En ny kille..... med frågor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

En ny kille..... med frågor

Inlägg av Kalle Mankan »

Hallå!

Har precis avyttrat med senaste projekt, en BB sleeper nova med skottsäker drivlina. Har precis kommit på att jag nog alltid har velat ha en corvette, så det kommer nog att bli en corv. Hur som haver so gillar jag att läsa, så jag undrar om det finns nån bra bok som kan rekomenderas om corvette c3. Jag gillar ju att renovera i original look så jag har redan inhandlat en "rerstoration guide". Jag har bestämt mig för att det skall bli en 73a, känns som det är det bästa av två världar. Planen är som följer:
En relativt orörd corvette från usa med samllblocK och automat. sleeper look i ett mycket bra bruksskick ( å andra sidan brukar man ju inte nöja sig där) och god för en 10-11 på strippen. Har redan byggt motorn virituellt. En fråga som jag har är huruvida corvettes bakaxel är nånting att hänga i gran. Jag har hållt på en del med 12bult och 9tun och vet vad dessa går för. Kan man göra en corvette axel/bakvagn säker för en kladdig bana?
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Man kan bygga om Vettens bakaxel med delar ifrån GMs 12 bultare och således få den lika stark.
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

för en 10-11s repa på strippen rekommenderar jag att knutkors byts ut till heavy duty shit :wink: Sen om du köper en sb så får du en lite klenare drivlina än om du köper en bb men det e ju enkelt att uppgradera. Men sen om orginalgrejerna håller vet jag inte ... men det e la igentligen bara att testa och byta det som pajjar enklast om du skulle vilja avvakta med att byta delar i drivlinan. Orginal-corvetter C3 har ju kört 10:or på strippen redan på tidigt 70-tal :wink:
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Peter skrev:Man kan bygga om Vettens bakaxel med delar ifrån GMs 12 bultare och således få den lika stark.
Ok, är det nån som vet hur? Sida på nätet. Är som sagt var samma diameter på kronhjul och pinion, men delarna har inte samma part#. Har läst nånstans att det skall finnas nåt som heter Pepe Estrada axel. Nån som ver vad det är? och var jag kan finna info?

Jag gillar att ha grejerna stabila från början, gilar inte trail and error....

Tack för svaren!! Kalle
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kasta inte bäver i trähus.
Kalle Mankan
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Kalle Mankan »

Skriv svar