Regnväder=mekarväder.
Jag har problem med vakumet till strålkastarna.
När jag tänder belysningen så går den ena strålkastaren upp halvvägs men sedan går den ner igen.Den andra rör sig inte ur fläcken.
Om man petar upp dem för hand så stannar dom kvar tills man släcker belysningen.
Ni som kan detta -vad är problemet.
Vetten är en -74
Bäckis (som väntar på fint väder)
Vakumbroblem
Jag håller på att laga ett vacummsystem på en 69:a. Det kan vara ganska svårt att hitta läckorna när motorn är igång, man hör inte mycket annat än motorljudet. Har du möjlighet att låna eller skaffa en vacuumpump så går det mycket lättare att höra vart det läcker.
Men iom att det händer ngt när du tänder så skulle jag titta på slangar och actuator. Testa actuatorn genom att koppla loss båda slangar. Ta en lös slang och koppla in i actuatorn och blås/sug allt vad du kan. Man kan med lite vilja få upp lyset på detta sättet. Om det är actuatorn så är det oftast tätningen som sitter runt axeln som är trasig, ganska lätt att byta.
Titta även över fjädrar och smörj mekaniken ordentligt. Jag har ett vaccumschema i garaget som jag kan skicka om du vill.
Men iom att det händer ngt när du tänder så skulle jag titta på slangar och actuator. Testa actuatorn genom att koppla loss båda slangar. Ta en lös slang och koppla in i actuatorn och blås/sug allt vad du kan. Man kan med lite vilja få upp lyset på detta sättet. Om det är actuatorn så är det oftast tätningen som sitter runt axeln som är trasig, ganska lätt att byta.
Titta även över fjädrar och smörj mekaniken ordentligt. Jag har ett vaccumschema i garaget som jag kan skicka om du vill.
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej!
Börja med att byta tätningarna till vakumklockorna som styr luckorna. De finns hos alla corvettefirmorna. Kolla också så att slangarna är hela och sitter rätt. Det räckte att byta tätningarna på min egen bil. Det finns också en serie reportage i 3 gamla nummer av Corvettemagasinet som behandlar vakumsystemet med reparationstips m.m. Har för mig att de är från början av 90-talet, kolla klubbens hemsida.
Börja med att byta tätningarna till vakumklockorna som styr luckorna. De finns hos alla corvettefirmorna. Kolla också så att slangarna är hela och sitter rätt. Det räckte att byta tätningarna på min egen bil. Det finns också en serie reportage i 3 gamla nummer av Corvettemagasinet som behandlar vakumsystemet med reparationstips m.m. Har för mig att de är från början av 90-talet, kolla klubbens hemsida.
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016

