstruktionen till de nya lysena och enligt Haynesmanualen ska vänster blink vara gul och höger blink vara grön och mycket riktigt har någon tidigare ägare demonterat de inre original lamphållarna, klippt den ljusblå kabeln och satt in nya lamphållare som har en gul och svart respektive grön och svart. Se bifogad bild, tyvärr en dassig mobilkamera men där kan man se original lamphållare till yttre lyse med orörd kabeldragning (brun, blå, svart), original lamphållare till innre lyse med klippt kabeldragning (brun, klippt blå, svart) samt den nya eftermonterade lamphållaren med ny kabeldragning (gul,svart). Det ser lika dant ut på höger sida. Jag får inte ihop det. Vad är den ljusblå för något? Var går gul och grön på original lamphållare, det verkar inte finnas någon ledig pol att sätta dem på? Byter gul och grön färg någonstans inne i kabelhärvan till ljusblå? Eftersom man ska återanvända original lamphållare till positions-/bromsljus i de nya lysena vill jag veta vad den ljusblå är för något.
- Bilagor
-
- DSC00052c.JPG (27.42 KiB) Visad 9551 gånger
-
- DSC00050c.JPG (27.5 KiB) Visad 9551 gånger
Re: Inkoppling eurobaklysen
Här https://forum.clubcorvette.se/viewto ... it=baklyse står det en del hoppas att det hjälper dig.
MVH
MVH
Göran.S.CCS358, C4-88, C5Z06-03
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
EKERÖ BILVÅRD * DEKORTRYCK * LIGHT 4 YOU
CCS CORVETTE CUP;
Mantorp 2- 3 maj, Kinnekulle 30-31 maj, Knutstorp/SSM 3- 5 juli, Karlskoga/STCC 15-16 aug, Falkenberg 11-13 sept.
CCS TA SERIEN;
Kinnekulle 23 maj, Karlskoga 23 aug
Re: Inkoppling eurobaklysen
De ljusblå kablarna visade sig vara efterdragna bromsljus vilket var bra eftersom det innebar ett par ledningar mindre att klippa i/skarva på.
Nu fungerar alla fyra positions- och bromsljus och har jag även ström i hela blinkerssystemet men något är fortfarande fel. Blinkerslamporna blinkar för fort och kort. Den ena sidan snabbare än den andra. Vad betyder det? Är det för mycket eller för litet kräm i systemet? Har jag fel lampor? Vilka lampor ska man ha? I paketet med EU-lysena ingick förutom kabelhärva med monterade socklar även fyra lampor men de är mer eller mindre omärkta och ser inte helt likadana ut. Jag kan inte utläsa något vettigt av dem, en står det "China" på, en annan står det "1156" på. I en annan tråd läste jag om att någon monterat in ett motstånd, kan det vara något som jag också behöver göra?
Tacksam för svar
Nu fungerar alla fyra positions- och bromsljus och har jag även ström i hela blinkerssystemet men något är fortfarande fel. Blinkerslamporna blinkar för fort och kort. Den ena sidan snabbare än den andra. Vad betyder det? Är det för mycket eller för litet kräm i systemet? Har jag fel lampor? Vilka lampor ska man ha? I paketet med EU-lysena ingick förutom kabelhärva med monterade socklar även fyra lampor men de är mer eller mindre omärkta och ser inte helt likadana ut. Jag kan inte utläsa något vettigt av dem, en står det "China" på, en annan står det "1156" på. I en annan tråd läste jag om att någon monterat in ett motstånd, kan det vara något som jag också behöver göra?
Tacksam för svar
Re: Inkoppling eurobaklysen
handlade du corvette centrals kit?
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=10023
https://forum.clubcorvette.se/viewto ... 35&t=10023
CCS 2872
Re: Inkoppling eurobaklysen
Det är ett sånt set ( alltså fyra lysen och kabelhärva) menjag köpte det från Vette Parts, det kom ursprungligen från Ecklers.
Genom oväntad hjälp från en granne som har visar sig ha en MDS-butik och som kan en del om svagström fick jag reda på att det blir för dålig kräm i systemet med dubbla lampor på varje krets mot tidigare en lampa vilket får blinkersrelät att pucka ut och börja snabbblinka. Han rekommenderade att montera ett relä och ta ström från en annan källa, föreslagsvis antennen. Kjell Company verkar ha ett lämpligt relä och ett passande kontaktdon med kabelsats.
Det känns konstigt svårt. I monteringsinstruktionen från Ecklers så var det bara plug'n play. Gul på gul, grön på grön och svart på svart. Kan det vara så att någon tidigare ägare ändrat dragningen av kablaget som gjort att detta inte fungerar som det ska? Jag har inte orkat riva i kabelhärvan för att se hur den är dragen.
Det ska påpekas att jag fått all möjlig hjälp av Robert på Vette Parts som tidigare själv haft detta set på sin egna bil.
Genom oväntad hjälp från en granne som har visar sig ha en MDS-butik och som kan en del om svagström fick jag reda på att det blir för dålig kräm i systemet med dubbla lampor på varje krets mot tidigare en lampa vilket får blinkersrelät att pucka ut och börja snabbblinka. Han rekommenderade att montera ett relä och ta ström från en annan källa, föreslagsvis antennen. Kjell Company verkar ha ett lämpligt relä och ett passande kontaktdon med kabelsats.
Det känns konstigt svårt. I monteringsinstruktionen från Ecklers så var det bara plug'n play. Gul på gul, grön på grön och svart på svart. Kan det vara så att någon tidigare ägare ändrat dragningen av kablaget som gjort att detta inte fungerar som det ska? Jag har inte orkat riva i kabelhärvan för att se hur den är dragen.
Det ska påpekas att jag fått all möjlig hjälp av Robert på Vette Parts som tidigare själv haft detta set på sin egna bil.
Re: Inkoppling eurobaklysen
borde väl räcka att byta relä..jag måste byta relä vid bes pga bara 2 lampor och då blinkar det typ i gång i minuten.....
bättre att lyssna till den sträng som brast än att aldrig våga spänna en båge.
Re: Inkoppling eurobaklysen
Mitt köptes också på Ecklers. På monteringsanvisningen som följde med så stod det Corvette Central. Dum fråga, har du klippt den
vita kabeln vid rattstången? Jag har inte gjort något annat mer än följt monteringsanvisningen och det fungerar perfekt.
vita kabeln vid rattstången? Jag har inte gjort något annat mer än följt monteringsanvisningen och det fungerar perfekt.
CCS 2872
Re: Inkoppling eurobaklysen
Hej ! Original på bilen så är det ju 2 st blinkers per sida så reläet borde dra även dina nya lysen i rätt fart, troligare är att felet uppstått pga att som du sa att någon har varit inne och huggit i orginaldragningen. Du borde även kolla watttalen på alla glödlamporna så att det inte är problemet.
/Jompa
/Jompa
En rullande sten samlar ingen mossa
Re: Inkoppling eurobaklysen
Jasså, original blinkar båda? Det visste jag faktiskt inte
, min var kopplad så att enbart den inre blinkade. Då har man antagligen gjort något med originalkablaget, typ kopplat på ett motstånd eller en lampa någonstans... då blir det kabelskådning alltså. Förhoppningsvis hittar jag det påkopplade motståndet. Annars blir det att koppla på relä, men hellst inte. Ju färre klipp och skarvar på originalkablar destå bättre.

Re: Inkoppling eurobaklysen
Många låter ena lampan bara ligga där bak och lysa för att balansera upp systemet,och återmonterar röda ljusen direkt efter besiktning.Strumpan skrev:Jasså, original blinkar båda? Det visste jag faktiskt inte, min var kopplad så att enbart den inre blinkade. Då har man antagligen gjort något med originalkablaget, typ kopplat på ett motstånd eller en lampa någonstans... då blir det kabelskådning alltså. Förhoppningsvis hittar jag det påkopplade motståndet. Annars blir det att koppla på relä, men hellst inte. Ju färre klipp och skarvar på originalkablar destå bättre.
men tyvärr är det många ormbon bak till corvettebelysningar.
Re: Inkoppling eurobaklysen
Hur går det med dina blinkers ?
angående elscheman känner du inte nån som har en GM manual
Haynesmanualen är helt kass med massor av fel, själv skulle jag bara använda den till att justera haltande bord med
/Jompa
angående elscheman känner du inte nån som har en GM manual
Haynesmanualen är helt kass med massor av fel, själv skulle jag bara använda den till att justera haltande bord med

/Jompa
En rullande sten samlar ingen mossa
Re: Inkoppling eurobaklysen
Det känns lite råttbo över det hela med alla dessa klippningar, skarvar och omdragningar. Jag hittade inga motstånd eller lösa lampor så det blir till att montera relä med tillhörande don. För er som behöver liknande kan jag rekommendera Kjell Company, till relä art-nr 36-108 finns passande kontaktstycke med förmoterade sladdar 36-109. Så slipper det se så hobbymekat ut.
Re: Inkoppling eurobaklysen
varför inte gå över elsystemet och göra det rätt istället för massa extra relä å kablar? Nästa gång du får el problem så kommer du ju inte veta var du skall börja leta.....
CCS 2872
Re: Inkoppling eurobaklysen
Sant, sant. Att koppla på reläer är ju bara att bygga runt ett problem, att bygga en snabb fulfix, och sådana gillar man ju inte. Dessutom kommer det bli ännu fler fula skarvar jäms med de två avklippta jordkablarna som redan låg där och skräpade.
Problemet är bara att jag redan gjort den lätta biten i letandet, granskat de gula och gröna sladdarna till blink där de går lätt att se, d v s i bakvagnen, genom luckan i bagageutrymmet och bakom panelen under ratten. Allt utan att hitta något eftermonterat motstånd. Nästa steg är att lyfta alla andra paneler tanken på det skrämmer mig lite. Dessutom stämmer det inte liksom. Allt efterarbete på ljusen i bakvagnen från föregående ägare känns lite halvhjärtat utfört och en sådan lat hobbyhemmapulare skulle knappast lägga ner sin själ i att montera två motstånd på ett snillrikt ställe. Än så länge har jag förutsatt att sladdarna går direkt från relät under ratten men det kanske är fel? Jag borde nog ta en titt under motorhuven, bakblikers kanske är kopplade på framblinkers…hmmm.
Hur är det med att koppla lampor på en blikslinga? Hur många lampor och av vilken styrka ska det egentligen sitta på varje slinga? Och hur mycket motstånd kan man koppla av och på innan relät slutar fungera?
Problemet är bara att jag redan gjort den lätta biten i letandet, granskat de gula och gröna sladdarna till blink där de går lätt att se, d v s i bakvagnen, genom luckan i bagageutrymmet och bakom panelen under ratten. Allt utan att hitta något eftermonterat motstånd. Nästa steg är att lyfta alla andra paneler tanken på det skrämmer mig lite. Dessutom stämmer det inte liksom. Allt efterarbete på ljusen i bakvagnen från föregående ägare känns lite halvhjärtat utfört och en sådan lat hobbyhemmapulare skulle knappast lägga ner sin själ i att montera två motstånd på ett snillrikt ställe. Än så länge har jag förutsatt att sladdarna går direkt från relät under ratten men det kanske är fel? Jag borde nog ta en titt under motorhuven, bakblikers kanske är kopplade på framblinkers…hmmm.
Hur är det med att koppla lampor på en blikslinga? Hur många lampor och av vilken styrka ska det egentligen sitta på varje slinga? Och hur mycket motstånd kan man koppla av och på innan relät slutar fungera?
Re: Inkoppling eurobaklysen
Att göra rätt innebär att montera helrött bakHrLarsson skrev:varför inte gå över elsystemet och göra det rätt istället för massa extra relä å kablar? Nästa gång du får el problem så kommer du ju inte veta var du skall börja leta.....

Alla ombyggnadssatser är kompromisser,även de i de europasålda bilarna,fast där går man ju djupare in i kabelstammen och det är inga billiga grejer heller.
Re: Inkoppling eurobaklysen
Har du kollat så att du inte har jordfel till lysena för det kan bli väldigt skumma fel om dom inte är jordade.
Du skulle oxå kunna koppla blinklamporna på den kabel som du hade på det lyset som bara var blinkers innan du byggde om.Och testa om det fungerar.
Många kopplar bort bromsledningen från original Blink/broms och tar den från det 3:de bromslyset istället
Det man vet är att original så är det en dubbelpolslampa i varje baklyse,
ett bakljus samt ett broms/blinkers, och det är kopplat så att om du bromsar samtidigt som du blinkar så kopplas bromslyset bort på den sidan som du blinkar
åt ,
Du skulle oxå kunna koppla blinklamporna på den kabel som du hade på det lyset som bara var blinkers innan du byggde om.Och testa om det fungerar.
Många kopplar bort bromsledningen från original Blink/broms och tar den från det 3:de bromslyset istället
Det man vet är att original så är det en dubbelpolslampa i varje baklyse,
ett bakljus samt ett broms/blinkers, och det är kopplat så att om du bromsar samtidigt som du blinkar så kopplas bromslyset bort på den sidan som du blinkar
åt ,
En rullande sten samlar ingen mossa
Re: Inkoppling eurobaklysen
Förresten vad är det för årsmodell på bilen
En rullande sten samlar ingen mossa
Re: Inkoppling eurobaklysen
Det är en 93'a, helt original vad jag vet. Jag var ute igår kväll igen men utan något resultat. Jag hittar inget eftermonterat motstånd och efter att ha granskat elschema så verkar de gula och gröna sladdarna vara original och är ursprungligen parallellkopplade på baklamporna. JAg har inte tittat i kabelhärvan till EU-lysena och sett hur det ser ut, en fundering jag ha är om de kanske seriekopplat dem och att de skulle kunna påverka funktionen?
I ett sista desperat försök kopplade jag på relät, dock utan framgång. När jag slår på blink blir det fast sken. Jag var inne hos grannen med MDS-butiken för att försäkra mig om att det var rätt kopplat och undrade varför jag fick det resultatet men han bara skakade på huvudet och kliade sig på hakan. Det roligaste var när jag av misstag slog på blinkern med relät utdraget från kontakten och ändå gick blikers på med fast sken! Jag började skratta hysteriskt. Hur fan gick det till? Gula sladden med insignal på vänster blinkers var kopplad på reläkontakten och slutar alltså ute i tomma intet och ändå lyser blinkern!!! Det blir att gå tillbaka till ritbordet och ta om det från början, mäta motstånd för att se vilken slad som ger vad. Problemet är att det är lite av en gråzon för mig, dels eftersom jag saknar erfarenhet, grundläggande kunskap och dels eftersom jag inte har något facit. Vilket värde ska de vara när blink är påslagen. Jag förstår att sätta stavarna på rätt ställe och kan tänka logiskt men hur vet jag om det värde jag får är rätt eller fel?
I ett sista desperat försök kopplade jag på relät, dock utan framgång. När jag slår på blink blir det fast sken. Jag var inne hos grannen med MDS-butiken för att försäkra mig om att det var rätt kopplat och undrade varför jag fick det resultatet men han bara skakade på huvudet och kliade sig på hakan. Det roligaste var när jag av misstag slog på blinkern med relät utdraget från kontakten och ändå gick blikers på med fast sken! Jag började skratta hysteriskt. Hur fan gick det till? Gula sladden med insignal på vänster blinkers var kopplad på reläkontakten och slutar alltså ute i tomma intet och ändå lyser blinkern!!! Det blir att gå tillbaka till ritbordet och ta om det från början, mäta motstånd för att se vilken slad som ger vad. Problemet är att det är lite av en gråzon för mig, dels eftersom jag saknar erfarenhet, grundläggande kunskap och dels eftersom jag inte har något facit. Vilket värde ska de vara när blink är påslagen. Jag förstår att sätta stavarna på rätt ställe och kan tänka logiskt men hur vet jag om det värde jag får är rätt eller fel?
Re: Inkoppling eurobaklysen
Verkar att vara bökigt för dej!!
Har du kapat av den vita kabeln under panelen??
vet inte om du har monteringsanvisningen från Ecklers så här får du länken
http://www.ecklers.com/assets/pdf/40372.pdf
enligt denna så ska det inte vara något större problem att montera
Europalyserna
Har du kapat av den vita kabeln under panelen??
vet inte om du har monteringsanvisningen från Ecklers så här får du länken
http://www.ecklers.com/assets/pdf/40372.pdf
enligt denna så ska det inte vara något större problem att montera
Europalyserna
En rullande sten samlar ingen mossa
Re: Inkoppling eurobaklysen
Ny sväng ut till bakvagnen igår kväll, jag misstänker att grannarna just utsett mig till byfånen, han den där som sitter bakom en bil och häckar hela kvällarna. Hursomhellst så kopplade jag bort allt reläkrafs och kopplade tillbaka enligt Ecklers anvisningar och resultatet var detsamma som tidigare, hyperblink. Till saken hör att jag lusläst manualen, verkstadshandboken, installationsanvisningarna från Ecklers och frågat här på forumet men ingenstans har det gått att få reda på vilket som är det korrekta motståndet på blinklamporna. Eftersom det original i de kombinerade park/broms/blinklysena sitter 5/21w antog jag att de omärkta lamporna som medföljde i den nya kitet var 5w. Eftersom de uppenbarligen inte fungerade kastade jag dem och köpte en uppsättning 21w men det var då det började det hyperblinka. Efter det misslyckade försöket med relät ville jag börja om från början. Det mest troliga var ju att det borde vara 5w. Lamporna som följde med kitet och de som redan satt i mina blinker var alla omärkta så för att vara säker på att det ändå inte skulle vara 5W så jag köpte en uppsättning som jag monterade igår kväll. Med dessa blev intervallerna så långa att jag först trodde att det var fast sken innan jag såg att stömmen faktiskt bröt och det blinkade, om än så sällan. Så jag tog ur en 5w och satte i en 21w, alltså 5+21w, vilket gav jämna fina blink. Uppenbarligen ska man ha 10w lampor. Glad i hågen satte jag igång med att montera de nya lysena men snubblade redan på första trappsteget. De gamla socklarna passade inte i de nya husen! Åhhhh suck. Det står ju uttryckligen i installationsanvisningarna från Ecklers att man ska återanvända de gamla socklarna till de nya positions- och bromsljusen. Så det blir till att jaga nya socklar. Förslag på var man kan köpa de rätta socklarna mottages tacksamt.
- Bilagor
-
- DSC00070b.JPG (30.61 KiB) Visad 8857 gånger
-
- DSC00069b.JPG (31.31 KiB) Visad 8857 gånger
Re: Inkoppling eurobaklysen
Stopp nu! Vi har samma kit och dom gamla socklarna funkar men du får fila upp jacken i dom nya husen! Jag fick samma "problem" men det handlar bara om att fila upp ytterst lite i husen. Precis som om där sitter lite gjutskägg kvar efter gjutningen.
CCS 2872
Re: Inkoppling eurobaklysen
Lite? Jag tycker det ser ut som att det blir att fila en hel del. Den gamla fattningen på det gamla lamphuset är den samma som den till blink på det nya huset så det är lätt att jämföra fattningen. Ett hål skulle bli tvunget att filas upp till åtminstone den dubbla bredden. Dessutom sitter låspinnen för sockeln till p&b på det nya lamphuset kvart i tolv jämfört med hur den sitter på det gamla huset. Så för att använda den gamla sockeln måste även låspinnen kapas och kommer sedan inte att kunna användas alls vid fastsättning, då får man helt förlita sig på att det kvartsvarv man drar åt socklen med i det filade hålet är tillräckligt för att hålla den på plats. Det är nog bäst att jag kollar med försäljaren innan jag sätter filen i lamphus värda fem och ett halvt tusen kronor. Sån kan ju påverka eventuell reklamation.
Re: Inkoppling eurobaklysen
Jag kunde inte hålla mig så jag skred till verket. Det är inte utan en viss vördnad man går loss med en fil på lamphus värda 5500 kr. Marknadsekonomin är logisk men ibland känns det ändå som om någon missat något i beräkningen så att slutresultatet blev lite tokigt. Lamphusen är trots allt bara fyra plastbyttor stämplade "Made in Taiwwan", men marknaden säger att två sådana uppsättningar är nästan lika mycket värda som min gamla BMW 318 -94 som jag sålde i höstas för 12000 kr. Den var fullt fungerande och i normalt skick med hänsyn till ålder och mil. Jämförelsen känns absurd. Å andra sidan så ska väl en Corvette inte vara för vem som hellst och jag skulle aldrig vilja ha tillbaka BMW'n och jag skulle inte heller vilja vara utan vara utan Corvetten, så lika glad är jag för det. Resultatet blev faktisk grymt bra. Snygg finish och perfekt passform. Visst, det är inte längre helrött och lysena sitter inte lika djupt vilket förändrar utseendet, get over it, vem orkar åka runt med snutnojja och kolla ängsligt i backspegeln varje sekund? Inte jag i alla fall. Nu blev det här arbetet kolossalt tidskrävande och struligt helt i onödan. Allt hade varit lätt som en plätt om det bara funnits en upplysning om att det var 10w lampor som behövdes. Tack för det Ecklers!
Nästa äventyr är att montera sidoblinkers. Jag tänker kopiera denna lösning som är den mest smakfulla jag sett hittills.
http://www.vetteforum.se/showthread.php ... doblinkers
Det finns t o m fördragna sladdar under motorhuven till sidorna. Det enda jag saknar är socklar till lamporna som är av typen W2,1x9,5d. Är det någon som vet var man kan köpa dem?
Nästa äventyr är att montera sidoblinkers. Jag tänker kopiera denna lösning som är den mest smakfulla jag sett hittills.
http://www.vetteforum.se/showthread.php ... doblinkers
Det finns t o m fördragna sladdar under motorhuven till sidorna. Det enda jag saknar är socklar till lamporna som är av typen W2,1x9,5d. Är det någon som vet var man kan köpa dem?
Re: Inkoppling eurobaklysen
funka bra med filen ja
Kolla Elfa med lampsocklarna
Du kan ändra djupet och vinkeln på dom nya lamporna med hjälp av ............. filen
ta ner längden på dom långa piggarna på baksidan.
Jämför med dom gamla byttorna så förstår du hur jag menar.

Du kan ändra djupet och vinkeln på dom nya lamporna med hjälp av ............. filen

Jämför med dom gamla byttorna så förstår du hur jag menar.
CCS 2872