Bromsar/problem/lösningar

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Bromsar/problem/lösningar

Inlägg av Janne Malmgren »

Har åkt C3 i tjugo år,och har drabbats av alla problem som kan uppstå
med bromsarna,det Jag lärt mig är att: Vad man kallar rostfria bromsok
så är det enda rostfria den sk "sleeven"som pressas in i cylindern,och där uppstår oftast ett problem,som många upplever som läckande tätningar,
men oftast läcker det mellan sleeven och cylinderväggen. Av åtta testade
läckte 6 (sex). Luftning är ett annat välkänt problem, men ett tips, lufta som vanligt men beakta att bromspedalen skall släppas upp väldigt sakta
vid luftningen,risk för vacuum i systemet genom calipertätningen även med öppen luftskruv,låter konstigt men det är min erfarenhet. Vid luftning
använder Jag en transparant slang som går ner i en ex glasburk,när dom största luftbubblorna lämnat systemet låter Jag gravitationen sköta resten
det kan ta 10-20 minuter,luftbubblorna blir mindre och mindre,och förhoppningsvis upphör. Som många i forumet påpekar ang kolvfjädrarna, så stämmer det, ta bort dom. Dessutom har Jag sen åtta år bytt ut bromsvätskan mot Silikonolja av hög kvalitet,och är mycket nöjd med det.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Så du menar att det kanske är en läcka mellan den rostfria sleeven och den uppborrade cyl som gör att det läcker i mina "nästan nya" sleevade ok?

Hur testar man det då?
Det är ju knappast lönt att skicka tillbaka oket till US för undersökning och sedan visar det sig att det ändå är lipsealen som läcker!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Ralph

Inlägg av Ralph »

Jepp, de rostfria hylsorna kan inte bara läcka utan lossna helt :shock: .

För ett par år sedan efter hård körning på Mantorp visade det sig att båda hylsorna tryckts ut på ena sidan i ena framoket.
Kolvarna satte sig på tvären och låstes fast..........
Gjutjärnet och SS hylsan utvidgar sig ju olika.
Detta upptäcktes först då det börjat läcka olja.

Jag bytte då till Movit skivor och ok fram.

Inget hände men kunde lätt slutat illa om kolvarna plötsligt lossnat igen då hade jag förlorat all broms på ena hjulet.

Originaloken är inte bra men blir i alla fall bättre med o-ringade kolvar vilket förhindrar att luft läcker in bakvägen om skivorna inte spårar hundra.

Skall man köra fort och svänga så skall man nog kolla igenom bromsarna ordentligt först.


Ralph
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kanske borde jag fixa till mitt gamla orginalok istället för mitt "nästan nya" ok inköpt hos Midwest American.
Det var ju troligen?? bara läpptätningen som läckte på det.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Janne Malmgren
Rookie
Rookie
Inlägg: 55
Blev medlem: sön dec 07, 2003 17:01

Läckande "sleeves"

Inlägg av Janne Malmgren »

Jag trycksatte bromsoken i ett skruvstycke, utan dammtätningarna,och
efter en stund sipprade vätska och småbubblor ut mellan cylinderväggen
och sleeven.
Skriv svar