Startmotor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Startmotor

Inlägg av Sandberg »

Verkar som min startmotor har lagt av helt det bara klickar när jag drar till startläget.

Jag har tidigare haft problem att starta när motorn varit riktigt varm så det är väl dax för en ministarter.

Tänkte mig en sån här
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

Nån som har erfarenhet av denna eller liknande?

någon som vet om man kan få tag på en ministarter till vettigt pris i Sverige?

Hur vet man om det är 153 eller 168 kuggar?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kolla med Rod & Race nedanför Globen.
Såg att de hade ministarters på hyllan förra gången jag var där.
Annars har du väl Persåker's också.
Är det inte nåt företag som annonserar i Corvett tidningen, speciellt om ministarters, du får väl 10% rabatt där också.

Är det inte så att om man har det gamla blocket med "two-piece rear" så skall det vara 168 kuggar.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Tack för tipset, hittade denna XS Torque Starter 9500
Bild
på x-parts.se i en gammal tråd med lite rekomendationer, ser ju seriöst ut och dom finns i årsta och verkar ha den i lager.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Sandberg skrev:Tack för tipset, hittade denna XS Torque Starter 9500
Bild
på x-parts.se i en gammal tråd med lite rekomendationer, ser ju seriöst ut och dom finns i årsta och verkar ha den i lager.
Hejsan Sandberg,

hoppas att du inte hunnit köpa denna ännu. Jag köpt en likadan men den är förpassad till arbetsbänken nu.
Ena "örat", där fästbulten för gaveln ligger an, gick av, går iof att svetsa. Det värsta var att denna ministarter också strejkade vid hög värme...

Köpte en annan ministarter på Hansen och den funkar kanonbra.

Liknar denna i konstruktionen:

Bild

På denna är bakre gaveln bättre konstruerad samt så kan man om man vill "paketera" in solenoiden med värmeskyddande material på ett enklare sätt.

Så har du inte beställt den från X-parts ännu så är mitt råd att skippa denna ! Den jag köpte på Hansen kostade ungefär samma som den från X-parts.

mvh//Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Hej Hagge,

Tack för det men jag har precis beställt, dom skickar den till mig i Warszawa, mycket hjälpsam lirare. Det blev dock en sån här hoppas att den kommer att fungera
Bild
Chevrolet 153 & 168 kugg
* Nippon-Denso
* 1,4Kw
* 200 ft.-lb
* 4,4:1 i utväxling
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

OK, lycka till med den där då !
Om du behöver dra åt bakre gaveln så gör det med lätt hand !
Var noga med inshimsningen vid moteringen också så blir det säkert problemfritt.

//Hagge
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Sandberg: Hur funkade det med din nya starter? löste den problemet med klickandet?
jag sitter med samma problem och nu verkar det kvitta ifall motorn är varm eller kall, den vill ändå bara 1 gång på 15 försök ungefär.
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jag har inte monterat den än, bytte smältsäkringen (kabeln som sitter på torpedväggen nere vid startmotorn) och efter det så har den gamla fungerat. Den nya ligger på hyllan i garaget.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Ok, kanske är en bra idé att kolla startmotorns el för mig innan jag köper en ny ministarter...
Användarens profilbild
wolv
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 130
Blev medlem: sön maj 20, 2007 1:03
Ort: Helsingborg

Inlägg av wolv »

Var under bilen igår och kikade lite på jordkabeln som är fäst i ramen. Ramen är målad svart och det ser ut som att det är färg även där jorden sitter. Så ska det väl inte vara? Kan detta orsaka problemen?
Skriv svar