Byte av bakre packbox på TH400
Byte av bakre packbox på TH400
Mycket på gång nu.......
Det droppar någonstans ifrån bakdelen på min växellåda.
Jag kommer att byta den bakre packboxen på lådan när jag ändå håller på med diffen.
Det ser dock ut som om läckan som jag trodde?? kom ifrån bakre packboxen kommer från något annat ställe.
Vad finns det mer för potentiella läckage ställen baktill på lådan.
Jag kan inte se vartifrån oljan kommer men packboxen ser rätt så torr ut och allt annat runtomkring är oljigt.
Någon som har nån ide??
Måste jag tappa ut oljan i lådan innan eller kan den vara kvar?
Har absolut ingen aning om hur hög oljenivån är i lådan!
Det droppar någonstans ifrån bakdelen på min växellåda.
Jag kommer att byta den bakre packboxen på lådan när jag ändå håller på med diffen.
Det ser dock ut som om läckan som jag trodde?? kom ifrån bakre packboxen kommer från något annat ställe.
Vad finns det mer för potentiella läckage ställen baktill på lådan.
Jag kan inte se vartifrån oljan kommer men packboxen ser rätt så torr ut och allt annat runtomkring är oljigt.
Någon som har nån ide??
Måste jag tappa ut oljan i lådan innan eller kan den vara kvar?
Har absolut ingen aning om hur hög oljenivån är i lådan!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Kalle Mankan
- Corvettefantast

- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Hallå!
Min erfarenhet säger mig att det är synnerligen vanligt att th400 läcker dör hastigmätar wiren går in. Sitter en o-rong där. Sen kan det vara så att om du har för mycket olja i lådan så kommer dem upp till en onormal nivå. Som till exempel lådor som stått stilla ett bra tag läcka trots att det inte gör det de används. När de står länge så rinner all olja tilllbaka ur alla skrymslen och vrår och då blir nivån för "hög".
Kalle
Min erfarenhet säger mig att det är synnerligen vanligt att th400 läcker dör hastigmätar wiren går in. Sitter en o-rong där. Sen kan det vara så att om du har för mycket olja i lådan så kommer dem upp till en onormal nivå. Som till exempel lådor som stått stilla ett bra tag läcka trots att det inte gör det de används. När de står länge så rinner all olja tilllbaka ur alla skrymslen och vrår och då blir nivån för "hög".
Kalle
Du har också en packning mellan tailhuset och lådan som kan klämma ur sig lite olja.
Huset där hastighetmätarvajern går in har två tätningar, en stor yttre O-ring och som tätar mot lådan en inre packboxliknande tätning som tätar mot drevets axel.
Största läckaget på min TH400 kom från anslutningen av oljestickan, men det geggande ner hela lådan så det var svårt att lokalisera.
/ Mr. Beam
Huset där hastighetmätarvajern går in har två tätningar, en stor yttre O-ring och som tätar mot lådan en inre packboxliknande tätning som tätar mot drevets axel.
Största läckaget på min TH400 kom från anslutningen av oljestickan, men det geggande ner hela lådan så det var svårt att lokalisera.
/ Mr. Beam
-73 BB 461 c.i
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
CompCams XR288HR hydraulisk rullkam 236/242@.050", portade GM -049 med 2.19"/1.88", SpeedPro LS6 kolvar, Holley 750 Street HP VS
0-100 4.40s, 0-402 m 12.77@188, 0-400 km 3t:06m
garaget.org
Tack för alla svar, som innebär att det i princip kan läcka varsomhelst
Guvernören är det inte för den har jag tätat, inte heller oljestickan eller modulatorn.
Eftersom oljan kommer baktill så borde det vara packningen vid tailhuset eller hastighetsmätaren.
Jag kryper under och kollar................
Guvernören är det inte för den har jag tätat, inte heller oljestickan eller modulatorn.
Eftersom oljan kommer baktill så borde det vara packningen vid tailhuset eller hastighetsmätaren.
Jag kryper under och kollar................
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ser ut att vara genomföringen till hastighets wiren.


388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Får ta upp denna tråden igen då jag inte kan få dit den bakre packboxen på TH400 lådan (som sitter kvar i bilen).
Efter att jag........
-Provat i en halvtimme med att knacka dit packboxen med hammare.
-Slagit mig själv på vänster pekfinger på exakt samma ställe två gånger.
-Langat iväg hammmaren samtidigt som jag utropade diverse ord ej lämpliga att nämna i detta forum.
....så behöver jag tips på hur man får dit packboxen!
Är det kanske enklare att lossa hela bakre "tailhuset" för att få bättre åtkomst?
Vilka svårigheter kan man förväntas stöta på då?
Måste hela tvärbalken balken lossas eller....?
Andra bra tips ?
Efter att jag........
-Provat i en halvtimme med att knacka dit packboxen med hammare.
-Slagit mig själv på vänster pekfinger på exakt samma ställe två gånger.
-Langat iväg hammmaren samtidigt som jag utropade diverse ord ej lämpliga att nämna i detta forum.
....så behöver jag tips på hur man får dit packboxen!
Är det kanske enklare att lossa hela bakre "tailhuset" för att få bättre åtkomst?
Vilka svårigheter kan man förväntas stöta på då?
Måste hela tvärbalken balken lossas eller....?
Andra bra tips ?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Kalle Mankan
- Corvettefantast

- Inlägg: 140
- Blev medlem: lör sep 08, 2007 0:04
- Ort: Falun
Synnerligen konstigt att det är svårt att få dit p-boxen. Nu vet ju inte jag hur trångt det är men ändå. Kag brukar ta en hylsa/rörbit som av lämplig storlek och ge på boxen en karamell så att den sätter sig, och sen jobba vidare. Ta på lite silicon runt boxen så att den tätar bra mot huset. Att ta bort struten är inga problem alls bara du stöder upp lådan. Lossa skruvarana och h-wire och dra rakt ut. Beroende på årsmodell sitter det en packning eller o-ring mellan strut och hus. Byt ut denna också.
//Kalle
//Kalle
Ska se om jag har nåt avgasrör som man kan använda.
Det är ju lite trångt och halvtaskig arb.ställning under bilen då den står på pallbockar.
Annars får det bli bortplockning av struten.
Det är ju lite trångt och halvtaskig arb.ställning under bilen då den står på pallbockar.
Annars får det bli bortplockning av struten.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Och nu kan jag tala om varför jag inte fick dit packboxen.Kalle Mankan skrev:Synnerligen konstigt att det är svårt att få dit p-boxen.
Ytterdiametern var helt enkelt för stor, bara kanske 0,05, men det räckte!
Jag hade som tur var en likadan packbox av annat fabrikat och den kröp in utan problem.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

