Här kan du diskutera allt mellan himmel och jord som är BILRELATERAT. Var noga med etiketten och håll ett vårdat språk. Opassande inlägg kommer att raderas.
Har just upptäckt att vv har infört koldioxidbaserad fordonsskatt för nyare bilar 2005 - up, konstigt? Nyare bilar har ju renare avgaser än dom gamla
.....helt tvärt emot allt sunt förnuft.
Skatten på min bil blev plötstligt 1400 kr dyrare.
Tack Maria Wetterstrand
Tack Peter Eriksson
Thumbs Up!
Pedal Down!
"No one shall leave this earth, without ever owning a Corvette"
Sandberg skrev:Ja jag menade ju inte att jag tycker att det är rätt åtgärd utan bara att man är lycklig som slipper.
Vad baserar dom beräkningen på motorvolym, körsträcka eller vad?
Hittade detta på Vägverket
"Koldioxidutsläpp
Nyare personbilar beskattas från och med 1 oktober 2006 utifrån hur mycket koldioxid de släpper ut. Fordonsskatten beräknas på utsläppsvärdet vid blandad körning."
Det verkar som dom ej tar hänsyn till körsträcka bara genomsnittligt utsläpp.
Om man har en bil som man kör lite med så blir det ännu viktigare att ställa av när man inte använder den.
Jag har ju inte brytt mig om att ställa av detta då jag inte behöver betala skatt och skilnaden på försäkringen är inte så stor.
Kan väl inte drömma om att det finns någon på detta forum som ens har visst om att det finns ett miljöparti i landet, i alla fall inte om man har en V8 under huven, drag under huven är tveksamt förenat med miljötänk
Kör så det ryker!
Racing Yellow Tintcoat, 2016 Z06 Convertible, 659 HK, 0-100....2,95 sec , ett monster att köra Vette, 2003 50TH Anniversary Convertible, special edition.
Schon skrev:
Kan väl inte drömma om att det finns någon på detta forum som ens har visst om att det finns ett miljöparti i landet, i alla fall inte om man har en V8 under huven, drag under huven är tveksamt förenat med miljötänk
Kör så det ryker!
Min vette går på etanol ==> MILJÖBIL
Tänkte skaffa en sån dekal och smeta på akterspegeln ... alltid så irriterar det nån.. Idiotisk skatt som inte kommer att bidra något för att förbättra miljön.. Lägg koldioxidskatten på bränslet, ==> ingen fordonskatt ==> dyr soppa ==> du betalar bara för det du kör..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa
Dålig lack och stolt
Överladdad, E85