Har sökt lite då jag vet att det skivits om detta tidigare men ej funit bra svar så prövar igen.
Har funderat på headers till min bigblock och då jag ej vill ha side pipes så har jag kollat in dessa hookers från Eklers. Dessa är ju 1 7/8 med 3 " collector.
Jag har dock hört av dom som kört med samma typ men 2 1/8 OCH 3,5 collector att dom blir väldigt låga och ger dålig markfrigång.
Är det någon som har erfarenhet av dessa och hur passformen på dom är??
Tacksam för råd och erfarenheter eller tips om andra headers med bra referenser.
Headers big block
Headers big block
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Läste nyligen en tråd i Corvetteforum om att Hooker headers hade tunn/klen fläns som skevade mot toppen och läckte.
Hedman Elite headers rekomenderades, då de hade en betydligt kraftigare fläns.
Det var visserligen smallblock men samma borde gälla för bigblock.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1588582
Hedman Elite headers rekomenderades, då de hade en betydligt kraftigare fläns.
Det var visserligen smallblock men samma borde gälla för bigblock.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1588582
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
därför sågar man/delar flänsen på mitten för sb och mellan varje böj på bb. Finns inget retfulla när nymonterade headders börjar läcka i flänsen.gbak skrev:Läste nyligen en tråd i Corvetteforum om att Hooker headers hade tunn/klen fläns som skevade mot toppen och läckte.
Hedman Elite headers rekomenderades, då de hade en betydligt kraftigare fläns.
Det var visserligen smallblock men samma borde gälla för bigblock.
http://forums.corvetteforum.com/showthr ... ?t=1588582
här en av mina tidigare bb med hookers, som blivit kapade, på mitten endast , det funkade. bild från 1976
http://groups.msn.com/_Secure/0WwDKDngb ... 8740686393
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra
Har kollat lite på "tri-Y headers" verkar ju vettigt då det ska ge bättre resultat i de lägre varvvtalsområdena än dom vaniga 4-1 systemen.
Hittar dock ej till corvette BB
bara till SB

Någon som provat??
Lite info om "Tri-y"
http://www.rocky-road.com/thorley.html
http://www.stans-headers.com/tri_y.htm
Hittar dock ej till corvette BB

Någon som provat??
Lite info om "Tri-y"
http://www.rocky-road.com/thorley.html
http://www.stans-headers.com/tri_y.htm
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Headdersen Du visar, ser väldigt fina ut, till du kört en runda med dom
Alla LT headders är väl bra inom sitt varvtalsområde, det är därför viktigt att man väljer ett set som passar ens körsätt. Jag tror mig dock förstå att de flesta söker efter ett regält bottendrag, och då är det rör med diam. 1.3/4 eller 1.5/8 som gäller. Förr var det också viktigt alla rören hade samma längd, men idag testar man efter tändföljd och får högre effekt olika längd. Kollar man original gjutjärnslimpa, så verkar det inte kunns bli sämre, oavsett vilka headers man väljer. Men att enbart trimma genom att montera headders ger inte mycket, kanske t o m effektförlust på lägre varv= under 3000v/min.
Då Ecklers vuxit och blivit väldigt stora, sedan tiden då man enbart tillverkade huvar och skärmar, tycker jag att deras prisbild skiljer sig från andras.
Här några headders från Summit
http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294840120
Då Ecklers vuxit och blivit väldigt stora, sedan tiden då man enbart tillverkade huvar och skärmar, tycker jag att deras prisbild skiljer sig från andras.
Här några headders från Summit
http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294840120
mina barn skall få arbeta, det fick minsann mina föräldrar göra


