Bakbromsarna blir heta, kan steka ägg på dom och ibland behöver jag kyla ner dom med vatten i ca 10 minuter. Detta problem kommer och går...
Har kollat handbromsbeläggen, det kan vara dessa som ligger på, men just nu har jag igen handbroms som ger effekt kan handbromsbeläggen lika mot ändå. Vet att man kan justera detta har prövat fram och tillbaka utan resultat. Kan det vara så att det är någon "fördelare" till skivbromsarna som gör att bromsarna ligger på och blir heta????
Tacksam för lite info om detta fenomen.
Heta bakbromsar
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Kan även vara gummit i bromsledningar bak som är gammalt och har separerat, och då kan de fungerar som en backventil. Hårt tryck på pedalen kommer till kolvarna, men går inte tillbaka upp. Vilket gör att bromsen ligger på.
//Lasse
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
Björn Leidelöf
- Corvetteälskare

- Inlägg: 269
- Blev medlem: tor okt 23, 2003 20:23
- Ort: Örnsköldsvik
Om kolvarna verkar gå lätt i oken så är det troligt att det är gummislangarna som är dåliga. Dom brukar "kolapsa" invändigt och stryper då oljan, vilket i sin tur gör att bromsarna ligger an.
Om kolvarna går tungt att trycka tillbaka så prova att öppna en av luftningsnipplarna på oket samtidigt som du trycker in en kolv. Går det lätt då, så är det nästan garanterat gummislangen som är dålig.
Men du skrev att du kylar ner bromsarna med vatten....gör för guds skull INTE det!! Skivor och ok tål utan problem att bli mycket varma, men sprutar du vatten på skivorna kan du få farliga sprickor i skivorna som kan sluta i en katastrof med låsta hjul som resultat. I "bästa fall" får du bara bromsskivor som slår sig lite, men pga. av konstruktionen på C3 bromsoken så får du problem med luftpumpning in i oken då = du måste byta skivorna etc.
Mvh, Björn
PS Detta är inte något "typsikt problem" för Corvette, utan är ganska vanligt på gamla bilar överlag....råkade precis ut för samma sak på ett par kompisars Buick Skylark häromveckan....nya bromsslangar till oken fram fixade deras heta bromsar.
PS2 Givetvis bör du även kolla hjullagren enligt tidigare svar
Om kolvarna går tungt att trycka tillbaka så prova att öppna en av luftningsnipplarna på oket samtidigt som du trycker in en kolv. Går det lätt då, så är det nästan garanterat gummislangen som är dålig.
Men du skrev att du kylar ner bromsarna med vatten....gör för guds skull INTE det!! Skivor och ok tål utan problem att bli mycket varma, men sprutar du vatten på skivorna kan du få farliga sprickor i skivorna som kan sluta i en katastrof med låsta hjul som resultat. I "bästa fall" får du bara bromsskivor som slår sig lite, men pga. av konstruktionen på C3 bromsoken så får du problem med luftpumpning in i oken då = du måste byta skivorna etc.
Mvh, Björn
PS Detta är inte något "typsikt problem" för Corvette, utan är ganska vanligt på gamla bilar överlag....råkade precis ut för samma sak på ett par kompisars Buick Skylark häromveckan....nya bromsslangar till oken fram fixade deras heta bromsar.
PS2 Givetvis bör du även kolla hjullagren enligt tidigare svar

