Hälp! Line up problem…

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Hälp! Line up problem…

Inlägg av DeffeDefect »

Under provmonteringen ser jag att kam och vev dreven inte linar upp :( .
Det är en har köpt allt som ett kit http://store.summitracing.com/partdetai ... 14-445-405 och den sitter i en 350.

Bild

I inch:
Tjocklek vevdrev 0,595
Tjocklek kamdrev 0,611
Kamdrevet har rullager och sticker ut 0,037 från vev drevet
Bild

Kammen ligger något djupare in än godset i blocket men när man monterar kamdrevet så går drevet mot godset och drar ut kammen ca 1,5 m.m.
Bild

Kam man schimsa ut vevdrevet och var kan jag hitta sådana? Har ringt runt över allt nu…

Mvh/
Deffe Defect
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Enebris
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 104
Blev medlem: tor okt 26, 2006 19:19
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Inlägg av Enebris »

Har det varit en rullkam fabriksmonterad i blocket från början? I såfall så passar inte det kamdrivnings kitet.

mvh Håkan
Stingray 70a coupe, LS1 350cui, 430 hk, 700R4.
7,75 sek@143,5 km/h på 201m (med 406,an)
7,29 sek@156,2 km/h på 201m (med LS1,an o 125 hk gas)

http://www.youtube.com/watch?v=P7y9L6Zl4_A
http://www.youtube.com/watch?v=R9m2vP8g ... e=youtu.be
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Kollat att inte kamdrevet tar i ytterkanten av gjutvårtorna för oljepluggarna bara?
Då får du ta fram Dremeln och slipa bort nån mm av hörnet...

/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m

garaget.org
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Enebris skrev:Har det varit en rullkam fabriksmonterad i blocket från början? I såfall så passar inte det kamdrivnings kitet.

mvh Håkan
Nej det satt ingen rullkam monterad men enl. summit ska den passa 350 utan orginal rollercam
http://store.summitracing.com/partdetai ... pplication

//Deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Mr. Beam skrev:Kollat att inte kamdrevet tar i ytterkanten av gjutvårtorna för oljepluggarna bara?
Då får du ta fram Dremeln och slipa bort nån mm av hörnet...

/ Mr. Beam
Kammen ligger innanför blockväggen så den går säkert ända in i botten som den ska på andra sidan (se bilden ovan).

Mvh/
Deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1670
Blev medlem: lör sep 25, 2004 16:46
Ort: Södra 08

Inlägg av Jake »

Jag tror att jag har två vevaxelshims liggande. annars har jag en flångny camkjedja, hur mycket behöver du ha ut den? normalt sett när man har fått fel så brukar det röra sig om ganska mycket.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Jake skrev:Jag tror att jag har två vevaxelshims liggande. annars har jag en flångny camkjedja, hur mycket behöver du ha ut den? normalt sett när man har fått fel så brukar det röra sig om ganska mycket.
Enl. mina beräkningar ca 0,74 m.m eller 0,029 inch
Om inget annat vet du kanske var jag kan hitta några?

Mvh/
Deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Någon som vet var jag kan hitta vevaxelshims?

Mvh/
Deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Är det ett Torrington nålrull lager du har bakom kamdrevet, liknande det du ser på bilden?

Det är det som är ditt stopp i axiell riktning innåt i blocket.
Följdaktligen så måste det ju vara det som bestämmer vart vevaxel drevet skall hamna.

Utåt är det transmisionskåpan (som flexar ganska mycket) som skall stoppa rörelsen.
Glappet skall vara ett par tiondels mm i axiell riktning.

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Hej,

Jepp, det är ett nålrullager jag har och därmed måste jag flutta ut vevaxeldrevet 0,74 m.m från blocket för att få det att lina up med kamdrevet. Ergo... någon vet var jag kan hitta chims till vevaxeldrevet? :lol:

Mvh/
Detlef
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hitta en mek verkstad med en svarv!

Kan väl inte kosta mer än nån hundring att få ett shims svarvat.
Exakt på hundradelen blir det också, istället för att fippla med olika shims tjocklekar som ändå aldrig stämmer.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

gbak skrev:Hitta en mek verkstad med en svarv!

Kan väl inte kosta mer än nån hundring att få ett shims svarvat.
Exakt på hundradelen blir det också, istället för att fippla med olika shims tjocklekar som ändå aldrig stämmer.
Ok.
Vad ska det vara för material?

Mvh/
Deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Om du kan välja, ta då ett maskin eller konstruktionsstål stål typ SS-1650, SS-2172, SS-1312 t.ex

Men enklare automatstål funkar säkert också utmärkt (SS-1914)
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Jag köpte på Momentum.

http://www.momentum-industrial.com/

/ Micke
C3 -72, Original Matching Number
C4 -91, Z07, 434cui, 6-speed
Användarens profilbild
DeffeDefect
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 181
Blev medlem: tor maj 31, 2007 22:45
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av DeffeDefect »

Corv1-Micke skrev:Jag köpte på Momentum.

http://www.momentum-industrial.com/

/ Micke
Jag med idag... . :)

//deffe
För varje hjälte krävs ett lagom antal fegisar...

http://www.diggibyte.se
Skriv svar