Min ministarterinstallation (was: "Tilton style" s
Min ministarterinstallation (was: "Tilton style" s
Har någon erfarenhet av den s.k. Tilton style startmotorn som brukar säljas på ebay och som även förekommit på Blocket? Är i akut behov av en ny ministarter. Har uteslutit alla andra problem. Jorden är kontrollerad och även batteriet, men problemen kvarstår.
Exempelvis: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-SB ... 0213949148
Enl. Blocket är det en Tilton-starter, men efter research så kom jag fram till att det inte är en Tilton, utan verkar vara någon form av noname kopia. Men det behöver inte betyda att den är skit. Eller är det bättre att satsa på någon annan?
Exempelvis: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/CHEVY-SB ... 0213949148
Enl. Blocket är det en Tilton-starter, men efter research så kom jag fram till att det inte är en Tilton, utan verkar vara någon form av noname kopia. Men det behöver inte betyda att den är skit. Eller är det bättre att satsa på någon annan?
Senast redigerad av wolv den fre mar 14, 2008 1:05, redigerad totalt 1 gånger.
-
Kalle Mankan
- Corvettefantast

- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Tror det ligger något i det du säger...
Det är troligen en Hitachi som jag länkade till. De säljer samma på x-parts för 1799:-
http://www.x-parts.se/Shop/Index.php?ArtId=8902H
De har även en 1.4kW för 1399. Den borde räcka gott och väl för mina behov väl? Jag har en 383 med 10:1 i komp.
Det är troligen en Hitachi som jag länkade till. De säljer samma på x-parts för 1799:-
http://www.x-parts.se/Shop/Index.php?ArtId=8902H
De har även en 1.4kW för 1399. Den borde räcka gott och väl för mina behov väl? Jag har en 383 med 10:1 i komp.
Har "påbörjat" arbetet med att byta startmotor nu. Det är ju bara så fbannat trångt när man har headers... de "lindar" in framdelen av startmotorn medans 2 rör för kylning av lådan går rakt under. Alla bultar/muttrar är lossade, förutom främre/vänster/övre kabelanslutning som sitter för jävla dumt till på solenoiden. Får kramp både här och där i mina försök att komma åt...
Någon som har ett bra knep för att ta ner startmotorn när den väl är loss? Då menar jag helst utan att demontera höger header...
Någon som har ett bra knep för att ta ner startmotorn när den väl är loss? Då menar jag helst utan att demontera höger header...
Sådär, nu är den gamla borta. Inte helt trivialt för en newbie som mig. Tålamod är viktigt...
Har även "provmonterat" den nya och den var lite smidigare att hantera tack vare storleken och vikten. Jag kommer att behöva shimsa med 2-3 shims, men problemet är att jag bara fick med 2st men skulle fått 5. Inte heller skickade de med brickor till bultarna. Fick dessutom bara den första sidan av 2 av installationsanvisningen. Suck.
En annan sak är att den befintliga jordkabeln är för kort, så den måste bytas. Den som sitter nu är en rund, grov isolerad kabel. Funkar det att köpa en vanlig jordfläta i lagom längd från t.ex. Mekonomen?
På den gamla fanns följande anslutningar:
1. Jord --> Startmotor
2. Tunn kabel till vänster på solenoid
3. Tunnn kabel till höger på solenoid
4. Tjock med matning + ett par smalare kablar.
En av de tunna (den vänstra tror jag bestämt) är någon sorts "ballast resistor" enligt installationsmanualen, kopplad till tändspolen. Denna ska ej behövas kopplas in om man har modifierad tändning, t.ex. MSD, enligt manualen. Detta p.g.a. att den inte längre är aktiv. Någon som vet mer om detta och om det låter rimligt?
Har även "provmonterat" den nya och den var lite smidigare att hantera tack vare storleken och vikten. Jag kommer att behöva shimsa med 2-3 shims, men problemet är att jag bara fick med 2st men skulle fått 5. Inte heller skickade de med brickor till bultarna. Fick dessutom bara den första sidan av 2 av installationsanvisningen. Suck.
En annan sak är att den befintliga jordkabeln är för kort, så den måste bytas. Den som sitter nu är en rund, grov isolerad kabel. Funkar det att köpa en vanlig jordfläta i lagom längd från t.ex. Mekonomen?
På den gamla fanns följande anslutningar:
1. Jord --> Startmotor
2. Tunn kabel till vänster på solenoid
3. Tunnn kabel till höger på solenoid
4. Tjock med matning + ett par smalare kablar.
En av de tunna (den vänstra tror jag bestämt) är någon sorts "ballast resistor" enligt installationsmanualen, kopplad till tändspolen. Denna ska ej behövas kopplas in om man har modifierad tändning, t.ex. MSD, enligt manualen. Detta p.g.a. att den inte längre är aktiv. Någon som vet mer om detta och om det låter rimligt?
Jag fortsätter min monolog.
Nu är den nya startmotorn på plats. Det slutade med att jag kopplade jorden till blocket istället. Ballast resistor-kabeln "pluggade" jag.
Nu ska skyddsplåten till svänghjulet på och batteriet innan jag kan testa. Vill inte höra klickstönet när jag vrider på nyckeln i nästa vecka.... vill inte höra nåt skrikande från svänghjulet heller
Nu är den nya startmotorn på plats. Det slutade med att jag kopplade jorden till blocket istället. Ballast resistor-kabeln "pluggade" jag.
Nu ska skyddsplåten till svänghjulet på och batteriet innan jag kan testa. Vill inte höra klickstönet när jag vrider på nyckeln i nästa vecka.... vill inte höra nåt skrikande från svänghjulet heller
Det går nog bra ska ni se, var bara noga med inshimsningen av startmotorn så slipper ni skrikande eller vinande ljud.
Kolla spelet mellan startkranskuggar och drevet på startmotorn, kolla detta på flera ställen dvs snurra på vevaxeln så startkransen byter position, kolla spelet, snurra startkransen, kolla spelet igen osv, ja ni fattar !
Med fel spel kommer det att låta illa och i värsta fall blir kuggarna på startkransen skadade, jo det går fort, räcker med några starter med fel spel tyvärr.
Lycka till !
//Hagge
Kolla spelet mellan startkranskuggar och drevet på startmotorn, kolla detta på flera ställen dvs snurra på vevaxeln så startkransen byter position, kolla spelet, snurra startkransen, kolla spelet igen osv, ja ni fattar !
Med fel spel kommer det att låta illa och i värsta fall blir kuggarna på startkransen skadade, jo det går fort, räcker med några starter med fel spel tyvärr.
Lycka till !
//Hagge
Nu har jag installerat min ministarter också och den funkar kanon. Men spelet mellan startmotor och headers blev för litet så det skramlar när motorn går. Det ska gå att ändra position på startmotorn men jag fattar inte hur den sitter fast. Två insexskruvar kommer man lätt åt från drevsidan men sen verkar det sitta en bult innifrån på något sätt. Måste man plocka ner motorn i molekyler för att komma åt denna skruv, eller sitter där ingen?

