böja motorhuven

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

böja motorhuven

Inlägg av kungricky »

går det att böja motorhuven på nåt sätt eftersom den är för rak? det är ju som sagt inte den bästa passformen, eller måste man använda kilovis med glasfiberspackel, eller räcker det att ha nåt stöd i kanterna vid hjulhusen utan att plasten spricker?
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Brukar sitta små gummipuckar som man kan ansa till så huven följer flyglarna.
Detta funkar ju vid små skillnander men om det sklijer centimetrar så blir det ju jobbigare.
Kasta inte bäver i trähus.
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

det är ju det att det handlar om ca 1 cm
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Schimsa huven vid gångjärnen och/eller vid låsningen....
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

är den lägre mitt på huven?
alltså den följer inte skärmarna?
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

om fram och bakkant är bra så ligger huven 1 cm under vid hjulhusen. och det är utan något stöd. det är snart dags för lack så jag tänkte om det går på något sätt att få till en bättre passform. sen undrar jag om jag får plats med ett viktor jr insug under huven utan nåt slags av extra skop. chokehuset kapas bort från förgasaren och sen tänkte jag göra på nåt sätt ett kalluftsintag framifrån om det går. bilen är en 75 l48
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

hej.
Har själv ett Super Victor Jr insug
som du ser blir det högt. Visseligen har jag en lustgasplatta under förgasaren på ca 10mm, men jag fick såga hål i huven för att kunna stänga huven och då satte jag på scoopet.
Med ett Performer EPS-insug nuddade luftrenarskruven huven.

Sorry om bilderna inte blev i bra storlek, men ngt var krångligt med uppladdningen.

Bild

Bild

Bild
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

jag har ett bowtie viktor jr liggandes så jag tänkte använda det. alltså måste jag höja huven 6-7cm . tänkte isåfall höja hela vägen från framkant. kanske man kan försöka få till böjen över hjulhusena lite bättre samtidigt men då måste jag väl även kapa i förstärkningarna undertill.
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

Du får nog kapa i förstärkningen då ja för att få det bra,går ju att försöka separera huven och förstärkningen och lägga in material där också..
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Det är ju olika höjd mellan Victorinsugen också
mitt är nog högre än ditt.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
kungricky
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 275
Blev medlem: fre okt 12, 2007 18:36
Ort: Korpilombolo
Kontakt:

Inlägg av kungricky »

har haft ett superviktor samtidigt också
å jag tyckte det bara var kanalerna som var större i super viktor
c4 cab 1990 c3 t-top 1975 12,48sec 177kmh 400meter 8,093 145kmh 200meter 2,06 60fot
http://www.youtube.com/watch?v=z0pTEisHKzk
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Ok. Stämmer säkert. Fick inte fram måtten på Edelbrock idag såg bara att det var olika höjd på några och tyckte på beskrinvningen att Bowtie var lägre
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Staffan...
Rookie
Rookie
Inlägg: 63
Blev medlem: lör dec 22, 2007 1:38
Ort: Hallsberg

Inlägg av Staffan... »

Min huv låg också lägre på mitten, men det var för att den var knäckt. Det kanske din också har varit och sedan har någon tidigare ägare inte fått det rätt när han lagade det. Var ganska lätt åtgärdat. La ut lite bilder på hemsidan hur jag lagade det. www.solvberg.se/veteraner
Stingray-69
C4-85 (SÅLD)
C5-98
http://www.solvberg.se/veteraner
Skriv svar