Cylinderformad behållare kopplad till kylare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Cylinderformad behållare kopplad till kylare

Inlägg av wolv »

Jag analyserade mitt mototrum idag, På vänster sida, mot skärmen sitter en kromad cylinderformad sak, ca 6-7 cm i diameter och ca 30 cm hög. Upptill finns en gängad skruvkork, även den kromad. Innuti i mitten av cylindern går ett rör (5-10mm i diameter) från botten som slutar ca 5 cm från toppen. Behållaren i sig är tom, sånär som på lite lite kladdig grönaktig gojja i botten. Röret ansluter undertill till en slang som går till kylaren.

Frågan jag ställer mig är: Vad är detta? Jag kan tänka mig att det är här jag fyller på kylarvatten, men det går inte riktigt ihop med röret inne i behållaren. En annan teori jag har är att det är någon sorts övertrycksskydd där behållaren fylls när trycket blir för stort i det "ordinarie" systemet...?
Ja, som ni märker har jag dålig koll. Är lite av en mekarnoob, men jag lär mig.... :D
Användarens profilbild
Don Tomaso
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 477
Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
Ort: Torsås By utanför Växjö

Inlägg av Don Tomaso »

Hej!

Låter som ett expansionskärl, vatten har den egenheten att volymen ökar när temperaturen stiger och då måste det ha någonstans att ta vägen, tex. ett exp.kärl. 8)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Precis enligt min 2:a teori, tack för svaret :P
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Har själv inget expansionkärl ..men finns det ingen markering på kärlet
typ ett streck mini-max...?
Där har du nivån dit det ska va vatten"glykolblandat"
Den gröna geggan du har i behållaren är troligtvis gammal glykol
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Hej Målarn,
Nej, ingen sådan markering vad jag minnas. Är det meningen att denna behållare ska fyllas när vätskan når arbetstemp eller används den bara i undantagslägen?
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Inlägg av Målarn59 »

Som sagt har ju inget expansionkärl själv men ..andra bilar man haft så har det i alla fall funnits ett mini streck och ett max streck och då ska det ju va vätska till ngn stans i mellan dessa..typ minst till mini och som mest till max...kanske ngn med expansionkärl kan reda ut begreppen här...jag far ju bara runt med gissningar...men jag kan ju inte tro att det ska va helt tomt i alla fall och glykol ska du ha i för det motverkar rost :roll:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Med expansionskärl fyller man på så mycket man kan. Det som är för mycket spottas ut senare när motorn blir varm. :wink:
Skriv svar