HJÄLP! Får inte isär rattstången, någon som vet hur man gör?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

HJÄLP! Får inte isär rattstången, någon som vet hur man gör?

Inlägg av gbak »

Är det någon på forumet som tagit isär rattstången och kan tala om hur jag skall göra?

Min "rack" (5 cm lång al-kuggstång) har gått av.
För att komma åt den trasiga biten, måste vad jag förstår "housing" bort.
Men "housing" vill inte lossna.

Det känns som om det är någonting upptill/innuti "housing" som håller fast den, kanske de två "shoe"??
De ser ut att sitta med en inpressad låspinne som sitter som berget. Jag har provat att slå ut den men den rör sig inte och jag vågar inte slå hårdare för då går nåt annat sönder.

Det finns inte heller utrymme att pilla bort "racken" på något vis, allt sitter med några tiondelars glapp.

För att göra allt extra svårt så har jag både tilt och teleskåp ratt.
Jag har pratat med Håkan på Corvette Sweden och han sa att det bara skulle vara att vicka ut "racken" utan att lossa "housing" men det kan omöjligt stämma.
Måste fixa det här ganska snabbt, annas blir det inget sommarmöte för mig.... :cry:

Bild
Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Hejsan Gbak,

har du monterat ur rattstången ur bilen ?

Om inte så gör det för det blir mycket mer lättjobbat. Har du ngn mekhandbok ?

Jag har Haynes Repair Manual och efter din beskrivning av vad du håller på med nu så har du kommit till det moment där du vill få bort pivotpinnarna för tilten för att kunna få bort "the housing".
I Haynes använder man en glidhammare (liten) och en 8/32" machine screw för att få ur pivotpinnarna.
Står också att om man inte har en glidhammae till hands så kan man skruv in en 8-32 maskinskruv i varje pinne och nypa åt med en låstång och pressa med en mejsel mellan tång och housing för att få ur pinnarna.

Slutsatsen för min del efter att ha kollat Haynes är att pinnarna ska dras ur från sina fästen, dvs vä pinne dras ut åt vänster och höger pinne dras ut åt höger. Dvs det är ingen genomgående pinne utan två st olika.

Så du ska inte försöka knacka ut "pinnen" från ena sidan till den andra !

Drag broder, drag !

Lycka till och hoppas min lite svamliga tolkning av min Haynesbok är till ngn hjälp !!

//Hagge
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Hagge:
Jag har ingen lust att skruva bort hela rattstången (om jag nu inte blir tvungen).
Pivotbultarna är redan utdragna med hjälp av 8-32 UNC skruvar.
Använde en liten hylsa och bricka bara.
Hela housing går att vicka men vill liksom inte lossna helt, och jag vågar inte klappa på låspinnen.

Vad säger manualen att man skall göra efter att pivotbultarna är lossade?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

OK, då kör vi (på engelska direkt ur boken):

1. Detta är tydligen viktigt för att få tillbaka allt på rätt sätt:

"Before you remove the housing, pay very close attention to the relationship between the rack and the sector; when the housing is installed again, this is how these these two parts must fit together"

2. Nu kommer själva lossandet av housing:

"Temporarily screw the tilt lever back and pull toward you to release the tilt shoes from the shaft"....

3.

..."and remove the housing (you will need the same procedure to install the housing)"..

4. "After disconnecting the cruise control lead, (om du har cruise control), down at the base of the column, carefully fish it out of the column and set the housing on the floor"...

5. och nu kommer vi till din rack sm har gått sönder:

... "Remove the rack; note how the rack is oriented - it must go back exactly this way


Och nu ska du kunna byta din trasiga rack mot en ny och sedan sätta ihop allt i omvänd ordning.

I Haynesboken så har de gjort detta med rattstången på plats i bilen så det ska funka utan att montera bort den ur kärran.

Hoppas att detta gav några ledtrådar till det fortsatta jobbet !

Själv håller jag på att jaga reda på tid för besiktning, oerhört fullboka i Stockholm !

//Hagge
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Fick loss racken nu imorse när jag hämtat nya krafter.
Jag gjorde som det stod i din bok, och lyckades pilla bort racken och housing.
Det man skulle göra var att bryta upp housing ganska hårt och samtidigt rycka ut det bakåt, jag vågade inte bryta upp housing tillräckligt mycket så att tilt shoe'n släppte från axeln.

Så nu har jag kommit en liten bit till på väg.
Nu väntar jag bara på vår kära Debbie's paket som skall gå med Fedex snabbfrakt.

Tack för hjälpen Hagge!
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Grattis!

Som jag sa på telefon så skall man inte behöva lossa stången från bilen, även om det troligtvis är lättare. Jag har stått bredvid och tittat när en person gjort det, och då tror jag faktiskt att han lyckades lirka bort "racket" utan att lossa huset, men det kan ju skilja mer eller mindre från bil till bil.

Då är det bara att lycka till med leveransen och hopmonteringen sen.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Erik:
Har du också tilt och teleskop ratt?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Erik
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 497
Blev medlem: mån okt 20, 2003 8:55
Ort: Stockholm/Nyköping

Inlägg av Erik »

Jajemen. Antingen har man inget eller också har man båda. Tror jag.
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Paketet beställdes på måndag och är finns just nu på nåt bilflak i Stockholm.
Så det tog tre dagar att få hit paketet. jag vågar bara inte tänka på vad fraktkostnaden hamnar på.

Fast å andra sidan så skulle det vara trist att behöva lämna bilen hemma när jag nu bestämt mig att åka till sommarmötet.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

gbak skrev:Fick loss racken nu imorse när jag hämtat nya krafter.
Jag gjorde som det stod i din bok, och lyckades pilla bort racken och housing.
Det man skulle göra var att bryta upp housing ganska hårt och samtidigt rycka ut det bakåt, jag vågade inte bryta upp housing tillräckligt mycket så att tilt shoe'n släppte från axeln.

Så nu har jag kommit en liten bit till på väg.
Nu väntar jag bara på vår kära Debbie's paket som skall gå med Fedex snabbfrakt.

Tack för hjälpen Hagge!
Helt OK Gbak, vet hur det känns när allt strular och man bara måste få allt att funka i tid !

Mitt paket från Ecklers (styrservocylindern) som jag beställde i måndags befinner sig nu i Paris ! Det går fort.
Har fått besiktningstid dagen innan midsommarafton också !
Vid första försök till beställning av tid ficka jag förslag på september och oktober 2006, höll på att få tuppjuck !!

//Hagge
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Äntligen så har jag fått ihop alltihopa igen.
När jag skulle sätta tillbaka housing så tappade jag greppet om det och vips så for 14 kullager kulor iväg, studsade hit och dit och några försvann helt.
Som tur va så följde det med två lagerbanor med satsen som jag köpt så det blev att plocka isär allt en gång till.
Sedan när jag var precis klar och hade knackat in pivot pinnarna så trillade en kula ut igen så det var bara att göra om alltsammans en tredje gång :x
Så nu är jag en fullfjädrad rack-kits renoverare! :D

När jag plockade isär styrstången så visade det sig att förutom racken så var sectorn också skadad samt vridfjädern hade gått av på 2 olika ställen (men den tycks man ju klara sig helt utan).

Om någon behöver skruvar för att dra loss pivotpinnarna så har jag några över!

Bild
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Vilket mardrömsjobb!
Skönt att höra att det gick bra.
Skulle kunna skriva något om att Corvetteägare skruvar varken det behövs eller ej men vi fixsar det mesta.
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Användarens profilbild
Restorer Tångsätter
Nykomling
Nykomling
Inlägg: 1
Blev medlem: lör jun 10, 2006 23:33
Ort: Tångsätter
Kontakt:

Inlägg av Restorer Tångsätter »

[quote="gbak"]
När jag plockade isär styrstången så visade det sig att förutom racken så var sectorn också skadad samt vridfjädern hade gått av på 2 olika ställen (men den tycks man ju klara sig helt utan).


Hej gbak!!

Jag har ett litet inlägg gällande din avsaknad av vridfjäder, denna fjäder är det som låser & låserupp rattlåset så jag skulle inte rekomendera dig att åka utan denna fjäder. Om du inte plockar bort pinnen som låser.....

MVH

P3
P3
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Jag satte dit den fjäder som medföljde renoverings kitet, men jag har ju klarat mig utan fjäder i ett års tid......
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Skriv svar