Effekturtag 2 bulttat?
Effekturtag 2 bulttat?
Hejsan hur mycket effekt vågar man ta ur ett 402 block som är 2 bulttat
har hört siffror på ca 400hk för en 350 motor
Jag har ett tvåbultat smallblock och har ca 470-500 hk, ännu har ingen vevstake tittat ut genom blocket
Du kan säkert ta ut mer, om du bara skall använda blocket för gatkörning, och gasar lite till och från.
Det beror också på vilket block du har.
Ett 010 block (hög nickelhalt) är starkare och har mindre porositeter än ett "vanligt" block.
Pratar vi race och bankörning är det en helt annan sak, då ligger nog gränsen på 450-500 hk ca (för ett smallblock alltså).
Du kan säkert ta ut mer, om du bara skall använda blocket för gatkörning, och gasar lite till och från.
Det beror också på vilket block du har.
Ett 010 block (hög nickelhalt) är starkare och har mindre porositeter än ett "vanligt" block.
Pratar vi race och bankörning är det en helt annan sak, då ligger nog gränsen på 450-500 hk ca (för ett smallblock alltså).
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Följ länken till garaget (längst ner på mina forum inlägg) så ser du vad som är gjort på motorn.
Motorn är inte bänkad, men vilken 383'a som helst ger ju ca 400-420 hk i std utförande.
Så med de delar jag har så borde jag hamna närmare 500 hk, kanske mer också (önskedrömmar??)
Har också gjort beräkningar med Desktop dyno och kommit fram till liknande siffror.
Motorn är inte bänkad, men vilken 383'a som helst ger ju ca 400-420 hk i std utförande.
Så med de delar jag har så borde jag hamna närmare 500 hk, kanske mer också (önskedrömmar??)
Har också gjort beräkningar med Desktop dyno och kommit fram till liknande siffror.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
DET ÄR obalansen som tar död på motorn INTE effekten.. har du en perfekt balanserad motor skulle det räcka med M2 bult i en kompressormatad 600pållars snurra.. Räkna på det så får ni se det är ganska enkelt..
Men 1200+ på stippen är det mesta jag har hört nån som faktiskt har kört.
Men 1200+ på stippen är det mesta jag har hört nån som faktiskt har kört.
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa 
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85
(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Möjligen kanske i en pannkaksmotor.Jake skrev:DET ÄR obalansen som tar död på motorn INTE effekten.. har du en perfekt balanserad motor skulle det räcka med M2 bult i en kompressormatad 600pållars snurra.. Räkna på det så får ni se det är ganska enkelt..
Men 1200+ på stippen är det mesta jag har hört nån som faktiskt har kört.
Kasta inte bäver i trähus.
låter ju ganska så tryckt tänkte mig lite drygt 500hk eller nått. Man behöver väl kanske inte skruva ditt orginal skruvarn till överfallen igen utan kanske satsa på några bra bult där. Tack för alla svar vad hade man gjort utan internet
då hade jag förmodligen lämnat hela motorn till en verkstad och fått ett kvalitetes jobb. Men de är ju riktigt kul å skruva corvette 
1000+ räcker ganska långt verkar det som 
http://www.hot.ee/reimor/keulinta.mpg
This Corvette is from Finland. That was one of the first tests with new engine.
The engine is 477 with allmost 1000hp.
The car ran 8.9s/251km/h in 1/4 mile.
http://www.hot.ee/reimor/keulinta.mpg
This Corvette is from Finland. That was one of the first tests with new engine.
The engine is 477 with allmost 1000hp.
The car ran 8.9s/251km/h in 1/4 mile.
Senast redigerad av Nexxus den tis jun 19, 2007 22:59, redigerad totalt 1 gånger.
-
COOLMACHINE
- Corvetteexpert

- Inlägg: 762
- Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
- Ort: Umeå


