Kabel till generator
Kabel till generator
Mätte upp strömmen i matningskablen till generatorn idag, och där passerar 55A när den laddar.
Kabeln som går från generatorn är väldigt tunn, jag har för avsikt att byta den mot en grövre.
Går matningskabeln direkt till startmotorn eller går den via laddningsrelät?
Kabeln som går från generatorn är väldigt tunn, jag har för avsikt att byta den mot en grövre.
Går matningskabeln direkt till startmotorn eller går den via laddningsrelät?
-69, 502, Coupé
Laddning
Hej Jonathan!
I båtar med kanske tre 75 amp batterier och lite laddström sätter man en grov kabel från generatorn direkt till batteriet. Dessutom kan man låta laddrelät känna av laddströmmen direkt på batteriet dvs 14,4v och sen tvinga generatorn ladda fullt. Men i bilar har vi ju sällan problem med laddningen av batteriet så därför vet jag inte riktig vad ditt problem är? Har du problem med att ladda batteriet fullt?
I båtar med kanske tre 75 amp batterier och lite laddström sätter man en grov kabel från generatorn direkt till batteriet. Dessutom kan man låta laddrelät känna av laddströmmen direkt på batteriet dvs 14,4v och sen tvinga generatorn ladda fullt. Men i bilar har vi ju sällan problem med laddningen av batteriet så därför vet jag inte riktig vad ditt problem är? Har du problem med att ladda batteriet fullt?
Nej inga problem alls!
Det är bara det att kablen som går från generatorn är orginalkablen, dvs väldigt tunn. Det fungerade säkert orginal då generatorn endast laddade för lite lyse, radio etc.
Men nu sitter det dubbla elfläktar, elektrisk vattenpump, msd elektrisk tändning mm mm. som i sig förbrukar mycket ström.
Jag har också en ny generator som är klassad 100Ampere.
Detta betyder att generatorn laddar mycket hårdare än vad den gjorde orginal.
Vilket betyder att orginalsladden från generatorn är för klen. Det är den jag vill byta ut. och undrar då om jag bara kan dra en ny tjockare kabel från generatorn direkt till startmotorn!?
Det är bara det att kablen som går från generatorn är orginalkablen, dvs väldigt tunn. Det fungerade säkert orginal då generatorn endast laddade för lite lyse, radio etc.
Men nu sitter det dubbla elfläktar, elektrisk vattenpump, msd elektrisk tändning mm mm. som i sig förbrukar mycket ström.
Jag har också en ny generator som är klassad 100Ampere.
Detta betyder att generatorn laddar mycket hårdare än vad den gjorde orginal.
Vilket betyder att orginalsladden från generatorn är för klen. Det är den jag vill byta ut. och undrar då om jag bara kan dra en ny tjockare kabel från generatorn direkt till startmotorn!?
-69, 502, Coupé
Aha!
Här finns det mycket information om hur generatorer funkar!
http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/
Här finns det mycket information om hur generatorer funkar!
http://www.skyllermarks.se/bil-och-bat/
Kabeln går ifrån Generatorn till startmotorn via Signalrelät som sitter på vänstersida av motorutrymmet.
Amperemätaren mäter potentialskillnaden mellan signalrelät och startmotorn.
Den har seperata kablar.
Så ere iaf kopplat på en -73a och det e nog så på din ochså.
Edit :Heter det inte Alternator när det e växelström och Generator när det gäller Likström?
Amperemätaren mäter potentialskillnaden mellan signalrelät och startmotorn.
Den har seperata kablar.
Så ere iaf kopplat på en -73a och det e nog så på din ochså.
Edit :Heter det inte Alternator när det e växelström och Generator när det gäller Likström?
Kasta inte bäver i trähus.
Jo men...Heter det inte Alternator när det e växelström och Generator när det gäller Likström?
Bägge producerar växelström men i en generator har man även en brygga för att "omvandla" växelström till likström. Altenator ska kanske vara utan denna brygga men det ordet används ju så frikostigt för bägge varianterna så jag blir osäker. Men jag lovar att kolla i mina böcker när tillfälle ges.
Har ännu inte hunnit kolla i mina scheman men jag lägger mina pengar på att föregående talare har rätt i hur kablarna är dragna.
Jag drog ny kabel från generatorn direkt till startmotorn.
Verkar fungera perfekt förutom att mätaren (laddmätaren) i kupén inte fungerar. Men det spelar inte så stor roll.
Verkar fungera perfekt förutom att mätaren (laddmätaren) i kupén inte fungerar. Men det spelar inte så stor roll.
Senast redigerad av Jonathan den mån aug 18, 2008 22:27, redigerad totalt 1 gånger.
-69, 502, Coupé
Generatorkablar?
Nu får du svara Frisk!
Är det inte läge att även gå upp lika mycket i dimension på minuskabeln?
eller spelar det ingen roll.
"En noob elektriker".
Är det inte läge att även gå upp lika mycket i dimension på minuskabeln?
"En noob elektriker".
Har letat i böcker och hört med professorer. Har inget solklart svar men för länge sedan fram till slutet av 60-talet vad våra generatorer likströmsgeneratorer. När man sedan gick över till växelströmsgeneratorer så ! kanske ! man kallade dessa för Alternator för att skilja på dom. Alternator betyder ju som bekannt växlande, växelström (AC). Ordet har ju ingen betydelse i dagens bilgeneratorer längre........
Det är väl så långt jag kommer med en förklaring
Alternator generator, altinerande generator.
Det är väl så långt jag kommer med en förklaring
Alternator generator, altinerande generator.