Vad är det för toppar ?
Vad är det för toppar ?
Har kommit över några toppar och jag undrar vad det är för något och vad dom har suttit i orignal. Fick höra att det va Ls6 toppar men jag vill vara säker på vad det är. GM , Hi-per , 6272890 , gjutjärn , om någon kan vara snäll och identifiera dom. // Krister
Har lyckats hitta en sida. Jag angav 6272890 men det måste vara 6272990 lite svårt å se om det är en 8 eller 9 a men måste vara en 9 a då. Då framgår det att det suttit på en -70 454 , open chamber , 118 cc rectangular. På info står det : "service replacement mkIV " Vad betyder det ? Med andra ord så är det inga Ls6 toppar då ?!
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hallå Tegman.
Hittade detta om LS6-toppar på Stingrays hemsida. "3946074 Open 69-71 69 427 L88, ZL1, Aluminum, 118cc chamber '71 454 LS6, "round exhaust port" .
Så dina toppar är tyvärr inga LS6-toppar eftersom dom dessutom skall vara i aluminium.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Hittade detta om LS6-toppar på Stingrays hemsida. "3946074 Open 69-71 69 427 L88, ZL1, Aluminum, 118cc chamber '71 454 LS6, "round exhaust port" .
Så dina toppar är tyvärr inga LS6-toppar eftersom dom dessutom skall vara i aluminium.
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Hej,
Fick slå i min Chevrolet Big Block parts interchange manual (ISBN 1-884089-15-1).
Gjutnummer 6272990 (70-76) eller 14096188 (70-71) är utbytestoppar med artikelnummer PN-6260482 som också återfanns på 454HO crate motorer. 118 cc open chamber som sagt men också med 325cc insugskanaler och 2.19"/1.88" ventiler.
Topparna räcker gott och väl till för 425hk om det är det du egentligen undrar...
Mr. Beam
Fick slå i min Chevrolet Big Block parts interchange manual (ISBN 1-884089-15-1).
Gjutnummer 6272990 (70-76) eller 14096188 (70-71) är utbytestoppar med artikelnummer PN-6260482 som också återfanns på 454HO crate motorer. 118 cc open chamber som sagt men också med 325cc insugskanaler och 2.19"/1.88" ventiler.
Topparna räcker gott och väl till för 425hk om det är det du egentligen undrar...
Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
-
Kalle Mankan
- Corvettefantast

- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Nja, inte direkt sällsynta men det är bra gjutjärns toppar. Bland de värsta produktions toppar som GM gjorde när det begav sig. Värde? Vad är det för skick på dem? Jag körde 990 toppar på en 433 en tid sedan. Dom vill gärna ha lite varv för att börja flöda.Tegman skrev:Är det sällsynta toppar eller ganska standard toppar då ? E det nå värde på dem ?
Kalle
Den ena är hel och fin den andra har en liten spricka i sätet...jag skulle få dem båda för 3000 kr men då ska den ju lagas..var och pratade med SMK ( svensk maskin teknik ) om det skulle gå och laga dem, dom sa att den behöver pulver svetsas ( dom ville inte ta på sig att göra det iochmed att dom inte kan lämmna några garantier för sådana jobb ) och dom hade ingen dom kunde rekomendera. Så frågan är ju om det är lönt att laga den. om någon kan göra det + vad det ev. skulle kosta. Men vad skulle sådana toppar kosta om båda var hela ?
Tveksamt om det e lönt att börja jobba med dom. Sedan ere kanske dags att byta ventiler,styrningar,tätningar osv och då är du uppe i samma pengar som ett par nya.Tegman skrev:Den ena är hel och fin den andra har en liten spricka i sätet...jag skulle få dem båda för 3000 kr men då ska den ju lagas..var och pratade med SMK ( svensk maskin teknik ) om det skulle gå och laga dem, dom sa att den behöver pulver svetsas ( dom ville inte ta på sig att göra det iochmed att dom inte kan lämmna några garantier för sådana jobb ) och dom hade ingen dom kunde rekomendera. Så frågan är ju om det är lönt att laga den. om någon kan göra det + vad det ev. skulle kosta. Men vad skulle sådana toppar kosta om båda var hela ?
Enda orsaken att köpa dom skulle vara om man redan har en bra topp och behöver en ny.
Kasta inte bäver i trähus.
