Läckande vakumtank
Läckande vakumtank
Jag har en läckande vakumtank (vacuum canister). Det är inte pga rost utan hårfina sprickor i pressvecken. Varför just där har jag funderat på, kanske har den fått en kraftig smäll någon gång under sina 37 år.
Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.
Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.
/Jerkee
Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.
Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.
/Jerkee
1970 350/350
Re: Läckande vakumtank
Mitt vakum fungerar inte som det skajerkee skrev:Jag har en läckande vakumtank (vacuum canister). Det är inte pga rost utan hårfina sprickor i pressvecken. Varför just där har jag funderat på, kanske har den fått en kraftig smäll någon gång under sina 37 år.
Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.
Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.
/Jerkee
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Vacum som inte fungerar som det skall??
Hallå U2Slow.
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Re: Vacum som inte fungerar som det skall??
Strålkastarluckorna går långsamt,höger nästan inte alls fast det är nyrenoverade klockor.Mr SIXPACK skrev:Hallå U2Slow.
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?
Bästa Corvettehälsningar
S
vempa
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Inlägg: 474
- Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
- Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
- Kontakt:
Hallå U2Slow.
Har du kollat att du inte har något vacumläckage någonstans? Slang, T-kors eller "ljus-ventilen" (headlamp relay valve) som sitter under/uppe i fronten. Har du något vacumkopplingsschema? ( Finns bla. på Stingray.nu som pdf) där ser man hur det skall vara kopplat. Vacumtanken kan sitta på två olika ställen beroende på årsmodell. 68-72? sitter den som jerkee beskriver på "baksidan" av innerskärmen på förarsidan och på 73-> sitter den i fram mellan "ramtassarna".
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Har du kollat att du inte har något vacumläckage någonstans? Slang, T-kors eller "ljus-ventilen" (headlamp relay valve) som sitter under/uppe i fronten. Har du något vacumkopplingsschema? ( Finns bla. på Stingray.nu som pdf) där ser man hur det skall vara kopplat. Vacumtanken kan sitta på två olika ställen beroende på årsmodell. 68-72? sitter den som jerkee beskriver på "baksidan" av innerskärmen på förarsidan och på 73-> sitter den i fram mellan "ramtassarna".
Bästa Corvettehälsningar
Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Jag har ett "lustigt" fel på samma tema:
Efter att ha kört en lite längre sträcka, säg 20 minuter eller mer, så stannar bägge strålkastarna nere på min 73´a, men när jag kör korta rundor och bilen stått stilla ett par dagar (tolkar det som om vacuumtanken är tom) och stannar så hoppar högerlampan upp efter att jag stannat...
Känns väldigt fånigt om man startar och kör en kort sträcka för att uträtta något ärende, stannar bilen så hoppar ena lampan upp och väcker uppmärksamhet....
Samma lampa fungerar lite trögare när jag vill att dom skall öppnas, den vänstra hoppar upp snabbare medan den högra segar upp och tar det sista i rörelsen med ett markant knäpp, samma knäpp hörs när den skall gå ner i stängt läge, vad kan det vara som knäpper?
Någon med mer insikt i hur dessa mekanismer fungerar och vad som är fel?
Någon som bytt till elektriska linjärmotorer för att slippa vacuumeländet?
Går det att konvertera till C4´ns lampmotorer?
Efter att ha kört en lite längre sträcka, säg 20 minuter eller mer, så stannar bägge strålkastarna nere på min 73´a, men när jag kör korta rundor och bilen stått stilla ett par dagar (tolkar det som om vacuumtanken är tom) och stannar så hoppar högerlampan upp efter att jag stannat...
Känns väldigt fånigt om man startar och kör en kort sträcka för att uträtta något ärende, stannar bilen så hoppar ena lampan upp och väcker uppmärksamhet....
Samma lampa fungerar lite trögare när jag vill att dom skall öppnas, den vänstra hoppar upp snabbare medan den högra segar upp och tar det sista i rörelsen med ett markant knäpp, samma knäpp hörs när den skall gå ner i stängt läge, vad kan det vara som knäpper?
Någon med mer insikt i hur dessa mekanismer fungerar och vad som är fel?
Någon som bytt till elektriska linjärmotorer för att slippa vacuumeländet?
Går det att konvertera till C4´ns lampmotorer?
Mitt "lustiga fel" om jag får använda Ducster900s uttryck är att torkarluckan åker upp när motorn stängs av. Trodde först det var backventilen som var kass, och mycket riktigt det var ingen funktion i den alls. Men när jag bytt till en ny räckte inte vakumet till för att dra ner luckan och lamporna gick inte att fälla upp. Det blev mindre vakum pga tryckfallet i backventilen plus att tanken läckte. Ingen bra kombination Jag fick byta tillbaka igen.
Åter till ämnet, är det ingen som har bra tips på tätningsmedel ??
/Jerkee
Åter till ämnet, är det ingen som har bra tips på tätningsmedel ??
/Jerkee
1970 350/350
Jag skulle testa med Loctite 290, som är en kapillärverkande låsvätska.
Den är avsedd tränga ner i gängor på redan monterade skruvförband.
Kanske det funkar i ditt fall också!
Den är avsedd tränga ner i gängor på redan monterade skruvförband.
Kanske det funkar i ditt fall också!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h

