Bör jag oroa mig?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Bör jag oroa mig?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag satte upp bilen på fyra pallbockar häromveckan.
Bakfjädern skall bytas och det börjar bli dags att dra igång.

När den stod uppe på pallbockarna så märkte jag att dörrarna glidit ifrån karossen en smula, syns mest i bakkant.
På vänstra dörren rör det sig om ett par, tre millimeter, såpass mycket att låsbeslaget i bakkanten inte längre passar i strikern som sitter i falsen.

Pallbockarna är placerade på sidornas raka ramdelar, i bakkant cirka 600 mm framför bakhjulet och i framkant cirka 900 millimeter bakom framhjulet.

Det verkar helt enkelt som om ramen böjer sig en smula på mitten och dörröppningen blir längre, så att säga.
Notera att dörren på bilden inte är stängd, det är inte så illa som det ser ut...

Springorna är väldigt lite större nu än innan så min fråga är om det är normalt att ramen böjer sig så eller om jag har anledning att vara orolig för att ramen är försvagad av rost eller något annat?

Se bilderna så ser ni kanske hur nära pallbockarna står i förhållande till hjulaxlarna.

Bild

Bild

Hälsningar
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Personligen brukar jag sätta pallbockarna strax framför den främre krängningshämmarinfästningen.Då slipper man "bananeffekten".
Kasta inte bäver i trähus.
David Arborg
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: sön okt 19, 2003 12:42
Ort: Danmark, Roskilde
Kontakt:

Inlägg av David Arborg »

Jeg plejer at sætte dem på a-arms fortil og på trailingarms bagtil, det giver samme belastning på chassis-rammen som "on-wheels"
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie
Inlägg: 96
Blev medlem: ons mar 22, 2006 19:01

Inlägg av blizzard »

Inget jag märkt när min står på bockarna, placerade som dina
men jag kör targa + sb
/mats
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Tack för synpunkterna, jag skall flytta pallbockarna.

Peter, jag tolkar ditt svar som om du sett eller hört talas om samma tendens?

Blizzard, takbågen är förmodligen tillräckligt för att bibehålla ramen i samma linje.

David, jag skall placera om pallbockarna så som du beskriver så får vi se hur det ser ut sedan.

Tack för tipsen, jag blev lite lugnare i alla fall...
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Jodå, min ram böjer sig lite hur som helst beroende på hur och var jag lyfter.
Ibland är det brått att få upp bilen :roll:
Men en rostri ram sätter sig inte, men sviktar gör den så du kan vara lugn.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Min böjer sig precis likadant!
Även innan jag plockade i storblock
-69, 502, Coupé
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

EN bra ide för att få lite mer vridstyvhet är ju att helsvetsa ramen istället för att låta den vara punktsvetsad som den kommer från fabrik
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Samma här...
skulle tro att Stingrays idé skulle göra en del för handlingen också. men att helsvetsa ramen är ju inget man fixar på en fredageftermiddag :?
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Stingray skrev:EN bra ide för att få lite mer vridstyvhet är ju att helsvetsa ramen istället för att låta den vara punktsvetsad som den kommer från fabrik
Bra idé, skall tänka på det vid nästa ramlyftning... 8)
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Stingray skrev:EN bra ide för att få lite mer vridstyvhet är ju att helsvetsa ramen istället för att låta den vara punktsvetsad som den kommer från fabrik
Min är det. Gör en väldans stor skillnad. Inga knak vid lyft och alla dörrglipor är konstanta, + bättre väghållning :wink:
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 140
Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
Ort: Falun

Inlägg av Kalle Mankan »

O, hå, ja ja. Visst flexar dessa usa bilar. Körde som sagt Nova innan jag hakade in på denna bana. Denna Nova med subframe upphängd polybussningar och bigblock i fronten var hemsk när man hissade den fram. Jag var alltid tvungen att sätta pallbockarna på länkarmarna annars kändes det som hela fronten skulle ramla ner, efter att man titade på dörrspringorna i framkant, huha! Men på gatan gick den rakt och stumt!

//Kalle
Skriv svar