Funderar på att bygga om från aut till man.
balk växellåda
balk växellåda
Sitter växellådsbalken på samma ställe på automat o manuell
Funderar på att bygga om från aut till man.
Funderar på att bygga om från aut till man.
-
Björn Leidelöf
- Corvetteälskare

- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
På min bil så var det en extra plåt del som det manuella växellåds-fästet var fäst i (Som en förlängning ut från balken), detta i sin tur var uppfäst i hålen i växellådsbalken.
Jag har bytt från Manuell M21 till TH-400 Auto, 400:an däremot kunde jag skruva direkt i hålen i balken.
Plåtinfästningen för manuella lådor har jag kvar om du skulle behöva en sådan.
Jag har bytt från Manuell M21 till TH-400 Auto, 400:an däremot kunde jag skruva direkt i hålen i balken.
Plåtinfästningen för manuella lådor har jag kvar om du skulle behöva en sådan.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Näe tyvärr, Jag bytte bort den komplett mot dräneringsgrävning kring huset.
Det enda jag har kvar från "manuellkittet" är växellådsmonterings mojengen beskriven ovan.
Det enda jag har kvar från "manuellkittet" är växellådsmonterings mojengen beskriven ovan.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
- Don Tomaso
- Corvetteälskare

- Inlägg: 477
- Blev medlem: mån okt 20, 2003 7:56
- Ort: Torsås By utanför Växjö
Hej Rille!
Du skall inte satsa på M21 lådan om du vill ha en bil som skall vara snabb i starten då den har en osedvanligt hög 1:ans växel. Min gör 90 på ettan vid 6000 varv och 3,55 i bakaxeln. Dessutom så är det ett "h..vete" att cruisa med den då den gör 10-15 km/h på tomgång. (Man måste frikoppla hela tiden för att kunna köra sakta). Satsa hellre på en M20 eller ännu bättre en nyare 5-6 växlad låda när du ändå skall göra jobbet med att bygga om. Då kommer den också att gå lugnt och fint på landsväg. (gör inte min, 3100 varv vid 110km/h)
Du skall inte satsa på M21 lådan om du vill ha en bil som skall vara snabb i starten då den har en osedvanligt hög 1:ans växel. Min gör 90 på ettan vid 6000 varv och 3,55 i bakaxeln. Dessutom så är det ett "h..vete" att cruisa med den då den gör 10-15 km/h på tomgång. (Man måste frikoppla hela tiden för att kunna köra sakta). Satsa hellre på en M20 eller ännu bättre en nyare 5-6 växlad låda när du ändå skall göra jobbet med att bygga om. Då kommer den också att gå lugnt och fint på landsväg. (gör inte min, 3100 varv vid 110km/h)
Thomas Sjöström CCS 901
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-92:a cab 2015-
1949 Buick Roadmaster Sedanet
Tidigare: 1969:a coupe 350/M21 2001-2010
-68:a cab 350 med Edelbrock RPM överdel/M20, 2010-2016
-
Björn Leidelöf
- Corvetteälskare

- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Jag själv var mäkta nöjd över att M21:an hade riktigt lång etta
,
I sammandrabbningarna med de likasinnade var detta nästintill ovärderligt, Man hade inga fästproblem i starten då det inte blev "FÖR" mycket kraft just i startögonblicket, sen när den andra bilen växlade/tappade kraft så vrålade man förbi bara å fick ett riktigt stort försprång som nästan aldrig kunde hämtas hem sen av de arma stackrarna med bara en kort etta
.
(Jag körde då med 400HK/454BB & M21:an + 3,08 i klumpen samt 305/50-15 bakpuckar).
Sen så är ju M21:an dessutom tätstegad & M20:in är väl en vanlig låda.
Men visst alla har ju olika tycke & erfarenheter, Å det är ju precis så som det skall vara, hade ju lätt blivit tråkigt annars...
Men visst kan den ev, vara lite småjobbig om man bara skall snigla sig fram i pråm-köer en hel cruising kväll, & det beror ju dessutom mycket på vilken slags koppling man har åxå osv.
I sammandrabbningarna med de likasinnade var detta nästintill ovärderligt, Man hade inga fästproblem i starten då det inte blev "FÖR" mycket kraft just i startögonblicket, sen när den andra bilen växlade/tappade kraft så vrålade man förbi bara å fick ett riktigt stort försprång som nästan aldrig kunde hämtas hem sen av de arma stackrarna med bara en kort etta
(Jag körde då med 400HK/454BB & M21:an + 3,08 i klumpen samt 305/50-15 bakpuckar).
Sen så är ju M21:an dessutom tätstegad & M20:in är väl en vanlig låda.
Men visst alla har ju olika tycke & erfarenheter, Å det är ju precis så som det skall vara, hade ju lätt blivit tråkigt annars...
Men visst kan den ev, vara lite småjobbig om man bara skall snigla sig fram i pråm-köer en hel cruising kväll, & det beror ju dessutom mycket på vilken slags koppling man har åxå osv.
STINGRAY 454"LS-6 "LITE" MASSERAD, EGO-CRUISER/RACER MED PEPE ESTRADA AXEL.
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com
CHEVELLE SS396" -67:a FAMILJECRUISER m 396"BB/TH-400/12-Bult/Nos.
http://www.garaget.org/STINGRAY454
Crew: STREETRACE402.com

