Tachometerfilter 78:a ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Tachometerfilter 78:a ?

Inlägg av Hagge »

Tjena,

har precis fått hem en nyrenoverad varvräknare som jag köpt från Harrison Speedometer via eBay som jag ska montera.

Jag har kollat och kollat på elschemat för 78:an utan att kunna hitta "brusfiltret" för varvräknaren (min gamla skuttade och hoppade, blev stabil efter ett tag efter lite knackande på instrumenthuset men visade aldrig mer än 2500 rpm... och sedan har den lagt av. Kan tillägga att min gamla varvräknare hade ett nytt "circuit board").

Nu har jag hur som helst ett nytt tachometerfilter som jag tänker montera men innan jag gör det så är min fråga:

Är det någon som vet om det monterades "tachometerfilter" som standard på 78:erna ?

Om så är fallet så måste jag hitta det för att ersätta det med det nya filtret för annars lär väl min nya varvräknare också fladdra och skutta runt !

Gott nytt år på er förresten !

PS. Peter, ville ingen köpa din fina gula kärra (den är verkligen superläcker !) eller har du ångrat dig ?! DS

Hälsningar//Hagge
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Jahapp, nu svarar jag på min egen tråd.
Min 78:a har inget tachometerfilter, så jag monterade mitt nyinköpta samt min nyinköpta nyrenoverade varvräknare från Ebay idag.
Startade upp gamla Bettan, som förresten fyller 30 år i år och blir skattebefriad, ska nog öppna en flaska skumpa eller nåt framåt vårkanten och skåla med henne :D, men i vilket fall, varvräknaren funkar topp och rör sig mjukt och fint utan hopp och skutt och så visar den mer än max 2 500 rpm som den gamla gjorde när den ibland "fungerade".

Ska fira varvräknarbytet med en kall pilsner nu 8)

//Hagge
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Alltid roligt med framgångar :D
Hälsa grattis till pensioneringen :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Hagge