Halloj!
Eftersom jag måste ta av och återanvända svängningsdämparen från min gamla motor, så tänkte jag höra om någon vänlig själ hade några verktyg att låna ut för denna operation?
Kollade på en avdragare och monteringsverktyg för dämparen hos tex Persåkers, men det skulle gå på i runda slängar 8-900:- tillsammans, vilket är lite dyrt nu när jag är på en tajt budget.
Så om någon i stockholmsområdet sitter på ett par dylika verktyg och har lust att låna ut dem, skulle jag vara väldigt tacksam
Jag byggde en avdragare med hjälp av 3 korta vinkeljärn som jag satte på en vanlig liten 3 klo avdragare jag köpt från Biltema.
Funkar bra!
Du kan låna min om du inte orkar bygga en själv.
Har också en oljepumps grunka som du kan låna för att köra upp oljetrycket med, innan du startar motorn.
Men ... hur gjorde du för att få på svängdämparen då?
Läste i någon bok om att det skulle vara specialverktyg till det, såg även att Persåkers sålde såna för 600 spänn eller nåt?
Min dämpare gick halvvägs på vevaxeln.
Sedan var det bara att använda skruven som håller dämparen + en tunn bricka för att dra den i botten.
Om din skruv är för kort så går det ju inte men för mig så funkade det.
Här är avdragaren:
Det var knappt att den överlevde mötet med pitman armen under styrväxeln!
gbak skrev:Min dämpare gick halvvägs på vevaxeln.
Sedan var det bara att använda skruven som håller dämparen + en tunn bricka för att dra den i botten.
Om din skruv är för kort så går det ju inte men för mig så funkade det.
Här är avdragaren:
Det var knappt att den överlevde mötet med pitman armen under styrväxeln!
Ska börja kalla dig för Corvette-gurun nu. Sicket arbete du laggt ner Gbak!! otroligt.
Hej Nexxus.
Jag har en svängdämparavdragare som du kan få låna om du inte redan har fixat det.
När jag monterade min svängdämpare så slog jag dit den med en kopparklubba. Enda nackdelen med det är att färgen skadas..
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->) http://www.c3-restorer.se
Mr SIXPACK skrev:Hej Nexxus.
Jag har en svängdämparavdragare som du kan få låna om du inte redan har fixat det.
När jag monterade min svängdämpare så slog jag dit den med en kopparklubba. Enda nackdelen med det är att färgen skadas..
Bästa Corvettehälsningar
Svemp@
Det är ju ett erbjudande som är svårt att säga nej till när du dessutom bor nästgårds ... om jag inte minns fel!
GBAK bor ju på andra sidan stan