Renovering varma sommarn 2007
Renovering varma sommarn 2007
Hej som en del säkert redan vet så har ett vevlager gått ner på min BB 402a och veven skaddad. så nu skulle jag behöva lite hjälp med vad jag ska beställa för saker och var jag hittar det? Blir väl billigast att köpa på nätet fast motordelar är väldigt tunga
borde väl finnas färdiga stroke kit och köpa med vev,stakar,kolvar och lager
sen ett par lager till kamen och ny kam kanske? sen ny alutoppar och lyftare är väl lika bra när man ändå blir runerad
motorn är i vart fall borrad 030 och ser fin ut i loppen och 2Bultad. ´har i vart fall en komplet packnings sats alltid en början eller slutet hur man nu vill se det. Eller så kanske det är lika bra att någon kommer och låser in mina vertyg så att jag blir tvungen att lämna det till någon som kan sånt här
tack samm för förslag
Senast redigerad av claesson den sön jun 24, 2007 15:30, redigerad totalt 1 gånger.
Jag har bara erfarenhet av smallblock och jag köper nästan alla mina delar på Ebay.
För det msta funkar det bra och är rel billigt.
När det gäller bigblock så är utbudet betydligt tunnare och priserna är säkert därefter också....
För det msta funkar det bra och är rel billigt.
När det gäller bigblock så är utbudet betydligt tunnare och priserna är säkert därefter också....
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Finns ju alternativ här...
Komplett motor eller shortblocks
http://www.morethanjustpower.com/category.asp?id=6, prata med Scott Tilley
http://www.ultrastreet.net/540_classic.asp, prata med Frank Budano
Gubbarna på Ohio Crank kan säkert fixa fram ngt
MVH
MN
http://www.morethanjustpower.com/category.asp?id=6, prata med Scott Tilley
http://www.ultrastreet.net/540_classic.asp, prata med Frank Budano
Gubbarna på Ohio Crank kan säkert fixa fram ngt
MVH
MN
va fasen m Nordin jag som INTE har drömt om en ny zz502 motor på över en vecka och börjat tycka att det skulle vara riktigt kul och få bygga min egen motor
men nu går jag och dagdrömer igen blev tvungen att ringa http://www.race-shop.com/ dom tog 80 papp+plus förgasare och svänghjul ca 10 loppar till
Dom köpte motorerna i delar och monterade ihop och sen justerades den in i deras motor bänk vilket man gärna fick vara med
kollade med den enda motorverkstaden på gotland dom ville ha ca 7 loppar bara för att slipa veven
delarna till BB verkar ju som man gånga med 2 i pris jämt imot SB 
www.summitracing.com har mycket delar även www.jegs.com har det mesta.
Sen kan man ju hitta grejer billigt på Ebay finns mycke skojigt där
Sen kan man ju hitta grejer billigt på Ebay finns mycke skojigt där
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Kollade på prislistan där jag gjorde min motor för 5 år sen och de tog 2.700 ink moms för slipning av vev. Allt som allt gick maskinbearbetning och montering av shortblock på 23.200 ink moms. Parts tillkom.claesson skrev:ca 7 loppar bara för att slipa veven
Stämmer, men det är jäkligt roligt när de är igångclaesson skrev:delarna till BB verkar ju som man gånga med 2 i pris jämt imot SB
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
De'e skitkul att bygga sin egen motor........claesson skrev:och börjat tycka att det skulle vara riktigt kul och få bygga min egen motor![]()
Jag har bra erfarenhet av Värmdö Motorteknik.
Trevliga killar, bra maskinpark och inte alltför höga priser.
Slå dem en pling, inte så långt bort från Gotland
http://www.motorteknik.nu/
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Noterade att det stog en röd corvette C3 i verkstan på en av bilderna på deras hemsida, var det din eller är det nån annan koppling till vår kära hobby.gbak skrev:Jag har bra erfarenhet av Värmdö Motorteknik.
Trevliga killar, bra maskinpark och inte alltför höga priser.
Slå dem en pling, inte så långt bort från Gotland![]()
http://www.motorteknik.nu/
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Hejsan då det var ca 9 veckors leverans tid på en zz502a. så har jag nu plockat loss vevstaken och tänkte lämna den på slipning. eftersom jag nu tänker renovera motorn men dock ingen trimning. men vart hittar man info om vilken diameter vevaxeltapparna haft från början
vev och ramlager redan slipade 0,010. mätte upp en övre kolvring i dag vilket gapet var 0,85 mm bra eller slitna
tänkte väl byta ram,vev och kamaxel lager, vevstakar samt kamaxellyftare och sedan köra vidare i sommar.
Kan bara svara för smallblock, där är min gapet 0,40-0,45mm om man filar själv.
Borde väl vara ungefär samma eller något större på en bigblock.
Kan dock tänka mig att om man köper ringar som inte skall filas så hamnar man nog omkring de värden du anger.
Borde väl vara ungefär samma eller något större på en bigblock.
Kan dock tänka mig att om man köper ringar som inte skall filas så hamnar man nog omkring de värden du anger.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
fasigen vad man gått och funderat på varför just en tapp på vev staken skurit har länge varit inne på om veven var dåligt slíppad vad eller vad det beror på. men fick nog fanken förklaringen av en annan corvette ägare som var och hälsade på mig från västkusten idag. Hade ju en tändkabel som lossnade och hade sig lite ibland och då pressas helt enkelt en del utav bensinen ner under kolven och rinner ner på vevstaks lagret och tvättar bort olje filmen
låter inte det som en bra förklaring
kommer balanceringen av staken som var gjord förra gången vara till nägon glädje än mån tro
var lite slippad och lite vikter i borrade. nu blir alla vevaxel axlar slippade 0,030 mot 0,010 innan. borde väl inte ändra sig något på själva veven då eller
värre blir det nog av att jag bytter stakar till eagle istället för gm orginal tror jag men dom ska ju tydligen vara balancerade och viktmatchade. men är det typ bara och väga var stake för sig och ev.fila av dom lite så att dom inte skiljer sig mer en ca 1gram och kolla det samma på kolvarna
Eller bör/ska ,am lämna in den på en riktig balancering igen eller är det överkurs
kan väl tillägga att mitt varv skydd står på 6500 varv
nej precis peter det är vad jag också försökt sakt när jag körde med dåliga kablar. och motoroljan känns ju som att den ännu har smörj förmågan kvar. tror du då på teorien att man honan vevstakarna lite mycket för att försöka räddat dom. syns kanska tydligt på dom flesta stakarna att man slippat inuti storändan. sen att bakre smörhålet till själva veven inte stämmer med lagret i blocket gör det säkert inte bättre nästan halv strypning där.
Du bör balansera om veven om du byter stakar.
Det kan ju mycket väl vara så att de nya stakarna är lättare än dina gamla och då finns ju inget att fila bort!
Dessutom så kommer storändan och lilländan's vikt ändå inte att stämma mot de vikter du har idag.
Om du inte balanserar om så kan du få en motor som skakar ganska mycket. Har du obalans i veven så ökar lagerbelstningen speciellt vid höga varvtal.
Mina sk "viktmatchade" Manley stakar diffade 6 gram.
Du kan ju även kompensera genom att matcha varje stake mot en speciell kolv, dvs staken med tyngsta lilländan med lättaste kolven.
Hamnar du inom 2-4 gram så kan du vara nöjd, ju mindre diff ju bättre.
Hur viktmatchade är dina kolvar?
Det kan ju mycket väl vara så att de nya stakarna är lättare än dina gamla och då finns ju inget att fila bort!
Dessutom så kommer storändan och lilländan's vikt ändå inte att stämma mot de vikter du har idag.
Om du inte balanserar om så kan du få en motor som skakar ganska mycket. Har du obalans i veven så ökar lagerbelstningen speciellt vid höga varvtal.
Mina sk "viktmatchade" Manley stakar diffade 6 gram.
Du kan ju även kompensera genom att matcha varje stake mot en speciell kolv, dvs staken med tyngsta lilländan med lättaste kolven.
Hamnar du inom 2-4 gram så kan du vara nöjd, ju mindre diff ju bättre.
Hur viktmatchade är dina kolvar?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
vet ej vad kolvarna väger än. har pressade kolvbultar så dom ligger på motorverkstaden men man kan se på kolvarna att dom är slippade på en del ställen. så det duger alltså inte att bara väga delarna för sig och försöka få något sådär lika vikt på alla delar
utan man bör balancera allt ihopsatt med eller. kostar rätt mycket om man ska skicka den på en riktig balancering typ 7-8 papp 
Tyvärr så är det så!
Du bör ha samma vikt på dina nya stakar som de gamla.
Och det gäller då både lilländan och storändan.
Det går naturligtvis att strunta i det också, om dina nya stakar kommer hyggligt nära de gamla viktmässigt. Det är dock inget som rekomenderas.
Om du efter balanseringen kommer på att du vill byta kolvar t.ex så är alla pengarna troligen kastade i sjön och du får balansera om igen.
Så ta en fundering på vad du egentligen vill göra med din motor på lång sikt innan du kör igång.
Så behöver du bara göra jobbet en gång.
Du bör ha samma vikt på dina nya stakar som de gamla.
Och det gäller då både lilländan och storändan.
Det går naturligtvis att strunta i det också, om dina nya stakar kommer hyggligt nära de gamla viktmässigt. Det är dock inget som rekomenderas.
Om du efter balanseringen kommer på att du vill byta kolvar t.ex så är alla pengarna troligen kastade i sjön och du får balansera om igen.
Så ta en fundering på vad du egentligen vill göra med din motor på lång sikt innan du kör igång.
Så behöver du bara göra jobbet en gång.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h


