1963-82 Rebuilt Steering Gear Boxes
1963-82 Rebuilt Steering Gear Boxes
Är det någon som har en bra renoverad styrsnäcka till salu? Gärna med Pitmanarmen monterad eller att den finns med!
Hade napp via Erik från Stockholm/Nyköping om en renoverad snäcka men han försvann och jag får inte tag i honom nu! Om du ser detta Erik så hör av dig igen!
Har kollat på trådarna om renovering och det låter trist och inte helt enkelt men även byte låter komplicerat (och trist!) Finns lite annat som skall göras med bilen.
Hade napp via Erik från Stockholm/Nyköping om en renoverad snäcka men han försvann och jag får inte tag i honom nu! Om du ser detta Erik så hör av dig igen!
Har kollat på trådarna om renovering och det låter trist och inte helt enkelt men även byte låter komplicerat (och trist!) Finns lite annat som skall göras med bilen.
Allt som är "billigt" är fuskrenoverat.
Bara delarna som vanligtvis behöver bytas (om du handlar i US) kostar ca $300-350.
Renoverade snäckor kostar i US ca $150-200, har du tur får du tag i en bra.
Jag köpte en skitsnäcka för $150 och det ångrar jag idag, fick göra om alltsammans.
Enda sättet att få den helt glappfri är att göra jobbet själv eller köpa från gtr1999 på CF.
Bara delarna som vanligtvis behöver bytas (om du handlar i US) kostar ca $300-350.
Renoverade snäckor kostar i US ca $150-200, har du tur får du tag i en bra.
Jag köpte en skitsnäcka för $150 och det ångrar jag idag, fick göra om alltsammans.
Enda sättet att få den helt glappfri är att göra jobbet själv eller köpa från gtr1999 på CF.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Om en kpl renoveringssats kostar $350, hur kan man då sälja en renoverad snäcka för $150?
Det kan ju bara vara skit!
Alltså är min slutsats att alla snäckor under $400 är fuskrenoverade.
På den som jag köpte hade kuggsectorn och kuggstången fått material påsvetsat eller blivit borstpläterad och sedan slipad.
Men det är så lite pålagt att efter injustering och förspänning så finns nästan ingen marginal kvar för vidare slitage.
Det kan man se på hur många gängor som syns på toppställskruven.
Efter en bra renovering så skall 3-5 fulla gängor synas ovanför låsmuttern.
Om du inte själv orkar eller vill bygga om styrboxen så köp en av Gary Ramadei (alias "gtr1999", finns på Corvetteforum eller Digital Corvette).
Han gör förstklassiga jobb!
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76773
Det kan ju bara vara skit!
Alltså är min slutsats att alla snäckor under $400 är fuskrenoverade.
På den som jag köpte hade kuggsectorn och kuggstången fått material påsvetsat eller blivit borstpläterad och sedan slipad.
Men det är så lite pålagt att efter injustering och förspänning så finns nästan ingen marginal kvar för vidare slitage.
Det kan man se på hur många gängor som syns på toppställskruven.
Efter en bra renovering så skall 3-5 fulla gängor synas ovanför låsmuttern.
Om du inte själv orkar eller vill bygga om styrboxen så köp en av Gary Ramadei (alias "gtr1999", finns på Corvetteforum eller Digital Corvette).
Han gör förstklassiga jobb!
http://www.digitalcorvettes.com/forums/ ... hp?t=76773
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Antagligen så byttes aldrig dina mässings bussningar ut, utan det är fortfarande 35 år gamla bussningar kvar i boxen.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Vart och kollat på sidorna, vilken kille verkar vara helprofsiga jobb, skit bara att man har lite svårt med språket, framförallt att skriva. Har du någon aning om vad han tar och om man kan köpa en nu av honom och sedan skicka sin gamla, vill inte att bilen skall bli stående. Vore värt varenda krona!!
Knappast lönt att skicka över din befintliga frakten blir för hög.
"The cost for a std rebuild is $175 Blueprinted is $275, these prices are
less gears if needed. Gears, if needed, I would have to order and they were $245 the last time. The stock was getting low too.
I have a couple of blueprinted boxes here ready to go, they are $275 with a good core or $325 direct. If you want that box rebuilt I can usually get
them done in a week, unless you wanted to expedite it then I could move it up in the schedule but there is an additional fee of $30 for this service.
If I can help, let me know. Thanks for considering me.
Gary"
Notera att detta mailet är ett år gammalt, så priset kanske inte stämmer.
Om du skall beställa så ta då den blueprintade då den blir bättre än ny, eftersom Gary matchar in bussningarna mot sector axeln.
PM'a mig om du vill ha tel/mail till Gary.
"The cost for a std rebuild is $175 Blueprinted is $275, these prices are
less gears if needed. Gears, if needed, I would have to order and they were $245 the last time. The stock was getting low too.
I have a couple of blueprinted boxes here ready to go, they are $275 with a good core or $325 direct. If you want that box rebuilt I can usually get
them done in a week, unless you wanted to expedite it then I could move it up in the schedule but there is an additional fee of $30 for this service.
If I can help, let me know. Thanks for considering me.
Gary"
Notera att detta mailet är ett år gammalt, så priset kanske inte stämmer.
Om du skall beställa så ta då den blueprintade då den blir bättre än ny, eftersom Gary matchar in bussningarna mot sector axeln.
PM'a mig om du vill ha tel/mail till Gary.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Nu sitter den nya styrsnäckan monterad och WOW vilken väghållning! Total kostnad inkl montering ca 6000 kr men värt varenda krona!!! Ångrar bara att jag inte gjorde detta för två år sedan när jag funderade på det för första gången! Kan bara rekomendera denna kanonsnäckan, absolut INGET glapp, känns som en helt ny bil!
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Intressant. Har du servo på denna eller ej?sunel skrev:Nu sitter den nya styrsnäckan monterad och WOW vilken väghållning! Total kostnad inkl montering ca 6000 kr men värt varenda krona!!! Ångrar bara att jag inte gjorde detta för två år sedan när jag funderade på det för första gången! Kan bara rekomendera denna kanonsnäckan, absolut INGET glapp, känns som en helt ny bil!
Jag renoverade min snäcka för några år sedan och det ända jag inte kunde åtgärda då, var att den blev lite glapp på utgående axel, då den var sliten. (bussningen satt jag dit ny). Sedan undrar man ju lite över servo regulatorn och dess slitage, trots att den är renoverad. Främst ingående 'boll' och halvorna runt den. Lite glapp är det nog även om det är mycket bättre än innan.
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Har samm "problem" med min servoventil, "bollen" och halvorna var rätt rejält slitna, har beställt och fått en ny servoventil levererad från MidAmericaDesign, kostade ca 1200 kr, ska byta i helgen så får man se om det "styvar" upp styrningen ytterligare.Främst ingående 'boll' och halvorna runt den.
En annan grej som ni ska kolla om ni har lite spel kvar i styrningen är "rag jointen" dvs kopplingen mellan rattstång och snäckan, om den är sliten så kvarstår ett visst glapp även om man byter alla styrleder, snäcka och servoventil.
//Hagge
Jodå servo finns och när jag köpte bilen från USA var bussningar och sådant bytt sedan 10 år tillbaka men bilen hade bara gått ca 1000 mil på dessa år! Servon ser väl använd ut och jag har faktiskt inte kollat hur slitet det är men nu känns det som om det inte behövs. Naturligtvis sattes det i en ny Rag Joint. Kört ca 20 mil igår på Väst vårmönstring, supernöjd!!!!


