Bromsok

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie

Bromsok

Inlägg av blizzard »

Såg i tidigare inlägg hur bromsarna skulle luftas och blev intresserad av antal nipplar på OK:en. har hämtat min 73:a i USA och åkte hela förra sommaren med mycket bra bromsar, har bytt fästen (rocket channel) och ny bussningar under vintern och tittade nu på OK:en i samband med tidigare inlägg i detta forum. Mina bakre OK har 3 luftnipplar! medan fram bar har en!. Tidigare ägaren renoverade bromsar och handbroms innan jag tog hem bilen och vid närmare titta på OK:en så ser det ut som om det inte är samma fabrikat bak som fram, hur identifierar jag OK:en?
Får även känsaln av att halvorna på OK:en inte är identiska, kanske inget att hetsa upp sig för när bromsarna är så bra, men ändå kul att veta
/mats :lol:
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Johan Fräjdin »

Hej,
Har iof bara renoverat mina ok fram, men en nippel per ok är väl det riktiga?
Hur menar du egentligen att oken inte är identiska? Bromsoken är olika för bak och fram, olika för höger och vänster, och dessutom är ju halvorna på varje ok inte likadana. Men på höger respektive vänster är de ju bara spegelvända.

/Johan
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

bak oken har 2 nipplar där du luftar sitter ett under oket också men den ska man inte röra,det är bara där för att som sagt dom går att spegelvända
Användarens profilbild
blizzard
Rookie
Rookie

Inlägg av blizzard »

Bak ser de innersta halvorna ut att vara från en annan gjutning, ytan är olik de yttre halvorna. Antal nipplar kan väl bero på att de monterat nipplar i alla tillgängliga hål på respektive halva.
Skriv svar