Startar ej / dör ibland

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1984-1996
speedolle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 16, 2004 16:24

Startar ej / dör ibland

Inlägg av speedolle »

Tjena,har problem med en C4 -90 5,7L L98.
Den dör ibland vid normal körning samt kan vara helt omöjlig att starta titt som tätt.
Har bytt 2st spridare samt rengjort resten,mätt spjäll-lägesgivaren,rengjort insug,bränsletryck ca 41PSI,bytt tändkablar & fördelare,inga felkoder.
Har iofs en spricka i grenrör höger sida som just håller på att lagas men var ute efter lite fler uppslag som jag kanske glömt bort.
Funderade på om det kunde vara lägesgivaren för vevaxeln samt var den är placerad.
Tacksam för hjälp. :?
madcow
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 313
Blev medlem: tis jun 29, 2004 19:14
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av madcow »

Låter som samma symptom jag hade på min Maserati 228
Trodde oxå att det vara TDC sensorn, som känner av läget på kammarna/vevaxeln - men det var det icke - det var styrenheten till insprutning, tändning etc som var kass - ut med den och in med en ny + att rengöra spridarna så gick den som ett skott

Problemet med intermittenta fel är att de sällan går att mäta sig fram till vad felet är.............

På Maserati - också en -90:a så dör hela systemet när det falerar någon stans - vilket gör att du inte hinner få felkoderna.

På nyare modeller fortsätter maskinen att snurra så gott det går och då är det enklare att analysera

Nu vet jag inte hur det är med TPI systemet, men det är ju från samma år så det borde fungera på liknande sätt - men det kan nog någon annan svara på mer i detalj.

Maseratin hade en kombination av BOSCH och Marelli prylar
/T
"Wrap your Ass in Fiberglass"
http://hem.passagen.se/madcow
gta324
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 217
Blev medlem: ons jan 21, 2004 11:13
Ort: Bromölla
Kontakt:

Inlägg av gta324 »

finns igen lägesgivare på L98.....

Har du gnista och bränsle när den ej vill starta?

/N.
GTA -89
415cui + procharger F1 + 4l80E
Gm chippad...

http://medlem.spray.se/gta324
speedolle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 16, 2004 16:24

Inlägg av speedolle »

Ursäkta det sena svaret.
Det finns både gnista och bränsle samt har precis lagat grenröret.
Felet kvarstår dock.
Användarens profilbild
Lasse-HBG
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 170
Blev medlem: sön nov 09, 2003 12:19
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Lasse-HBG »

Händer det endast när motorn e varm?
Kan vara tändmodulen i fördelaren som spökar isåfall. Om detta är fallet så blir symptomen följande: motorn stannar mer el mindre tvärt och sen e det nästan omöjligt att starta. Den kan möjligen spotta till lite men stannar sedan igen. När motorn sedan fått svalna så brukar det gå bra igen. Tills nästa gång.....
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Inlägg av Skp »

Det kan även vara tändspolen som spökar. HEI-fördelarna är känsliga om gnistgapet på stiften är för litet, detta kan medföra att tändspolen fallerar.

Stefan
speedolle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 16, 2004 16:24

Inlägg av speedolle »

Tändspolen sitter ju i fördelarlocket vilket är nytt kan ju iofs vara det ändå.
Har oxå märkt att ngn cylinder "lägger av" vid jämnt varvtal ca 2500rpm.Även fast man håller jämn gas så sjunker varvtalet 2-300.Detta händer även när den är kall.
PS - Slut på idéer. :(
Användarens profilbild
Skp
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 122
Blev medlem: sön nov 02, 2003 16:35
Ort: corvette@bolina.hsb.se

Inlägg av Skp »

Garagerekordet med ny tändspole som fallerar med för litet gnistgap är under 18mil, men det var ingen GM orginalspole dom är mer stryktåliga.

Stefan
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

startproblem

Inlägg av Ingo »

faktum är att de såkallade värstingspolarna inte är gjorda för kontinuerligt bruk,då pajar dom,
speedolle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 16, 2004 16:24

Inlägg av speedolle »

Hejsan igen ! Har varit indisponibel ett tag.
Har mätt upp spolen och konstaterat att sekundärlindningen verkar ha avbrott.Konstigt då gnista funnits hela tiden.Typiskt oxå när hela fördelaren med spole ska vara utbytt nyligen.
Borde inte bilen starta alls då ?
Tack för tipsen - hör av mig om utgången.
speedolle
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 5
Blev medlem: mån aug 16, 2004 16:24

Inlägg av speedolle »

OOOPS !

Byte till den gamla spolen i det nya fördelarlocket och vips så går den fint som fan.Typiskt dålig kvalitet på nya spolen ?
Tack för alla tips.
PS - man ska tydligen inte anta för mkt om nya grejer.
Ingo
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2090
Blev medlem: sön feb 08, 2004 14:52
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Tändspole

Inlägg av Ingo »

Få se, var det till en ny original spole du bytte eller aftermarket?
Skriv svar