Läckande vakumtank

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
jerkee
Rookie
Rookie
Inlägg: 80
Blev medlem: sön jun 17, 2007 22:05
Ort: Partille

Läckande vakumtank

Inlägg av jerkee »

Jag har en läckande vakumtank (vacuum canister). Det är inte pga rost utan hårfina sprickor i pressvecken. Varför just där har jag funderat på, kanske har den fått en kraftig smäll någon gång under sina 37 år.

Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.

Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.

/Jerkee
1970 350/350
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 23, 2006 18:04
Ort: Gävle

Re: Läckande vakumtank

Inlägg av Henrixon »

jerkee skrev:Jag har en läckande vakumtank (vacuum canister). Det är inte pga rost utan hårfina sprickor i pressvecken. Varför just där har jag funderat på, kanske har den fått en kraftig smäll någon gång under sina 37 år.

Vad skall jag täta med? I en annan tråd nämndes kemisk metall men jag inbillar mig att det borde finnas något annat som inte bara ligger över utan mer går in i sprickan, något flytande som sedan härdar kanske.

Vad jag förstår är det hyfsat stort jobb att demontera tanken eftersom huvudbromcylinder och bromsservo är i vägen. Rätt? Det hade varit det bästa att plocka ner och göra en mer omfattande undersökning men kanske räcker det att täta den synliga sprickan.

/Jerkee
Mitt vakum fungerar inte som det ska :cry: Vart sitter vakumtanken egentligen?
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Vacum som inte fungerar som det skall??

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hallå U2Slow.
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
Henrixon
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 138
Blev medlem: lör sep 23, 2006 18:04
Ort: Gävle

Re: Vacum som inte fungerar som det skall??

Inlägg av Henrixon »

Mr SIXPACK skrev:Hallå U2Slow.
Vad är det som inte fungerar med ditt vacum?
Vad har du för årsmodell på din Corvette?

Bästa Corvettehälsningar

S
vempa
Strålkastarluckorna går långsamt,höger nästan inte alls fast det är nyrenoverade klockor.
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 474
Blev medlem: sön nov 02, 2003 18:48
Ort: C2/C3-Garaget i Brottby, Stockholm - Sverige
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hallå U2Slow.
Har du kollat att du inte har något vacumläckage någonstans? Slang, T-kors eller "ljus-ventilen" (headlamp relay valve) som sitter under/uppe i fronten. Har du något vacumkopplingsschema? ( Finns bla. på Stingray.nu som pdf) där ser man hur det skall vara kopplat. Vacumtanken kan sitta på två olika ställen beroende på årsmodell. 68-72? sitter den som jerkee beskriver på "baksidan" av innerskärmen på förarsidan och på 73-> sitter den i fram mellan "ramtassarna".

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 195
Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
Ort: Skåne
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag har ett "lustigt" fel på samma tema:
Efter att ha kört en lite längre sträcka, säg 20 minuter eller mer, så stannar bägge strålkastarna nere på min 73´a, men när jag kör korta rundor och bilen stått stilla ett par dagar (tolkar det som om vacuumtanken är tom) och stannar så hoppar högerlampan upp efter att jag stannat...

Känns väldigt fånigt om man startar och kör en kort sträcka för att uträtta något ärende, stannar bilen så hoppar ena lampan upp och väcker uppmärksamhet.... :?

Samma lampa fungerar lite trögare när jag vill att dom skall öppnas, den vänstra hoppar upp snabbare medan den högra segar upp och tar det sista i rörelsen med ett markant knäpp, samma knäpp hörs när den skall gå ner i stängt läge, vad kan det vara som knäpper?


Någon med mer insikt i hur dessa mekanismer fungerar och vad som är fel?

Någon som bytt till elektriska linjärmotorer för att slippa vacuumeländet?
Går det att konvertera till C4´ns lampmotorer?
Ingvar i LA (Landskrona)


www.ihansson.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ducster,låter som om något at dina vacuumreläer som sitter i nosen läcker. Du kan testa att koppla båda lamporna på ett relä för att se hur dom reagerar.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
jerkee
Rookie
Rookie
Inlägg: 80
Blev medlem: sön jun 17, 2007 22:05
Ort: Partille

Inlägg av jerkee »

Mitt "lustiga fel" om jag får använda Ducster900s uttryck är att torkarluckan åker upp när motorn stängs av. Trodde först det var backventilen som var kass, och mycket riktigt det var ingen funktion i den alls. Men när jag bytt till en ny räckte inte vakumet till för att dra ner luckan och lamporna gick inte att fälla upp. Det blev mindre vakum pga tryckfallet i backventilen plus att tanken läckte. Ingen bra kombination Jag fick byta tillbaka igen.

Åter till ämnet, är det ingen som har bra tips på tätningsmedel ??


/Jerkee
1970 350/350
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag skulle testa med Loctite 290, som är en kapillärverkande låsvätska.
Den är avsedd tränga ner i gängor på redan monterade skruvförband.
Kanske det funkar i ditt fall också!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar