Identifiera gjutnummer på topparna?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Identifiera gjutnummer på topparna?

Inlägg av CoolvetteC3 »

Jag tog av ventilkåpan på min nyinskaffade 1973 cabbe häromdagen.

Syftet var att kontrollera om det var något annat än originaltopparna till den 1977-1979 350-motor med gjutnummer 14016379 som satt monterad vid köpet.

Jag letade i Tommy Ledbergs listor över gjutnummer men hittade inte det nummer, 462624, som jag uppfattar som gjutnummer på topparna.

Någon som känner igen det nummret eller kan hänvisa till andra gjutnummerlistor så att jag kan se vad det är för toppar monterade?
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Kolla på www.mortec.com

Edit:
462624.....75-86...350/400......76cc chamber, 1.72/1.5, 1.94/1.5 or 2.02/1.6 valves
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

Wow, snabb service även om din länk var lite rörig att orientera runt i.

Vad betyder fakta om topparna, är det från en sur smogmotor eller finns det utsikt att nå acceptabla effekter ur en 350 med ett par sådana?
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Nexxus
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Re: Identifiera gjutnummer på topparna?

Inlägg av Nexxus »

Ducster900 skrev:Jag tog av ventilkåpan på min nyinskaffade 1973 cabbe häromdagen.

Syftet var att kontrollera om det var något annat än originaltopparna till den 1977-1979 350-motor med gjutnummer 14016379 som satt monterad vid köpet.

Jag letade i Tommy Ledbergs listor över gjutnummer men hittade inte det nummer, 462624, som jag uppfattar som gjutnummer på topparna.

Någon som känner igen det nummret eller kan hänvisa till andra gjutnummerlistor så att jag kan se vad det är för toppar monterade?
Här är en bra länk: http://www.fastnuf.com/Headguide.html
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Ducster900 skrev:Wow, snabb service även om din länk var lite rörig att orientera runt i.

Vad betyder fakta om topparna, är det från en sur smogmotor eller finns det utsikt att nå acceptabla effekter ur en 350 med ett par sådana?
Kasst utgångsmaterial från smogmotor. Sprickkänsliga, stora hål i i avgasportarna för EGR och insugsförvärmning. I princip "oportningsbara".

Skall du åka med järntoppar och stanna under 350 hk är Vortectoppar billigt och bra.

MVH

MN
Användarens profilbild
CoolvetteC3
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av CoolvetteC3 »

OK, klara besked...

Syftet är inte att bygga något snabbt utan bara åka vidare så länge det funkar vilket dessa toppar förmodligen gör, om dom inte spricker...

Vis av tidigare erfarenheter vet jag att börjar man rota för att höja effekten lite grann så följer det ena på det andra, "kolvarna bör ge högre komp, och då bör man ha en lite vassare kamaxel och för att få nytta av det så bör man bla-bla-bla", och tillslut finner man att det blev mycket dyrare än man trodde från början... :?

Jag vill egentligen bara ha en maskin som fungerar bra, ingen dräpare på något sätt, då kommer alltid ett nästa problem.

Var kan man förresten hitta Vortex-toppar och vad kostar dom?
Ingvar i LA (Landskrona)

www.ihansson.se
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Dav7812 »

På summit finns ju det mesta..

http://store.summitracing.com/egnsearch ... wordSearch

Bara att välja och vraka.

//David
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Köper du Vortec toppar så passar inte ditt gamla insug.

Att bara byta toppar ger inte många hk!

Det är precis som du säger, du behöver nog också en ny kamaxel för att topparna verkligen skall komma till sin rätt, och när du ändå byter kam så är det ju lika bra att ta kamlagrena och en ny kamdrivning.
När du ändå är på gång varför inte hona bort de vändkanterna som du just hittat när du lyfte på locken, ojdå nu passar inte kolvarna längre..............
Sedan är karusellen igång :?

Det som var ett litet topplocks projekt blir plötsligt en hel renovering av motorn eller kanske en helt ny motor.

Kör du runt ett tag på dina gamla toppar som trots allt funkar.
I höst kanske du har kommit på vad du vill göra med motorn och då har du hela vintern på dig att mecka.

Passa på och njut av sommaren på gatan istället för i garaget.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar