Vevhusvent

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
Chrippe
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Vevhusvent

Inlägg av Chrippe »

Är det nödvändigt att man måste hjälpa vevhusventilationen
med en luft slang till förgasarfoten eller fungerar det att ha
en filterburk på ventilkåpan på vänster sida ?
tommen
Rookie
Rookie

Inlägg av tommen »

hej.

det fungerar bra med en filterburk eller rör som styr bort vevhus ventilationen.
int ska motorn äta upp egen skit :)
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Inlägg av Red Corvette -76 »

Tänkte precis slänga in samma fråga som Chrippe och har lösningen med slang till luftfilter på ena sidan o ett filter på andra sidan. Har dock hört någon säga att det är bättre koppla en sida till Vakum på insug pga att man annars får ett tryck i motorn. Kan detta stämma ? Har problem med oljeläckage trots att alla packningar är bytta inkl den bakre vevaxel tätningen.
Red Corvette -76
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Att köra med ansluten vevhusvent hjälper bla ringarna att hålla tätare.
Det blir ju ett övertryck i vevhuset pga att ringarna läcker igenom lite granna.
Personligen körde jag med öppen vevhusvent men tröttnade på doften samt det söl som oljedimman lämnar i motorutrymmet.
Så jag anslöt venten igen och både jag och motorn trivs alledeles utmärkt.
8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

I amerikat kör dom med vakumpump har jag fått höra av en ihärdig skåning. Kanske kan vara nått grabbar?? :wink:

Själv behöver man ju inte fundera på sånt när man kör Mexikanskt :twisted:
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Jag har Holly 750DP o Victor JR insug o då finns det bara en vakumanslutning på som är lämplig , den som sitter på förgasaren och det uttaget är upptaget för bromsservon. Hur löser man detta?
Någon som har samma uppsättning?
Red Corvette -76
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Red Corvette -76 skrev:Jag har Holly 750DP o Victor JR insug o då finns det bara en vakumanslutning på som är lämplig , den som sitter på förgasaren och det uttaget är upptaget för bromsservon. Hur löser man detta?
Bara att sätta en T-koppling innan förgasarn :wink:

Men hur det blir med vakumet då vet jag inte. Men effekten blir ju densamma som när du har en slang in i luftfiltret så jag förstår inte vad skillnaden skulle vara?? nu fattar jag ingenting .... Bortse från detta svar tack hehehe
Användarens profilbild
Red Corvette -76
Rookie
Rookie

Den lösningen jag har i dag är, ventilation höger sida till luftfilter, vänster sida endast till en filterburk. Kollar man på min orginal motor gick vev ventilationen på höger sida till luftfilter medan det på vänster sida anslöt i framkanten på Rochester förgasaren. Detta kan man inte med den kombination jag har i dag och att sätta ett T-rör i bakkanten på Hollyn och dela mellan bromsservon och vevventilation känns tveksamt eftersom vakumet redan nu knappt räcker till för bromsservon.
Men detta kanke inte alls påverkar oljeläckget jag har utan att det är något annat som spökar.
Red Corvette -76
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

frisk skrev:
Red Corvette -76 skrev:Jag har Holly 750DP o Victor JR insug o då finns det bara en vakumanslutning på som är lämplig , den som sitter på förgasaren och det uttaget är upptaget för bromsservon. Hur löser man detta?
Bara att sätta en T-koppling innan förgasarn :wink:

Men hur det blir med vakumet då vet jag inte. Men effekten blir ju densamma som när du har en slang in i luftfiltret så jag förstår inte vad skillnaden skulle vara?? nu fattar jag ingenting .... Bortse från detta svar tack hehehe
Wow, häftig avatar Frisk ! Hur fixar man en sån ?

Ja, om man blir av med för mycket vacuum så kan man lägga in en vacuumreservoar som gör att bromsservot alltid har tillräckligt för att försörja bromssystemet. Finns på Summit etc och kostar inte så mycket efter vad jag kommer ihåg.

//Hagge
Skriv svar