Lite frågor från en blivande ägare

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Sb74
Rookie
Rookie
Kontakt:

Lite frågor från en blivande ägare

Inlägg av Sb74 »

Har vart och kollat ganska mycket här på forumet och läst en hel del tidigare trådar om vad man ska akta sig för och så vidare, men har fortfarande några frågetecken som man kanske skulle kunna få lite hjälp att besvara.
Har kollat på en -74 Med helt ny motor som inte har rullat mer än 100 mil och nyrenoverad låda, bakaxeln är genomgången fast inget gjort på den men har hört att den omodifierad ska klara ca 400hk utan problem och motorn ligger inte på mer än 370.

Neråtsidorna med bilen är att kofångaren fram är spruken samt huv-emblemet är helt trasigt, lacken är helt vedervärdig och kräver omlack, stora delar av inredningen utom skinsäten är i behov av antingen nya delar eller stora reparationer. Det saknas dessutom slutdämpare till avgasrören. Sen finns det säkert massa mer jobb fast det är detta jag har hittat när jag tittat på den

Mina stora frågetecken är om 140k är värt pengarna för bilen?
Har letat runt på ecklers och övriga reservdels siter runt om men har svårt att hitta "rätt" delar. hur mkt pengar handlar det om i runda slängar ,, snackar vi 20k eller 50k?

Tack på förhand// Sb74
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

kan ju räkna i runda slängar 15 - 20 k för bara lack beroende på vad du ska ha för kulör å så vidare.
sen är de alltid mer jobb än man tror när man börja riva :wink:
men om du tänkt dig 140 - 150 k för en vette så tycker jag du ska ta de lungt. dyker upp fina vetta då och då för dom pengarna.

http://www.vettesmaland.com/bilartillsalu3.html får in bilar titt som tät, men vet ej hur dom ä att handlar av men skulle anta att dom är bra att ha med att göra, säkert någon annan här som vet de bättre än mig

själv handlade man precis innan priserna rusade iväg :wink:
vette 73:a som jag personligen tycker är snyggare än 74 å fram när dom fick den runa baken =) men smaken ä som baken....
Sb74
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Sb74 »

tack för snabbt svar, ska kolla upp den lite mer ,, vart bara så kär när min pojkdrömsbil finns inom räckhåll =)
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

hehe.. låter fint de... vänta bara till du får nycklarna i handen när du köpt din första corvette... inte mycke som slår den känslan :D :D :D

hoppas de blir vilket som om du köper denna eller någon annan.. å välkommen in på forumet
Sb74
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Sb74 »

Tack så mycket ,, ser dock fördelarna med denna som att drivlinan är helt fixad och all mekanik och el funkar på den ,, men jätte tacksam för andra åsikter som gör att man kanske sätter på sig glasögon och synar allt lite nogrannare =)

Fick provköra den förra veckan .... mmmmm drömmer mig bort
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

föra veckan.... va fan... ditt ska ja me om de är väder att köra vette :lol:
en annan får invänta våren. inga fler sköna mil detta året :cry:
men härligt när man plockar ut första gången på de nya året 8) åååååå vad jag längtar... förstår inte att man orka med å INTE köra corvette. men men... allt har sin början och sitt slut å i år är de slut. får åka lite volvo 740 89:a istället... utan servo. som att åka silja line nere på storgatan. hehe... dax för sänghalmen nu efter en natts jobbande. ha de så bra så hörs vi.

Lycka till med corvette letandet :D
Användarens profilbild
Mr SIXPACK
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Mr SIXPACK »

Hej Sb74.
Kolla in denna tråd med en länk till en jättebra artikel skriven av Tommy L. https://forum.clubcorvette.se/viewtopic.php?t=5258
Lackarbete kostar ungefär vad Thunder skriver eller ännu mer. Min lack skulle ha kostat ungefär 40000:- - 45000:- inlämnat på firma och jobbet utfört på dagtid.
Beroende på vad som är trasigt i inredningen, så är det generellt relativt dyrt med inredningsdetaljer om man skall köpa nytt. Man kan säkert hitta en del fräscht begagnat och det går att måla om. Inredningsmatta "formpressad" 2500:-, övre instrumentpanel 3500-4000:- för att ta några exempel.
Nu har jag inte sett bilen men jag tycker att priset låter i överkant eftersom det är så pass "tunga" utgiftsposter som behöver åtgärdas.
Lycka till i ditt letande efter bil. Håll oss informerade :)

Bästa Corvettehälsningar

Svempa
Corvette Coupe 69 (-82-87)
Corvette Coupe 69 (-96-99)
Corvette Coupe 68 327/300(-00-11)
Corvette Coupe 68 427/390(-11-13)
Corvette Coupe 70 454/390(-09-14)
Corvette Coupe 65 327/300(-10->)
Corvette Cab 69 (-14->)
http://www.c3-restorer.se
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Håller också med Sixpack!
Motorn är en enkel och rel billig grej att fixa medan en dålig inredning kostar mycket mer att återställa till bra skick.

Du kan ju kolla lite här så ser du vad olika delar kostar före moms/tull
http://www.madvet.com/-/shop?category=4.19

Jag var i ungefär samma sits som du för tre år sedan. Tyckte att bilarna här hemma var för dyra, så jag hämtade hem min från Californien till ca halva priset. Den var i ett bra skick, men jag har ändå plöjt ner närmare 100000:- i div delar som bromsar, styrning samt motor.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sb74
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Sb74 »

tack så mycket för era svar.
Ska kolla runt på webben på andra vettar. Tänker inte rusa in i något tokköp bara för att man hittat en bil som får en att sväva på moln. Läste artikeln som tommy skrivit. mycket bra. Återkommer med besked om hur det gick och lägger väl upp bilder om jag köper den. /// Sb74
antos
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av antos »

Håller med gbak och Mr Sixpack. Ja e inne på min andra C3:a och har lärt mig att mekaniken motor/drivlina e inte så viktigt och inte så dyrt gårt att fixa för justa pengar. Dålig lack/kaross taskig inredning och rostig ram är de värsta posterna. Pruta isåfal !
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av GETWET »

Det är nog vettigt att ta det coolt och leta efter ett annat ex. Prislappen känns en hel del i överkant, för dessa pengar anser jag iaf att man borde få en 74 i mycket bra skick.
Som några andra skrivit så är inredningen både dyr och tråkig att arbeta med. För min egen del föredrar jag en halvknackig motor framför en dålig inredningen. Då kan man bestämma själv vid renovering/byte hur mycket man vill ha......Inredningen ska ju se ut som den ska så att säga, inte mycket att välja på såvida man inte modifierar vilket förstör bilen anser jag. Men att bygga en roligare motor behöver knappt synas...

Kan jämföra med min egen 73:a coupé som införskaffades för tre år sedan. Ny ZZ4 motor som behövde kompletteras med nytt insug och förgasare för att hämta ut det som utlovats. Mycket fin inredning i original och bilen oförskämt lite skruvad. Lacken även den original men i bra skick trots 33år. Lite fin ålderdom bara...

Fick med extra takluckor, ny front, gummilister, skräddarsytt överdrag
samt en hel del annat som polyuretan bussningar mm.

För den bilen fick jag betala 125 000, det är nog ett mer korrekt pris. Om inte priset på den 74:an som du kikat på går att förhandla anser jag att du ska gå vidare i ditt sök. C3 modellerna är inga dyrgripar direkt och det finns många fina ex för samma peng och kanske tom lite lägre.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av Thunder »

men priserna har ju gått upp lite på dom åren me, har ju varit en explosion av folk som vill ha gamla amrikanska bilar, jag köpte me min 73:a coupé då.. 4 år sen nu tror jag, med 454:an,med lite störe förgasare å insug och sånt lull lull, ny lack bra inredning förutom förastolen som va ganska sleten,den gav jag 110.000,men motor har fått sig en renovering under tiden jag haft den. tittar man idag så kostar nog samma bil 120 - 140 om den är i likvärdigt skick. Tycker inte de är så många orginal 454:a ute där.. inte i sverige. men som sagt... håller med dom andre som snackat här... ta de isigt å kolla runt på fler bilar. kommer nog en pärla snart för dom pengarna. själv letade jag i 1 ½ år innan jag hittade något som jag " vågade " köpa =)

glöm ej att skriva hur de går med letandet :D

Good luck mait.. cheers
Sb74
Rookie
Rookie
Kontakt:

Inlägg av Sb74 »

Ska iaf snacka med han som säljer den och kolla vidare på den, se om man kan göra nån juste deal. Tack för alla som svarat och engagerat sig ...
Skriv svar