Rag Joint från Kina, skräp eller inte?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Rag Joint från Kina, skräp eller inte?

Inlägg av gbak »

Jag sitter just nu med en Kina kopia på orginal en GM Rag Joint.
Tror den kommer från Corvette Central.

GM orginalet består ju av flera i gummi ingjutna metall nät, som gör att hela konstruktionen blir ganska styv och hård.
Den här kopian har ingjutna obesämbart tyg (möjligen nylon), den är också rätt så eftergivlig och svampig minst sagt.

Är det någon som köpt och monterat in en dylik kopia och är nöjd med den?
Funderar på att skicka den i soptunnan omgående!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 258
Blev medlem: ons nov 12, 2003 15:29
Ort: Stockholm

Inlägg av antos »

Jag skulle inte chansa i vart fall. Enkel lösning; Åk och köp en på Hansen det gjorde jag för några år sedan och den var av "rätt" kvalité.
-----------------------
Camaro Z28 -83
Corvette -75
Corvette -70
Corvette -00
El Camino-69 (468 + manuell)
Vill ha Corvette -67 Cab
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Ringde precis till Hansen och det är samma kinesiska junk (utan metallnätet) som jag redan har.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Jag köpte China gummit på Hansen men ratade det och investerade i en orginal GM. Det är en helt annan grej och den var komplett ihopsatt från fabriken. Givetvis dyrare men har du sett en ny så tror jag att du inte du tvekar trots att det kostar mer. (Det har ju varit på tapeten förut och då läste jag något repotage om mannen som hade lagt ned sitt liv på konstruktionen)
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

1416:- kostar en GM orginal på Klinberg's, rätt så saftigt för en liten gummiplatta med 5 hål i.
Är den kpl med axelfästena så är väl priset möjligen ok.

Får nog bli Kina rag ändå, skall testa under veckan om den flexar för mycket.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Turbojet
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 316
Blev medlem: tis mar 30, 2004 16:47
Ort: Stockholm

Inlägg av Turbojet »

Hupp! Det var nog ca 500kr mer än jag gav för ett par år sedan??? men det var inte hos Klintberg(den var komplett med axelfästen i GM kartong) om du inte blir nöjd kan du kanske kolla med Corvette sweden eller en snabb Speedshopsägare.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Tjenare Gbak.
Kan detta vara något? http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NOS-CHEV ... enameZWDVW

//Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

20$ på mid america. men då e det fiberförstärkning.
Men det är väl bättre med fibrer än metallnät? Metall som rör sig hela tiden kan väl aldrig fungera??? För om det inte e armeringsnät typ 5mm så är ju tunna metallnät lika böjliga som fibrer. Det är ju gummit som avgör hur styvt det är!?
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Borrade bort min orginal igår kväll och kunde konstatera att nätet bara sitter längst ut på gummit.
Metallnätet har också spruckit sönder.
Misstänker att det är till för att överföra jord till tutan och inget annat. En ev jordfläta löser det problemet.
I mitten på orginalet är det också någon form av fiber/tyg nät som liknar kopian

Dock är kopian ett par mm tunnare och därmed också lite vekare, men jag tror inte att det i slutändan kommer att påverka styvheten speciellt mycket.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Jag har satt i en Kinavariant i min. Alla hävdar ju att man inte skall använda dessa, men jag kunde inte riktigt se vad som skulle vara så dåligt eller kunna gå fel. Än funkar styrningen iallafall.
Kan tillägga att jag även har en ratt från Kina...
janbanan24
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 334
Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av janbanan24 »

Vet inte om det hjälper dig i ditt beslut, men här finns lite tidigare diskussioner:

https://forum.clubcorvette.se/viewto ... c&start=90

...och en fin avhandlig om "Ragjointen":
http://jimshea.corvettefaq.com/wp-conte ... 03JN05.doc

Mvh. Janne
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
Skriv svar