Oroande ljud från bakvagnen!?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
Oroande ljud från bakvagnen!?
Jag har noterat ett ljud som kanske bör göra mej oroad...
Vid start från stillastående, i synnerhet när jag varit ute och kört en stund, så hörs (och känns) ibland ett par, ibland tre-fyra, markanta klonkande som fortplantar sig upp i sätet.
Det är mest när man kommer till ett stopp och startar igen, då kommer ibland det här ljudet och klonket.
Sällan vid start med kall bil utan det är mest när jag kört en stund och stannar för att köra vidare.
Min gissning är att en drivknut i kardan eller kanske troligare bakaxeln, håller på att ge sig men det kan vara diffen eller någon bärarmsbussning också kanske?
Har varit under och försökt att känna efter glapp utan att hitta något men det kan ju vara på grund av att det ligger i spänn på grund av fjädring eller vikt.
Någon som varit ute för det och har tips om var/vad jag skall börja titta på?
Vid start från stillastående, i synnerhet när jag varit ute och kört en stund, så hörs (och känns) ibland ett par, ibland tre-fyra, markanta klonkande som fortplantar sig upp i sätet.
Det är mest när man kommer till ett stopp och startar igen, då kommer ibland det här ljudet och klonket.
Sällan vid start med kall bil utan det är mest när jag kört en stund och stannar för att köra vidare.
Min gissning är att en drivknut i kardan eller kanske troligare bakaxeln, håller på att ge sig men det kan vara diffen eller någon bärarmsbussning också kanske?
Har varit under och försökt att känna efter glapp utan att hitta något men det kan ju vara på grund av att det ligger i spänn på grund av fjädring eller vikt.
Någon som varit ute för det och har tips om var/vad jag skall börja titta på?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
Jooooo, det står ju klart men jag behöver hjälp med fabrikat och beteckning på oljan för att komma vidare...Jonathan skrev:knäpptillsats är olja med tillsats för lamelldiffen.
du får suga ur oljan.
fyll till påfyllning/ur sugningshålet så är det rätt nivå.
Något speciellt hjälpmedel man kan göra eller skaffa för att undelätta tömningen av klumpen?
Jag köpte en liten el pump på Micro funkar men det tar tid bytte i både klumpen och i manuella lådan på det sättet..knäpptillsattsen finns på Hansen i Sthlm men den borde finnas på dom flesta väl sorterade butikerna
Målarn....
Målarbilen
http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

Hej!
Det fungerar bäst med GM:s egen bakaxelolja med "knäpptillsats", finns hos din lokala GM handlare. Kommer inte ihåg hur mycket som går i, men jag köpte 2 flaskor och det blev lite kvar.
Det fungerar bäst med GM:s egen bakaxelolja med "knäpptillsats", finns hos din lokala GM handlare. Kommer inte ihåg hur mycket som går i, men jag köpte 2 flaskor och det blev lite kvar.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Kontakt:
Nu blev jag villrådig igen...:
Jag var hos den lokala Mekonomen-butiken som säljer Hansens sortiment.
De hittade GM´s bakaxelolja i 0,68-litersförpackning samt en GM "knäppoljetillsats" i 0,12-liters förpackning.
Enligt katalogen fanns det ingen olja med knäppoljetillsats utan det är två olika komponenter...
Då tänkte jag att då köper jag en oljeförpackning och slår i en lös "knäppoljetillsats" dirket men givetvis är oljan slut i Hansens lager...
Ni som vet mer om detta, vad föreslår ni nu?
Skall jag dutta i 0,12 liter "knäppoljetillsats" eller skall jag vänta tills jag kan få en flaska ny olja och kombinera bytet med tillsatsen?
Jag var hos den lokala Mekonomen-butiken som säljer Hansens sortiment.
De hittade GM´s bakaxelolja i 0,68-litersförpackning samt en GM "knäppoljetillsats" i 0,12-liters förpackning.
Enligt katalogen fanns det ingen olja med knäppoljetillsats utan det är två olika komponenter...
Då tänkte jag att då köper jag en oljeförpackning och slår i en lös "knäppoljetillsats" dirket men givetvis är oljan slut i Hansens lager...
Ni som vet mer om detta, vad föreslår ni nu?
Skall jag dutta i 0,12 liter "knäppoljetillsats" eller skall jag vänta tills jag kan få en flaska ny olja och kombinera bytet med tillsatsen?