strokning till 383
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
strokning till 383
Tjenare ! Jag har tittat på EAGL`S stroker satts och det finns två olika komp förhållande. 9,7:1 och 10,9:1. Jag anv en ZZ9 kam i hopp med 1,6 rullvipper och 64cc comb,chamber i topparna. 10,2:1 i komp har jag i dag med orginal grejerna. Vilket ska jag välja? Någon som är hemma på det här? Gissare och funderare undanbedes att svara på det här
utan jag är bara intreserad av svar av folk som har kunskap om det här
. A/B
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
För att
?. Vidarutveckla gärna svaren så jag förstår hur ni tänker !
A/B
Jag pratade med två st motor byggare idag och dom såg då inte några svårigheter med att åka 10,9:1 i komp
. Lite oktan boster och ställa på tändningen lite mer fick jag som svar. Det svaret tyckte jag lät utmärkt, varför gå ner i komp när jag ändå inte tänker överladda? 
Jag pratade med två st motor byggare idag och dom såg då inte några svårigheter med att åka 10,9:1 i komp
Hej,
gammalt djungelordspråk säger max 9,0:1 med järntoppar och 10,0:1 med alutoppar om man inte har synnerligen vass kam som blöder komptryck. Låter som haschmek att skvimpa i oktanbooster mm på en sugmotor och de menar nog att du får backa tändningen vilket gör att du förlorar enormt med pulver jfr med vinsten av en komphöjning.
MVH
MN
gammalt djungelordspråk säger max 9,0:1 med järntoppar och 10,0:1 med alutoppar om man inte har synnerligen vass kam som blöder komptryck. Låter som haschmek att skvimpa i oktanbooster mm på en sugmotor och de menar nog att du får backa tändningen vilket gör att du förlorar enormt med pulver jfr med vinsten av en komphöjning.
MVH
MN
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Tack för en bra förklaring istället för att bara skriva ( 10.9:1 i komp skulle jag inte åka.)
Jag antar att ni är många på det här forumet som trimmar hejvillt. Vad åker ni med för komp förhållande? ( Ingen överladdning) Lite märkligt är det i alla fall,var ute på en hem sida i USA och där hadde näst intill alla mellan 11-12:1 i sina motorer utan några herrejösses kammar. Men va vet ja själv är jag rätt ny i bilmotor världen men efftersom jag har hållit på destomera med MC motorer så är jag inte helt borta. A/B
- Skp
- Corvettefantast

- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Eller så kan man göra som en arbetskamrat till mig.. köpa fina bitar till en komplett ny fin motor.. Sedan att det råkade bli 13.7 i komp var ett mindre problem.. bara att köra på racebränsle
enda problemet var att det blev skitdyrt att åka så han blev tvungen att sälja bilen.. 
Så köp så att du kan köra full tändning utan livrem och hängseln som oktanbooster och backad tändning.. det är väl en gatkärra vi snackar om här..
Så köp så att du kan köra full tändning utan livrem och hängseln som oktanbooster och backad tändning.. det är väl en gatkärra vi snackar om här..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
- Skp
- Corvettefantast

- Inlägg: 122
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
- Ort: corvette@bolina.hsb.se
JE har gott om kolvar här finns en länk till Racenet i USA dom har gott om roliga delar. http://www.racenet.net
MMR i malmö tar hem mycket JE kolvar du kan ju även ringa och höra med dom www.mmr.nu
Stefan
MMR i malmö tar hem mycket JE kolvar du kan ju även ringa och höra med dom www.mmr.nu
Stefan
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Bättre med något för lite komp än något för mycket. Gör ca 3% per enhet, mao 15 hk på 500 hk mellan 10:1 och 11:1 (marginellt). Kör hellre med något mindre komp så kan du välja en kam som 'blöder' mindre och istället ger mer vrid i motorn.
Går utmärkt att maila kamtillverkare typ Crane, CompCams med de data som du har på motor, utväxling, vikt på kärran etc. Dom svara på någon dag med det som de rekommenderar.
Jag köpte mina JE (SRP) http://www.jepistons.com kolvar direkt från staterna http://www.SDPC2000.com (Har bra priser och kundservice). Det spar du en hel del pengar på om du ska handla lite.
Går utmärkt att maila kamtillverkare typ Crane, CompCams med de data som du har på motor, utväxling, vikt på kärran etc. Dom svara på någon dag med det som de rekommenderar.
Jag köpte mina JE (SRP) http://www.jepistons.com kolvar direkt från staterna http://www.SDPC2000.com (Har bra priser och kundservice). Det spar du en hel del pengar på om du ska handla lite.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Det tråkiga är att jag inte har hittat så många allternativ typ 9,8:1 och 10,4:1. Det blir det sistnämda och dom beställer jag direkt från staterna.StingrayRacing skrev:Bättre med något för lite komp än något för mycket. Gör ca 3% per enhet, mao 15 hk på 500 hk mellan 10:1 och 11:1 (marginellt). Kör hellre med något mindre komp så kan du välja en kam som 'blöder' mindre och istället ger mer vrid i motorn.
Går utmärkt att maila kamtillverkare typ Crane, CompCams med de data som du har på motor, utväxling, vikt på kärran etc. Dom svara på någon dag med det som de rekommenderar.
Jag köpte mina JE (SRP) http://www.jepistons.com kolvar direkt från staterna http://www.SDPC2000.com (Har bra priser och kundservice). Det spar du en hel del pengar på om du ska handla lite.
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Det djungelord språket skulle vara roligt och veta var det kommer i från?M Nordin skrev:Hej,
gammalt djungelordspråk säger max 9,0:1 med järntoppar och 10,0:1 med alutoppar om man inte har synnerligen vass kam som blöder komptryck. Låter som haschmek att skvimpa i oktanbooster mm på en sugmotor och de menar nog att du får backa tändningen vilket gör att du förlorar enormt med pulver jfr med vinsten av en komphöjning.
MVH
MN
Ja menar det är ju redan orginal över 10:1 på min bil med alu toppar
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Det påstådda kompvärdet stämmer oftast inte med det som står i litteraturen.. Dessutom så brukar det ju skilja lite mellan cylindrarna..
Min Vette påstår GM att det ska vara 9.0 men när jag mätte så var det 8.5 +/-0.07 på alla cylindrar.. Snacka om SMOG men det är ju bra med lågt komp om man kör kompressor
..
Min Vette påstår GM att det ska vara 9.0 men när jag mätte så var det 8.5 +/-0.07 på alla cylindrar.. Snacka om SMOG men det är ju bra med lågt komp om man kör kompressor
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Komp
det är väl tur att dom överdriver ibland.Minns att jag köpte en trimmad 340S till min Dart GT i slutet av sjuttiotalet den var uppbyggd för att hålla 13,4:1 i komp,i och för sig var den byggd medans det fanns 103 oktanig högblyad bensin,men när jag köpte motorn fanns bara 99 oktan. man fick byta en del toppackningar innan man fattade att kammen var för snäll.Men det var häftigt med kolvar som steg upp som en bergskedja ur motorn.
Statisk kompression (förhållandet mellan cylindervolymen och förbränningsrummet) ger bara en fingervisning om den dynamiska (uppmätta) kompressionen.
Den verkliga kompressionen påverkas av en mängd faktorer som kammen (kompressionsfasen påbörjas inte förrän ventilerna är stängda), fyllnadsgraden i cylindern som i sin tur påverkas av varvtalet (sämre fyllnadsgrad vid högre varv pga kortare reala öppningstider), atmosfäriska trycket som påverkas bl a av höjden över havet (det är tryckskillnaden mellan vacuumet i cylindern och omgivande lufttrycket som fyller cylindern), lufttemperaturen (syredensiteten), flödeskapaciteten på både insugs- och avgassidan, osv, osv.
Vid överladdning blir den dynamiska kompressionen högre än den statiska pga att luft/bränsle-blandningen komprimeras redan innan kompressionsfasen påbörjas i cylindern, därav den (oftast) nödvändiga statiska kompsänkningen vid kompressor/turbo-konvertering.
Den dynamiska (verkliga) kompressionen är mycket svår att beräkna i motsats till den statiska, men den dynamiska är lättare att påverka.
Kontentan är att bara för att den statiska kompressionen är hög behöver inte den dynamiska vara det.
Den verkliga kompressionen påverkas av en mängd faktorer som kammen (kompressionsfasen påbörjas inte förrän ventilerna är stängda), fyllnadsgraden i cylindern som i sin tur påverkas av varvtalet (sämre fyllnadsgrad vid högre varv pga kortare reala öppningstider), atmosfäriska trycket som påverkas bl a av höjden över havet (det är tryckskillnaden mellan vacuumet i cylindern och omgivande lufttrycket som fyller cylindern), lufttemperaturen (syredensiteten), flödeskapaciteten på både insugs- och avgassidan, osv, osv.
Vid överladdning blir den dynamiska kompressionen högre än den statiska pga att luft/bränsle-blandningen komprimeras redan innan kompressionsfasen påbörjas i cylindern, därav den (oftast) nödvändiga statiska kompsänkningen vid kompressor/turbo-konvertering.
Den dynamiska (verkliga) kompressionen är mycket svår att beräkna i motsats till den statiska, men den dynamiska är lättare att påverka.
Kontentan är att bara för att den statiska kompressionen är hög behöver inte den dynamiska vara det.
-
alberto.becker
- Corvettefantast

- Inlägg: 186
- Blev medlem: mån nov 17, 2003 23:11
- Ort: CCS Admin
Hej! Antar att du åker med en LT-1a men skit det samma va har du för fabrikat på kolvarnagta324 skrev:Lt1 har 10.4 orginal men de har bättre kylning av topparna. Jag körde 10.4 i min 383 och jag fick modda tändkurvan rejält för att undvika spikningar..................
* detta men en kam en lite överlapp iofs........
/N.



