Har ssökt runt lite, men ej funnit det jag söker.
Är lite nyfiken på om det finns något enkelt sätt att se om man har hydrauliska lyftare eller mekaniska utan att riva mer än ventilkåpan. Vet ej vilken kam jag har.
Funderar på om mekaniska lyftare har 2 bultar som håller vipparmen, en för justering och en för låsning medan hudrauliska bara har en justerskruv. Men detta kanske är fel, eller?
MvH Martin
hydrauliska eller mekaniska lyftare?
hydrauliska eller mekaniska lyftare?
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.
Låsningen är den samma oavsett vilken kam du har.
Mm du har Rullvippor så används en typ av låsskruv med en Insexa i mitten.
Ett trick för att se om du har en hydralkam är att känna på vipporna. Dom ska inte ha något spel mellan ventil och vipparm. Mekaniska kammar har alltid ett ventilspel mellan Vipparm och ventil medans en hydralkam saknar detta.
Annars kan du ta någon vippa som inte trycker mot ventilen och således trycka till mot lyftaren. Den ska då fjädra lite.
Mm du har Rullvippor så används en typ av låsskruv med en Insexa i mitten.
Ett trick för att se om du har en hydralkam är att känna på vipporna. Dom ska inte ha något spel mellan ventil och vipparm. Mekaniska kammar har alltid ett ventilspel mellan Vipparm och ventil medans en hydralkam saknar detta.
Annars kan du ta någon vippa som inte trycker mot ventilen och således trycka till mot lyftaren. Den ska då fjädra lite.
Kasta inte bäver i trähus.
okej, tackar för detta.
Kolla ventilspelet lät ju vettigast. Men, allt eftersom en kam slits måste man väl justera vipporna, även om det är en hydraulisk kam. Annars får man väl ett spel där med?
Beträffande mekaniska vippor, hur vet man vilket spel man ska ha? Vet ju inte vilken kam jag har.
Kolla ventilspelet lät ju vettigast. Men, allt eftersom en kam slits måste man väl justera vipporna, även om det är en hydraulisk kam. Annars får man väl ett spel där med?
Beträffande mekaniska vippor, hur vet man vilket spel man ska ha? Vet ju inte vilken kam jag har.
Corvette -75 Targa, 383 med 400 låda.

