Vid kontrollbesiktningen i samband med registreringsbesiktningen fick jag anmärkning på otillräcklig handbroms och svag bromsverkan bak.
Någonstans ringer det en klocka att det måste finnas en reduceringsventil för att strypa effekten bak eftersom det brukar ligga någonstans runt 60% fram och resten bak. (Har jag för mig)
Stämmer min gissning om reduceringsventilen och var finns den i så fall?
Hur ställer man upp trycket bak så att skillnaden ligger inom de fastställda ramarna?
De uppmätta värdena var 2,1 respektive 20, fram och 0,4 på bägge bakhjulen.
Det kanske spelar roll att främre oken är helt nya och de bakre är äldre?
Jag tänker att trycket kanske höjts fram tidigare för att kompensera sämre funktion och nu när oken är nya måste tryckbalansen återställas.
Som sagt, var finns ventilen och hur justeras den?
Reduceringsventil till bromsen, var någonstans?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Finns ingen reduceringsventil utan endast ett distrubitionsblock strax under huvudcylindern.
Det som skiljer fram och bakoken åt är kolvstorlekn.
Ta bort beläggen bak och kolla hur dom ser ut. Testa att rugga upp dom lite om ser lite "glasade" ut. Kolla även att kolvarna rör sig som det är tänkt. Be någon trampa väääldigt försiktigt på bromsen medans klossarna e borta så ser du att dom rör sig som sig bör.
Ang Handbromsen så finns det åtminstånde en bra tråd ang detta. Kör en sökning.
Det som skiljer fram och bakoken åt är kolvstorlekn.
Ta bort beläggen bak och kolla hur dom ser ut. Testa att rugga upp dom lite om ser lite "glasade" ut. Kolla även att kolvarna rör sig som det är tänkt. Be någon trampa väääldigt försiktigt på bromsen medans klossarna e borta så ser du att dom rör sig som sig bör.
Ang Handbromsen så finns det åtminstånde en bra tråd ang detta. Kör en sökning.
Kasta inte bäver i trähus.
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
