Jag tog av ventilkåpan på min nyinskaffade 1973 cabbe häromdagen.
Syftet var att kontrollera om det var något annat än originaltopparna till den 1977-1979 350-motor med gjutnummer 14016379 som satt monterad vid köpet.
Jag letade i Tommy Ledbergs listor över gjutnummer men hittade inte det nummer, 462624, som jag uppfattar som gjutnummer på topparna.
Någon som känner igen det nummret eller kan hänvisa till andra gjutnummerlistor så att jag kan se vad det är för toppar monterade?
Identifiera gjutnummer på topparna?
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Kolla på www.mortec.com
Edit:
462624.....75-86...350/400......76cc chamber, 1.72/1.5, 1.94/1.5 or 2.02/1.6 valves
Edit:
462624.....75-86...350/400......76cc chamber, 1.72/1.5, 1.94/1.5 or 2.02/1.6 valves
Kasta inte bäver i trähus.
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
Re: Identifiera gjutnummer på topparna?
Här är en bra länk: http://www.fastnuf.com/Headguide.htmlDucster900 skrev:Jag tog av ventilkåpan på min nyinskaffade 1973 cabbe häromdagen.
Syftet var att kontrollera om det var något annat än originaltopparna till den 1977-1979 350-motor med gjutnummer 14016379 som satt monterad vid köpet.
Jag letade i Tommy Ledbergs listor över gjutnummer men hittade inte det nummer, 462624, som jag uppfattar som gjutnummer på topparna.
Någon som känner igen det nummret eller kan hänvisa till andra gjutnummerlistor så att jag kan se vad det är för toppar monterade?
Kasst utgångsmaterial från smogmotor. Sprickkänsliga, stora hål i i avgasportarna för EGR och insugsförvärmning. I princip "oportningsbara".Ducster900 skrev:Wow, snabb service även om din länk var lite rörig att orientera runt i.
Vad betyder fakta om topparna, är det från en sur smogmotor eller finns det utsikt att nå acceptabla effekter ur en 350 med ett par sådana?
Skall du åka med järntoppar och stanna under 350 hk är Vortectoppar billigt och bra.
MVH
MN
- CoolvetteC3
- Corvettefantast

- Inlägg: 195
- Blev medlem: fre maj 25, 2007 5:43
- Ort: Skåne
- Kontakt:
OK, klara besked...
Syftet är inte att bygga något snabbt utan bara åka vidare så länge det funkar vilket dessa toppar förmodligen gör, om dom inte spricker...
Vis av tidigare erfarenheter vet jag att börjar man rota för att höja effekten lite grann så följer det ena på det andra, "kolvarna bör ge högre komp, och då bör man ha en lite vassare kamaxel och för att få nytta av det så bör man bla-bla-bla", och tillslut finner man att det blev mycket dyrare än man trodde från början...
Jag vill egentligen bara ha en maskin som fungerar bra, ingen dräpare på något sätt, då kommer alltid ett nästa problem.
Var kan man förresten hitta Vortex-toppar och vad kostar dom?
Syftet är inte att bygga något snabbt utan bara åka vidare så länge det funkar vilket dessa toppar förmodligen gör, om dom inte spricker...
Vis av tidigare erfarenheter vet jag att börjar man rota för att höja effekten lite grann så följer det ena på det andra, "kolvarna bör ge högre komp, och då bör man ha en lite vassare kamaxel och för att få nytta av det så bör man bla-bla-bla", och tillslut finner man att det blev mycket dyrare än man trodde från början...
Jag vill egentligen bara ha en maskin som fungerar bra, ingen dräpare på något sätt, då kommer alltid ett nästa problem.
Var kan man förresten hitta Vortex-toppar och vad kostar dom?
På summit finns ju det mesta..
http://store.summitracing.com/egnsearch ... wordSearch
Bara att välja och vraka.
//David
http://store.summitracing.com/egnsearch ... wordSearch
Bara att välja och vraka.
//David
Köper du Vortec toppar så passar inte ditt gamla insug.
Att bara byta toppar ger inte många hk!
Det är precis som du säger, du behöver nog också en ny kamaxel för att topparna verkligen skall komma till sin rätt, och när du ändå byter kam så är det ju lika bra att ta kamlagrena och en ny kamdrivning.
När du ändå är på gång varför inte hona bort de vändkanterna som du just hittat när du lyfte på locken, ojdå nu passar inte kolvarna längre..............
Sedan är karusellen igång
Det som var ett litet topplocks projekt blir plötsligt en hel renovering av motorn eller kanske en helt ny motor.
Kör du runt ett tag på dina gamla toppar som trots allt funkar.
I höst kanske du har kommit på vad du vill göra med motorn och då har du hela vintern på dig att mecka.
Passa på och njut av sommaren på gatan istället för i garaget.
Att bara byta toppar ger inte många hk!
Det är precis som du säger, du behöver nog också en ny kamaxel för att topparna verkligen skall komma till sin rätt, och när du ändå byter kam så är det ju lika bra att ta kamlagrena och en ny kamdrivning.
När du ändå är på gång varför inte hona bort de vändkanterna som du just hittat när du lyfte på locken, ojdå nu passar inte kolvarna längre..............
Sedan är karusellen igång
Det som var ett litet topplocks projekt blir plötsligt en hel renovering av motorn eller kanske en helt ny motor.
Kör du runt ett tag på dina gamla toppar som trots allt funkar.
I höst kanske du har kommit på vad du vill göra med motorn och då har du hela vintern på dig att mecka.
Passa på och njut av sommaren på gatan istället för i garaget.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h


