Varvräknare
Varvräknare
Varvräknaren fungerar inte på min -72:a,men mätarnålen rör sig när man snurrar på vajern.Har införskaffat renoveringssats till fördelaren,nu till frågan:Hur komplicerat är det att byta dreven i fördelaren?Kan det göras på plats eller måste man ta ur fördelaren? 
Hoppas du inte tycker att jag sabbar din tråd....
Jag har också en 72:a och min beter sig inte heller som den ska. Under de första 5 minuterna är den helt död, men sedan kommer den så sakteliga igång, men den hänger inte riktigt med. Om jag varvar upp till exempelvis 3000 varv så rör den sig sakta till ca 1500-2000. Den hänger liksom inte med. Jag lossade vajern idag och rengjorde pinnen som sitter på vajern, men fattade inte riktigt vad jag ska leta efter...... det var lite oljigt där inne, ska det vara det?
Jag har också en 72:a och min beter sig inte heller som den ska. Under de första 5 minuterna är den helt död, men sedan kommer den så sakteliga igång, men den hänger inte riktigt med. Om jag varvar upp till exempelvis 3000 varv så rör den sig sakta till ca 1500-2000. Den hänger liksom inte med. Jag lossade vajern idag och rengjorde pinnen som sitter på vajern, men fattade inte riktigt vad jag ska leta efter...... det var lite oljigt där inne, ska det vara det?
wolv:
Det är inte helt ovanligt att den är varvräknaren i sig som kärvar.
Skulle tro att du behöver se över och smörja upp den.
Det är inte helt ovanligt att den är varvräknaren i sig som kärvar.
Skulle tro att du behöver se över och smörja upp den.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ja du måste lossa instrumentbrädan med allt vad det innebär.
Vilket finns beskrivet i ett antal tidigare trådar.
Vilket finns beskrivet i ett antal tidigare trådar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Jag skulle kolla varvräknaren först. Låter som dreven i den är slut, eftersom nålen rör sig när du skruvar på kabeln. Detta är ett ganska vanligt fel.
Du kan köpa utbytesdrev, och det finns även drev som är nållagrade.
Tänk på att om drevet är slut (dvs kuggarna på vinkeldrevet) så är säkerligen även kuggarna på varvräknaraxeln skadade och då måste hela axeln bytas. Så var fallet för mig, så kolla detta innan du beställer delar.
Vinkeldrevet kan bytas med varvräknaren kvar i motorn, men det är väl knappast att rekommendera eftersom du inte kan inspektera axeln då. Sätter du i ett nytt drev på en skadad axel så förstörs det nya drevet direkt.
Att ta ur varvräknaren är enkelt, håll bara koll på ung. vilken vinkel den satt i innan du drar upp den.
Du kan köpa utbytesdrev, och det finns även drev som är nållagrade.
Tänk på att om drevet är slut (dvs kuggarna på vinkeldrevet) så är säkerligen även kuggarna på varvräknaraxeln skadade och då måste hela axeln bytas. Så var fallet för mig, så kolla detta innan du beställer delar.
Vinkeldrevet kan bytas med varvräknaren kvar i motorn, men det är väl knappast att rekommendera eftersom du inte kan inspektera axeln då. Sätter du i ett nytt drev på en skadad axel så förstörs det nya drevet direkt.
Att ta ur varvräknaren är enkelt, håll bara koll på ung. vilken vinkel den satt i innan du drar upp den.
Johan, när du säger varvräknaren så menar du den i fördelaren, va?Johan Fräjdin skrev:Jag skulle kolla varvräknaren först. Låter som dreven i den är slut, eftersom nålen rör sig när du skruvar på kabeln. Detta är ett ganska vanligt fel.
Jag provade att snurra min kabel igår och mätarnålen rör sig, men jag kommer inte så högt upp i varvtalsskalan.
Medsols hände ingenting, men motsols funkade det.
-
Johan Fräjdin
- Corvetteälskare

- Inlägg: 345
- Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
- Ort: Eksjö
Öh ja det där var väl lite förvirrat kanske
Jo, jag menar fördelaren.
Nålen skall bara röra sig åt ett hål, och du kommer inte så högt upp på skalan om du snurrar med fingrarna. Det går ju att koppla på en borrmaskin tex., men jag är inte säker på att utväxlingen i drevet är 1:1 så varvtalet kanske inte stämmer.
Nålen skall bara röra sig åt ett hål, och du kommer inte så högt upp på skalan om du snurrar med fingrarna. Det går ju att koppla på en borrmaskin tex., men jag är inte säker på att utväxlingen i drevet är 1:1 så varvtalet kanske inte stämmer.
Wolv:
Jag beställde min renoveringssats hos Mid America Motorworks (usa) kostade 99.99$
http://www.mamotorworks.com/corvette.ht ... ds=613-050
Jag beställde min renoveringssats hos Mid America Motorworks (usa) kostade 99.99$
http://www.mamotorworks.com/corvette.ht ... ds=613-050

