Sitter en GM Goodwrench 350 i min kärra som jag har toppat med ett Edelbrock Performer insug och en Performer Edelbrock 1406 förgasare samt headers och sidepipes.
Motorn går bra på tomgång och höga varv men om jag har öst på ordentligt och släpper gasen så får jag avgassmällar, inte tokfarligt mycket, utan mer som ett efterbludder i otakt.
Är det någon av er motorkunniga som vet vad detta är symptom på ?
Är det ventilerna som spökar eller föragasaren eller tändningen eller.... ja ni vet, det blir många frågor om vad det kan bero på och det är ju onödigt att uppfinna hjulet igen när man har ett forum som det här !
Har varit ut ett par svängar redan, jäkligt roligt !
Nu är min 78:a skattebefriad och behöver inte in på besiktning i år, Gud vad man blir glad !
Bara putsa och åka (och renovera lite förstås), kan det bli bättre ?!
Ja, och så dollarn som är på väg ner i källaren, då blev det ju ännu bättre !
Ha en bra Corvettevår alla !
//Hagge
Motorfråga !
-
Kalle Mankan
- Corvettefantast

- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Hallå!
Avgassmällar brukar bero på att du får oförbrännt bränsle genom avgasportarna vidare ut i grenrören som sedan antänds och förbränns. Jag hade en gammal 123 merca förut som var hemsk på detta vis. Rullade du med bilen i ca 70 kmh och sen stängde av tändningen och pressade full gas och sen motorbromsade ett tag så att bilen fick suga i sig bränlse/luftblandning, och vred man sen på tändningen så small det rejält. Jag kan tänka mig att det är nåt åt det hållet. Alltså när du släpper gasen så kommer inte luften förbi spjällen men det kommer in soppa i för stor mängd. Denna soppa blir inte blandad till räckligt med luft och kan inte förbrännas helt i cylindern, vilket medför att det kommer oförbrännt bränsle ut i grenrören som sedan där på grund av större utrymme och närvaro av syre antänds.
Kan det vara så att nån accpump ligger och småläcker lite grann? Jag är inte hemma på edelbrocks förgasare, men finns det nån annan plats som det kan "läcka" soppa i från när spjällen är stängda?
Om min teori stämmer så är det alltså nåt med tomgångs kretsen.
Sen kan det också ha med tändningen att göra. Har du vaccum klocka på fördelaren? Denna är till för att ge dig en kraftig förtändnings ökning när du släpper gasen. Säg att du har 5000 varv på motorn, då har du mycket flöde i motorn. Men om du sen släpper gasen, alltså spjällen stängs, ingen luft kan passera, så kommer du att få ett rejält undetryck i motorn, alltså vaccum. Detta ger då mer förtändning om du har en vaccum klocka på fördelaren. Mer förtändning behövs just i detta läge för att just bland annat att motverka dessa symptom.
Alltså så kan det vara det ena eller andra, eller en kombination.
Detta är mitt ödmjuka tänkande, hoppas att det kan ge dig nåt tips.
//kalle
Avgassmällar brukar bero på att du får oförbrännt bränsle genom avgasportarna vidare ut i grenrören som sedan antänds och förbränns. Jag hade en gammal 123 merca förut som var hemsk på detta vis. Rullade du med bilen i ca 70 kmh och sen stängde av tändningen och pressade full gas och sen motorbromsade ett tag så att bilen fick suga i sig bränlse/luftblandning, och vred man sen på tändningen så small det rejält. Jag kan tänka mig att det är nåt åt det hållet. Alltså när du släpper gasen så kommer inte luften förbi spjällen men det kommer in soppa i för stor mängd. Denna soppa blir inte blandad till räckligt med luft och kan inte förbrännas helt i cylindern, vilket medför att det kommer oförbrännt bränsle ut i grenrören som sedan där på grund av större utrymme och närvaro av syre antänds.
Kan det vara så att nån accpump ligger och småläcker lite grann? Jag är inte hemma på edelbrocks förgasare, men finns det nån annan plats som det kan "läcka" soppa i från när spjällen är stängda?
Om min teori stämmer så är det alltså nåt med tomgångs kretsen.
Sen kan det också ha med tändningen att göra. Har du vaccum klocka på fördelaren? Denna är till för att ge dig en kraftig förtändnings ökning när du släpper gasen. Säg att du har 5000 varv på motorn, då har du mycket flöde i motorn. Men om du sen släpper gasen, alltså spjällen stängs, ingen luft kan passera, så kommer du att få ett rejält undetryck i motorn, alltså vaccum. Detta ger då mer förtändning om du har en vaccum klocka på fördelaren. Mer förtändning behövs just i detta läge för att just bland annat att motverka dessa symptom.
Alltså så kan det vara det ena eller andra, eller en kombination.
Detta är mitt ödmjuka tänkande, hoppas att det kan ge dig nåt tips.
//kalle
Ja, det kan ha att göra med det första som du beskriver, efterbluddret försvinner direkt om jag bara trampar ner gaspedalen litegrann.
Kan det ha med flottörnivåinställningen att göra, när jag har kört ett tag och stoppar motorn så får jag soppalukt i kupén.
Har också konstaterat att det läcker lite bränsle förbi spjällaxeln, fuktar litegrann.
Förgasarn är ny och "problemet" med lite soppafukt vid spjällaxeln har varit där sen första början.
Hur vet man vad rätt flottörnivåinställning ska vara ?
Skulle vilja testa att ändra denna så att mindre bränsle fylls på i förgasaren.
Ja, det sitter en vacuumklocka vid fördelaren (original HEI-fördelare).
Tack så länge,
Hagge
Kan det ha med flottörnivåinställningen att göra, när jag har kört ett tag och stoppar motorn så får jag soppalukt i kupén.
Har också konstaterat att det läcker lite bränsle förbi spjällaxeln, fuktar litegrann.
Förgasarn är ny och "problemet" med lite soppafukt vid spjällaxeln har varit där sen första början.
Hur vet man vad rätt flottörnivåinställning ska vara ?
Skulle vilja testa att ändra denna så att mindre bränsle fylls på i förgasaren.
Ja, det sitter en vacuumklocka vid fördelaren (original HEI-fördelare).
Tack så länge,
Hagge
Hej Hagge!
Jag tror det säkert kan va som Kalle Mankan säger, rent vetenskapligt.
Vad har du för sidepipes? Hooker? Och vilka insatser är det i såfall? Jag hade precis exakt samma fenomen med mina när jag körde tomt i sidepipsen. Dom medskickade insatserna använde jag bara en gång dom snodde det mesta av effekten så jag byggde en egen variant, något slags mellanläge mellan raka rör och hela insatser. Resultatet blev att avgssmällar och bludder försvann, de gick åtminstone inte at höra. Jag tror därför att det har med motståndet i dina sidepipes att göra!.
Jag tror det säkert kan va som Kalle Mankan säger, rent vetenskapligt.
Vad har du för sidepipes? Hooker? Och vilka insatser är det i såfall? Jag hade precis exakt samma fenomen med mina när jag körde tomt i sidepipsen. Dom medskickade insatserna använde jag bara en gång dom snodde det mesta av effekten så jag byggde en egen variant, något slags mellanläge mellan raka rör och hela insatser. Resultatet blev att avgssmällar och bludder försvann, de gick åtminstone inte at höra. Jag tror därför att det har med motståndet i dina sidepipes att göra!.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Tjuvluft som dras in i avgassystemet, sen tändinställning och en bränd avgasventil kan alla ge samma symptom vid motorbroms. Troligen dock en fråga om tändingsinställning.
/ Mr. Beam
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
OK, tack för alla tips !
Jag har Patriot sidepipes och det sitter ngn form av fast ljuddämpning i dessa, (om jag kommer ihåg rätt så var piporna inte helt rena på innehåll).
Ska kolla headersflänsarna men jag har iof inget oljud därifrån, inte mot infästningen mot topparna i alla fall, men Peter du kanske menar flänsarna mot piporna ?
Ska också kolla tändinställningen igen, har för mig att jag fick ställa tillbaka den lite efter första inställningen (spikade vid gaspådrag), så den kan ju vara lite för senställd.
//Hagge
Jag har Patriot sidepipes och det sitter ngn form av fast ljuddämpning i dessa, (om jag kommer ihåg rätt så var piporna inte helt rena på innehåll).
Ska kolla headersflänsarna men jag har iof inget oljud därifrån, inte mot infästningen mot topparna i alla fall, men Peter du kanske menar flänsarna mot piporna ?
Ska också kolla tändinställningen igen, har för mig att jag fick ställa tillbaka den lite efter första inställningen (spikade vid gaspådrag), så den kan ju vara lite för senställd.
//Hagge

