TH400 strul, under hård acceleration!

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

TH400 strul, under hård acceleration!

Inlägg av gbak »

Det är nåt skumt med min TH400 låda.
Jag har ju börjat att testa och justera in förgasare/tändning sedan jag som Sandberg köpt en G-tech.

Problemet uppstår när jag lägger i 1:ans växel manuellt och bromsar fast bilen till ca 2000 rpm.
Sedan släpper jag bromsen och ger fullgas så spinner det loss, motorvarvet stiger och bilen drar iväg.
Men mitt under accelerationen när jag har bra grepp, kanske vid 3500-4500 rpm så är det som om växellådan plötsligt "tappar greppet" och "slirar" under några tiondelar av en sek.
Motorvarvet går mycket snabbt upp mot 5000-6000 rpm för att sedan när växellådan "greppar" igen falla tillbaka till 3500-4500 rpm igen och sedan fortsätta som om inget hänt.
Det har hänt ett flertal ggr men bara under de ovan nämda förutsättningarna.
Kan det vara nåt som är slitet i lådan?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Det låter ju inte så kul,
Jag är nog inte så hemma på automatlådor men av din beskrivning så förstod jag inte om det händer på alla växlar eller bara på en växel.
Det finns väl lameller i lådan och det är väl vid 3500-4500 som du har högst vridmoment.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

slir..............

Inlägg av R0ffe »

Grattis, du har just vunnit ett antal timmar i garaget! :(
Har du förresten ett shiftkit eller nåt eftermarknads ventilhus i lådan?
Är det på alla eller bara på första växeln? Om det är på en växel så är det "bara" det lamellpaketet troligtvis som är slitet, men är det på alla så kan det vara pumpen som är dålig.
Är lådan "original" så bör du ta och preppa den innan du bränner helt ner lameller och plattor....... Så att du får högre tryck på lamellpaketen och mindre slir mellan växlingarna!!

Om du inte har nån servicemanual så kan nu höra av dig till mig, jag har en inscannad som går att läsa hjälpligt (funkar bäst om man skriver ut den på A3) så att du får ett hum om hur den ser ut och vad som kan ha hänt!

Bara så att du inte känner att livet är helt över, jag har just lådan själv i delar, slir på 3:an, fastän shift kit... Men nu blir det manuelt hus och "performance" lameller! Har förresten även byggt en hållare liknande de har i manualen och på verkstäderna, och monterar allt på motorstativet så att den går att vrida och vända, samt låsa som man vill! Klart värt 1 timmas kap och svetsning! :D
74:as Vette, långt ifrån original.........
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m
12.35 s - 174km/h på 402m

http://www.cardomain.com/id/r0ffe4u2
http://www.nordiccorvette.nu
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Urk :x
Det är bara på 1:ans växel som den släpper

Ivilket fall som helst så tänkte jag montera ett shiftkit i vinter men det kanske inte räcker att göra bara det.
Hur mycket arbete och hur besvärligt är det för en novis på automatlådor?

Hur många meg är filen/filerna?
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Filen

Inlägg av R0ffe »

Jag är själv novis på automatlåderna, men det är bra beskrivningar med i ventilhus-kitet, samt manualen till lådan är utförlig! Så kan du skruva i motorn så borde du även klara lådan! :)

Ett shiftkit ändrar karaktären ganska mycket, kortar växlingstiderna(sliret mellan växlingarna) och vissa höjer trycket en aningen, men vill man ha så högt tryck som möjligt så bör man kanske byta ventilhus, helst då till manuellt som även har en ny fjäder till pumpen.
En stor nackdel med helt manuella ventilhus är att du förr eller senare knäcker lådan ändå.... :cry: dock inte vid acc, utan vid stadskörning med nerväxlingar o.dyl.

Eftersom du endast har slir på 1:an så är det mest troligt att det är lamellpaketet på den som farit, och du bör ta ner tråget och kolla hur mycket skräp/lamellpartiklar du har där ner som ligger och skräpar i tråget, för det hamnar i oljefiltret och på automatlådan finns det ingen bypassventil som på motorn som släpper förbi oljan och filtret blir tätt, utan du får ett ännu lägre tryck istället!

Filen var på nästan 9 meg om jag inte minns helt fel, kan kanske gå att zippa och göra mindre om din mailbox inte klarar av så stora filer (fast, hotmail klarar väl så pass stora om jag inte minns fel?!?!)
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m

Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag PM:ar dig min mail.

Igår funkade allt på lådan bra (utom kickdown solenoiden som fortsätter att krångla).

Som du kanske sett i en annan tråd här på forumet så var jag ute och tokgasade på gatorna igår kväll för att kunna se hur mina förgasar/tändnings justeringarna blev.
Lådan höll greppet hur bra som helst, så det kanske inte är helt akut med nån låd reparation just nu.
Jag avvaktar nog ett tag.

Vilket shiftkit skall man köpa då?
Det finns ju massor med olika varianter och fabrikat, allt från $15-$80?
Jag antar att det är skillnad i kvalitet på dessa också som allt annat.
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Shift kit

Inlägg av R0ffe »

Om jag vore du så skulle jag ändå ta en kväll och lossa tråget och kolla om det finns en sörja på botten av tråget, och kanske kosta på ett filterkit, eran Corvettesäsong där nere är ju ändå nån månad längre än vi har här uppe! :lol:

Ska du köpa ett shiftkit så ta ett "competition"(hansen racing, "shift improver" stage 2 B&M), slår i växlarna lite ryckigare men slirar mindre i växlingsögonblicken så att effekten hamnar på bakhjulen istället för att bli värme på lamellerna!

Sen vilket fabrikat, det beror på var du ska köpa, JEGS.COM är en favorit, eller din lokala speedshop kanske kan ge ett bra pris?

Och köp performance lameller, Raybestos är ett märke som Hansen säljer, TCI och B&M har egna osv. (det finns s.k Masterkit med allt du behöver i kitet! En del kit har även sk shift kit i paketet!)

Lycka till, hör av dig om det är nåt du undrar över!
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Har lurat ett tag nu sen jag fick i den nya motorn på att lådan inte växlar lika snabbt längre vid fullt pådrag. Är det för att vridet e ruskigt nu för tiden eller e lådan sliten/kass på nått vis? Den är preppad shiftkit m.m. vad vet jag dock inte, gjordes av förra ägarn.finns det nån guru på sånt här i närheten så får han/hon(?) gärna åka med på en sväng och inspektera närmare hur den beter sig. Förr small växlarna i nu slirar dom i om ni förstår vad jag menar....
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Vacum

Inlägg av R0ffe »

Om man kör med en "original" låda, så används vacum-modulatorn som tidigare, dvs högt vakum (tomgång, motorbroms) så sänker modulatorn trycket så att det ska bli lite "mjukare" växlingar, men vid lågt vacum (full gas) så släpper den på allt vad pumpen ska ge (som inte är så värst högt med original fjäder). Samt långsamma växlingstider= slir på lamellerna.

Hur det blir med ett shift-kit beror lite på modell, en de flesta behåller modulatorns funktion och man kan isåfall använda en s.k justerbar modulator (finns en ställskruv i hålet för vacumslangen där man kan "spänna" fjädern" för att kunna ändra gränsen när den ska släppa/höja trycket).
Man minskar även växlingstiderna en aning för att minska sliret på lamellerna.

Om man kör i "D" läget så har man lägsta tryck i lådan, med kickdown aktiverat så höjer man trycket och växlar man manuellt så får man det högsta trycket ( lika med minsta risk för slir på lamellerna).
Det betyder att för bästa chans att inte få slir på lamellerna MÅSTE man växla manuellt fastän man har en automatlåda (tyvärr)

Sen finns det då eftermarknads Ventilhus där man även byter fjäder i pumpen så att man får högre tryck, både helt manuella hus, men även aut/man hus.

Men för att återgå till Frisk's fråga så bör du kolla om du verkligen har slir, även kolla i tråget om du har en "sörja" (lamellpulver) i botten, och från det kanske åtgärda ev fel.
En ny fräsch motor med lite trim har ett vrid som lätt tar slut på lamellerna om lådan inte är preppad på lämpligt sätt, har själv råkat ut för det.... tyvärr! Och kollar man specarna på hur mycket spel man får ha på lamellpaketet så får inte lamellerna nötas många tiondels MM för att det ska hamna utanför gränserna för vad som är hälsosamt!

Förresten Frisk, är det en Th-400 eller Th-350?

Th-400:an är kraftigare byggd och brukar "bara" behöva uppgraderas med bättre lameller, fjäder i pump, helst ett nytt ventilhus för att klara de flesta gatmotorerna, medan Th-350 helst bör byggas om med att svarva av kolvarna så att ett extra lamell-kit till ryms.
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m

Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Sandberg »

Intresant information tack för det R0ffe, skulla vara tacksam om du eller någon annan som kan detta kan förklara lite om funktionen.
Jag har TH 400

Jag trodde att det var vikterna i guvernören som styrde växlingarna vid kickdown men så är ju tydligen inte fallet.

Min bil växlar själv mellan 1'an och tvåan om jag har spaken i läge 1 och detta på ett betydligt högre varv än vid läge 3 (automat) och kickdown aktiverad, skillnaden är ca 4200 Vs 5200 rpm.

Kan jag då dra slutsattsen att det är guvrnören och vikterna som är justerade till 5200 rpm?

Mellan 2'an och 3'an så växlar den inte av sig själv utan om spaken står kvar i läge 2 så verkar den pasera guvernörens gräns.
Stämmer detta?
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hur mycket kan man göra med lådan/motorn kvar i bilen?
Är det några problem att plocka loss lådan med motorn kvar i bilen?

Som det är nu så är mitt garage så litet och kort att jag inte kan få in en motorlyft och ta ut både motor och låda.

Har funderat på att bygga ett nytt dubbelgarage, men det blir svårt att placera ut det på tomten, eftersom den lutar ganska mycket.
Så en annan vild plan är att riva nuvarande hus och smacka upp ett nytt hus inkl stort garage.
För 3 mille hade jag kunna köpt tio Corvetter med nyrenoverade motorer och lådor.

Det är en dyr hobby det här :shock:
388ci 460HP 480ft/lbs
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av ornet »

Läge 1 2 3 är väl växelväljarläge 1 2 D, bara för att inte jag skall bli förvirrad :wink:

I läge 1 trodde jag att lådan var helt låst på första växel. Men som Sandberg kan jag tvinga lådan lägga in även andra växeln.
Upplever detta på dragstrippen 201m där jag la in 1 och drog utan att växla. I slutet av banan vid ung 6500rpm slog lådan in andra växeln.
Låter ju inte helt rätt detta men kanske är en onaturlig överlevnads åtgärd av lådan.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
R0ffe
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Rätt

Inlägg av R0ffe »

Ni har rätt i viss del om Guvenören, om du har läge D eller 2 och trampar ner fullt så att kickdown aktiveras så växlar lådan ner ett steg och håller den där till varvet kommer upp till Guvenörens område, där tvingar då guvenören lådan att växla upp igen.

Modulatorn funkar endast när kickdown EJ är aktiverad, går kickdown in så kopplas modulatorn förbi.

Men det Sandberg beskriver om att lådan står i 1:ans position och lådan växlar upp till 2:an vid guvenörens varvtal, det är för mig en gåta? :?:
Men jag tror att lådan ska göra så original, men med ett shiftkit så SKA man kunna hålla växlarna över guvenörens varvtalsområde, så har då mina lådor gjort utan problem (min guvenör är på 5500rpm, och jag växlar manuellt vid 6500rpm)

Så jag undrar om installationen av ditt shiftkit verkligen är rätt gjort, för meningen med just ett sådant kit är att kunna växla manuellt utan att lådan vill göra på "sitt sätt"?!? och även kunna köra i D läge på vardagarna!

Sen angående garage och plats, så har jag själv lite lågt i tak så jag kan inte lyft både motor och låda i ett paket, så jag har "bara" tagit ur lådan underifrån.

Lite bökigt men det går bara bra, lossa alla anslutningar, töm lådan på olja (sparar nån kilo när man ska böka på med lådan, kladdigt blir det oftast ändå!), avgassystem (jag har bara lossat vid collectorerna och vikit ner avgassystemet), lossa växellådskudden från balken, ställa under domkraft (obs, ha en tjock platta emellan så att ni inte bucklar tråget), ta bort balken efter att ha lossat på sträckningen till handbromsen, lossa knutkorsöverfallen, sänk ner lådan lite (bara lite, annars måste ni lossa på lite på motorfästena också!) i bakkant, ställ en pallbock i bakkant på motors tråg, lossa på turbinbultarna och fästbultarna mellan motor och låda och dra bak lådan 15mm, sen är det "bara" att sänka ner den och dra fram den under bilen! Enkelt va?!??! Men det bara så att ni vet, ingen normal verkstad vill lossa ta ur en automatlåda på en C3:a, det går inte att ta betalt för ett sånt jobb!

Och gbak, du har ju världens läge att bygga smörjbrygga, och bara ställa upp ett partytält vid behov, allt "finmek gör man ändå inne i värmen! :D
Eller bygga ett garage med källare som fungerar som smörjgrop, lite dyrare men vilken dröm..... :wink:
60-feet 1,72 s
7,91 s - 140km/h på 201m

Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Jo min växlar aldrig över ettan om jag har ettan i samma gäller 2:ans växel. Det är en TH400 jag har. 776nm på pappret iaf. Men lådan kanske är sliten som du säger?? nån som vill fixa till den under vintern?? :D
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Automatlådor e nog något man ska lämna bort till någon som verkligen vet vad dom pysslar med. Dom e ju rätt känsliga och ska man skicka igenom en massa kraft så gäller det att dom sitter ihop på ett riktigt sätt.
:P
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

jo så vem lämnar man den till? nån som känner till nån i gbg-området?
Skriv svar