Stötstänger

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Målarn59
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 668
Blev medlem: mån feb 06, 2006 19:06
Ort: Bålsta
Kontakt:

Stötstänger

Inlägg av Målarn59 »

Kan ngn förklara för mej varför man har långa stötstänger ?
För och nackdelar? :shock:
_________________________
Målarn....
Målarbilen


http://s61.photobucket.com/albums/h64/m ... corvetten/
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 957
Blev medlem: sön maj 15, 2005 16:09
Ort: Örnsköldsvik

Inlägg av Hånta »

Hej Målarn

Har du provkört motorn?Blev du nöjd?Själv så väntar jag med spänning till dess att jag får vrida igång min nya motor :D

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

avgörs inte stötstängernas längd av vad man har för vippor?
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
kuggen
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 156
Blev medlem: tis maj 18, 2004 13:57

Inlägg av kuggen »

...och kamaxel i vissa fall.
Användarens profilbild
Corv1-Micke
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 302
Blev medlem: mån nov 03, 2003 20:34
Ort: Ale Ahle District

Inlägg av Corv1-Micke »

Stötstångens längd avgör vilken anläggning vippan får mot ventilen.

Man byter alltså inte stötstängers längd för att det är fräckt eller ska ge mer hk eller nått, utan för att geometrin (anläggningsytan) ska stämma mellan vippa och ventil.

Anledning till att denna geometri ändras kan vara många.
Byte av kamaxel, lyftare, toppar, vippor eller ventiler. Men oxå av maskinarbeten såsom topdeckning på blocket samt ventilsätesjobb i topparna. Eller att man rent av byter tjocklek på sin topplockspackning...

/ Micke
Skriv svar