TH400 experter, hjälp mig!
TH400 experter, hjälp mig!
Jag tror bestämt jag blivit drabbad en smula av trimspöket!
Senast på Mantorp så hände det vid ett flertal race att lådan inte håller kvar 2:ans växel.
Det är ju så trist när man känner att man har racet i sin hand och så helt plötsligt är varvtalet nere på 3000 rpm och motståndaren glider långsammt förbi på utsidan.
Jag växlar manuellt och drar 1:an upp till 6500 rpm.
Sedan kastar jag i 2:an men då går istället 3:an i, och racet är förlorat, den missade växlingen gör att jag förlorar ca 1 sek i ET.
Lådan är som sagt en std TH400 med BM shiftkit, B&M guvernörkit och ställbar modulator, stallspeed 2200 rpm.
Frågor:
1: Vad kan jag göra för att tvinga lådan att hålla kvar 2:ans växel?
2: Är det dax för en storrenovering och förstärkning av lådan?
3: Vad skall man då välja för kit, finns ju massor av olika att välja mellan?
4: Vad skall man ha för turbin för att slippa/minimera slirningarna?
Senast på Mantorp så hände det vid ett flertal race att lådan inte håller kvar 2:ans växel.
Det är ju så trist när man känner att man har racet i sin hand och så helt plötsligt är varvtalet nere på 3000 rpm och motståndaren glider långsammt förbi på utsidan.
Jag växlar manuellt och drar 1:an upp till 6500 rpm.
Sedan kastar jag i 2:an men då går istället 3:an i, och racet är förlorat, den missade växlingen gör att jag förlorar ca 1 sek i ET.
Lådan är som sagt en std TH400 med BM shiftkit, B&M guvernörkit och ställbar modulator, stallspeed 2200 rpm.
Frågor:
1: Vad kan jag göra för att tvinga lådan att hålla kvar 2:ans växel?
2: Är det dax för en storrenovering och förstärkning av lådan?
3: Vad skall man då välja för kit, finns ju massor av olika att välja mellan?
4: Vad skall man ha för turbin för att slippa/minimera slirningarna?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Jag är så så supernöjd men min nya låda. Som natt och dag jämfört med min gamla 400. Ett enkelt sätt för dig att slippa få fel växel är ju att ha manuellt ventilhus. Då väljer du ju själv växel. Men varför din hoppar över 2:ans växel vet jag ej, mer än att din låda inte mår bra
Sen vilket kit du ska ha vet jag ej. Det man bör tänka på är ju i våra fall att den enkelt ska fungera på landsvägar och rödljus-körning, cruising. Har du högt stallspeed så blir det väldigt jobbigt att köra. Jag har nu 2200-2400 i stallspeed och där drar jag nog gränsen. Ju mer du har destå mer slirar det. Ska du renovera upp din låda eller köpa en ny så välj för mer hk än vad du tänkt. För du lär inte nöja dig med dom hk du har
Det gör man ju aldrig oavsett hur mycket man än har under huven hehehe
Sen vilket kit du ska ha vet jag ej. Det man bör tänka på är ju i våra fall att den enkelt ska fungera på landsvägar och rödljus-körning, cruising. Har du högt stallspeed så blir det väldigt jobbigt att köra. Jag har nu 2200-2400 i stallspeed och där drar jag nog gränsen. Ju mer du har destå mer slirar det. Ska du renovera upp din låda eller köpa en ny så välj för mer hk än vad du tänkt. För du lär inte nöja dig med dom hk du har
Vad har du för låda då?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja nu frågade du ju experterna men jag tog mig friheten för ovanlighetens skull,att skriva här med
Ati performance. Det va ju billigare med en ny racelåda än att få min renoverad. Kanske kan man få till det billigare om man gör det själv, men då får man ju veta vad man gör. Jag betalade allt som allt för min 18000kr. Då ingick montering, frakt m.m.
http://www.atiperformanceproducts.com/p ... /index.htm
Jag har en revers manual competition byggd för 1000hk sas det. Jag tog ju ett nytt core(skal) såklart. Jag tror den gick på nära 2000$. Stallspeed som sagt på 2200-2400.
Ati performance. Det va ju billigare med en ny racelåda än att få min renoverad. Kanske kan man få till det billigare om man gör det själv, men då får man ju veta vad man gör. Jag betalade allt som allt för min 18000kr. Då ingick montering, frakt m.m.
http://www.atiperformanceproducts.com/p ... /index.htm
Jag har en revers manual competition byggd för 1000hk sas det. Jag tog ju ett nytt core(skal) såklart. Jag tror den gick på nära 2000$. Stallspeed som sagt på 2200-2400.
Varför valde du just ATI ?
Är de bättre/billigare än övriga eller blev det bara så?
De har ju även rebuild kit för överkommligga pengar, borde väl vara samma prylar som sitter i din låda.
Är de bättre/billigare än övriga eller blev det bara så?
De har ju även rebuild kit för överkommligga pengar, borde väl vara samma prylar som sitter i din låda.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Köpte ju nyss på mig ett kit och turbin från TCI och något som jag märkte när jag gick igenom alla olika kit var att det är långt ifrån alla renoveringskit som innehåller lagerbussningarna, bromsbanden och ALLA packningar. En del kom också med ett shift kit.3: Vad skall man då välja för kit, finns ju massor av olika att välja mellan?
Tror att de mest kompletta kiten benämns "Master overhaul" eller liknande...
/Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org


[/url]