När kollade ni nivån i era styrväxlar sist ?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

När kollade ni nivån i era styrväxlar sist ?

Inlägg av Mr. Beam »

Hej,

Nu har jag kört min nya C3:a i ett par veckor och listan över vad som måste fixas till har vuxit.

I veckan tröttnade jag på att vingla fram på vägen som en alkis och prio 1 har nu blivit att försöka göra något åt glappet i styrningen. Har varit minst sagt intressant att hämta hem bakvagnen vid "inspirerad" körning :twisted:

Efter kontroll av alla leder och bussningar riktades intresset mot styrväxeln. Utan tvekan kom det mesta av glappet därifrån, eftersom Pitman armen rörde sig först efter ett ordentligt rattutslag. Det finns säkert glapp i lederna med, men det blir en senare fråga.

Beslöt mig för att ta loss hela styrväxeln och efter många svordomar låg paketet på arbetsbänken, är nämligen inte helt enkelt att få bort den när grenrören på en 454:a sitter i vägen. Dessutom var kulleden till servoventilen ett rent he...te att få loss.

Nåväl, justerskruven för spelet mellan kuggarna visade på att någon tidigare ägare/fulmek roat sig med att dra den nästan ända i botten. En ojusterad styrväxel lär ska ha tre-fyra gängor ovan låsmuttern, men här fanns det inte så mycket mer att justera på. Här skulle man börja ana oråd...

Bild

När jag tog bort locket till själva huset blev jag lite...hm...bekymrad. Såg minst sagt torrt ut. Rost på och mellan kuggarna talar sitt tydliga språk. Vem vet hur mågna år det här har gått torrt... 33 ?


Bild


Inte mycket till olja eller fett här inte... Verkar har läckt ut både här och där. Förmodligen har tätningen ned mot Pitman armen gett sig och med hjälp av värmen från grenrören tränger oljan säkert lätt förbi...

Bild

Suck... Vidare inspektion visade att i stort sätt alla bronsbussningar i huset slitits ut pga detta. Kuggarna på kulskruven hade också djupa urgröpningar där kuggarna mötts. :shock:

Bild

Det är bara att bryta ihop och jaga rätt på en komplett renoveringssats eller utbytes enhet. Det positiva är i alla fall att jag verkade börja i den ände av styrningen som behövde mest åtgärd, kan med andra ord bara bli bättre :D

mvh

/ Mr. Beam
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

mjo har samma problem på min,renoverade just hela framvagnen men inte styrväxeln å nu har den gett upp.... :evil:
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Låter som jag också har ett prio 1 jobb i vinter.
Bra tips :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

E det inte ett saab-märke där i botten! :lol:
Thunder
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 202
Blev medlem: lör jun 04, 2005 16:07
Ort: jordbrukslandskapet

Inlägg av Thunder »

hahahahahaha :lol: :lol: :lol:
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Bannemej, jag tror du har rätt frisk, vist står det SAAB där i botten :shock:

8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Haha, ja se där :lol:

Usch och fy. Ber så hemskt mycket om ursäkt för eventuell blodsvallning detta kan ha orsakat. Skämmes tamejfan. :oops:

Men det kunde ju ha varit mycket värre.

Det kunde ju ha stått Ford...


/ Mr. Beam
COOLMACHINE
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 762
Blev medlem: mån mar 13, 2006 13:05
Ort: Umeå

Inlägg av COOLMACHINE »

Ja hemska tanke :evil:


8)
Thumbs Up!
Pedal Down!

"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

Mr Beam,

Hur har det gått med detta jobb?

Tänker plocka ut min styrväxel, mest för att kunna ställa in den enligt spec.
Vad skall man köpa för renoveringssats? Det finns ju ett kit hos Ecklers mfl för ca $60, men styrväxeln är väl samma som på de flesta GM-bilar??
Om växeln är tät, är det då lönt att renovera den över huvud taget, kuggar och drev ingår ju ändå inte i renoveringssatsen?
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

eftersom min är helt död tänkte ja köpa en ny,men tycker det är lite dyrt på ecklers å sånna firmor,har kollat lite på Ebay å där finns det lite grejer
här är en annons på en helrenoverad för 145$
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/1963-68- ... dZViewItem
tror det blir en sån här framöver till min bil.
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Tänk på att fylla på med ett värmetåligt fett annars smälter det undan och läcker ut. Finns ju dom som e lite mer hängivna än dom flesta och putsar och slipar till axlar osc och förser dessa med packboxar för att kunna köra med olja. :roll:
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag köpte en renoverings sats av Yogi Bair http://www.bairs.com/.
Det var den mest kompletta som jag kunde hitta, (innehåller dock inte kuggar och drev)
De flesta satser innehåller inte bronsbussningarna, men den här gör det.
Email: yogibair79@hotmail.com
Be dem lägga ut Corvette Deluxe Steering Box Rebuild Kit 63 82 #5075
på Ebay så köper du kitet med "buy it now" för $59.
Kanonbra säljare, svarade direkt på mina mail och skeppade dagen efter jag betalt, väl embalerat var det också.

Bild

Tycker att deras priser är lägre än t.ex Ecklers och de svarar på mail vilket inte Ecklers gör!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Johan Fräjdin
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 345
Blev medlem: mån okt 27, 2003 18:10
Ort: Eksjö

Inlägg av Johan Fräjdin »

vett74,
Du måste ju skicka den gamla i retur, frakten till USA lär ju vara ännu dyrare än från USA och hem?

gbak,
Tack! har letat på ebay utan att hitta någon.
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1595
Blev medlem: sön nov 16, 2003 19:28
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

mjo hade inte tänkt å skicka tillbaka den man får ta dom där 90$ extra,eller dom kanske inte skickar utan att man skickar en gammal?
235$ är inte så farligt med jämförelse mot vad dom tar på ecklers tex
där kostar dom ju 449$+125$ i core charge :shock:
Mr. Beam
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 366
Blev medlem: ons aug 09, 2006 19:48
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Mr. Beam »

Hej!
Johan F:

Min styrväxel var ju rätt illa däran, så jag hade blivit tvungen att köpa ett nytt set med kulskruv och bussningssats för att kunna renovera riktigt bra.
Tror definitivt att det är lönt att renovera även om växeln är tät. Bussningarna slits och ger ett radiellt glapp, vilket birdrar en del till hela glappet i styrningen. Många bäckar små... Dessutom bryts nog fettet ned av värmen, så det kan inte skada att smörja om med fräscht fett.

Jag övervägde ett "rebuildkit" från www.flamingriver.com för $199 +tax eller utvalda delar från www.vansteel.com
I de allra flesta fall skall dock kulskruven kunna gå att återanvända och då räcker det med en lager och bussningssats.

Nu blev det istället en renoverad utbytesenhet från en lokal corvetterestaurerare. Gick lös på $262 med mitt "skal" och diverse delar tagit som inbyte, vilket jag tyckte var prisvärt. Kolla skillnaden på antalet gängor kvar på justerskruven!

Bild

Skillnaden blev naturligtvis enorm, men det blev snart pinsamt märkbart att resten av styrningen också behövde bytas. :( Hade en läckande servopump som drällde olja överallt och servoventil som gav en degig känsla i styrningen. Bytte nyligen ut hela klabbet för många sköna $. :shock: Ville inte kompromissa med något så viktigt som styrningen, så det mesta är nya delar och inte utbytes enheter.

Bild

Nu är styrningen nästan perfekt, men jag har fortfarande ett litet, litet glapp någonstans inuti styrkolumnen. Kan dock leva med det för jag drar mig för att riva isär en T/T kolumn efter att ha studerat sprängskissen. :roll:


mvh
Mr. Beam
Skriv svar