Klonk i bakvagnen

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Klonk i bakvagnen

Inlägg av StingrayRacing »

Tjena,

Fick på lite bättre mackor i våras och fick betydligt bättre grepp.

Det är bara det att nu när jag gasar och sedan släpper upp och motorbromsar, så hörs ett klonk från bakvagnen. (Hörs bäst på 3:an)

Hissade upp bilen och började leta efter fel. Det jag kunde se och känna var att den ena yttre drivaxeln, hade ett spel i sig. Så när jag håller hjulet stilla kan jag vrida lite på inre driv-axeln. (Det är inget spel i drivknuten.) Kan det vara splinsen som har börjat glappa. Hur allvarligt är det? Är det troligt att det är det som klonkar? :roll:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 2708
Blev medlem: tis okt 21, 2003 16:53
Ort: Särö
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har du prövat med knäppolja? :roll:
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Har du kollar den främre bussningen till bakaxeln? Den kan ju göra så att bakaxeln rör sig lite och för lite oväsen vid gaspådrag eller motorbroms.
Kasta inte bäver i trähus.
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Peter skrev:Har du kollar den främre bussningen till bakaxeln? Den kan ju göra så att bakaxeln rör sig lite och för lite oväsen vid gaspådrag eller motorbroms.
Ungefär vad det låter som. Jag såg inte något speciellt, men får titta lite närmare imorgon bitti. :wink:

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
StingrayRacing
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 755
Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
Ort: Västerås

Inlägg av StingrayRacing »

Peter, du hade helt rätt. Bussningen på ovansidan hade spruckit. Gick inte att se men kände det.

Tack för hjälpen! 8)

//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

StingrayRacing skrev:Peter, du hade helt rätt. Bussningen på ovansidan hade spruckit. Gick inte att se men kände det.

Tack för hjälpen! 8)

//Lasse
Varsågod :lol:
Kasta inte bäver i trähus.
Skriv svar