Tempmätare
Tempmätare
Om tempmätaren bara visar "lite grann" d.v.s den går upp ca 5-6 mm när motorn är driftvarm. Så undrar jag vad kan va fel? Mätaren ger ju utslag så den kan ju inte va helt död. Likaså ger givaren något slags värde och bevisligen finns det någon form av förbindelse mellan de två. Tips?
Testa att jorda anslutingen vid givaren direkt till motorblocket, då bör tempmätaren antingen ge fullt utslag eller inget alls.
Detta är bara för att kolla att förbindelsen mellan givare och mätare funkar.
Antingen har du dålig kontakt eller en trasig givare (mest troligt, men det kan ju också vara tempmätaren som felar).
Jag är inte riktigt säker på hur man testar/felsöker själva mätaren men det vet kanske ngn annan här på forumet
//Hagge
Detta är bara för att kolla att förbindelsen mellan givare och mätare funkar.
Antingen har du dålig kontakt eller en trasig givare (mest troligt, men det kan ju också vara tempmätaren som felar).
Jag är inte riktigt säker på hur man testar/felsöker själva mätaren men det vet kanske ngn annan här på forumet
//Hagge
Min mätare testade jag med några motstånd. Givaren är ju bara en standard tempgivare vars resistans ändras beroende på temperatur. Jag vet inte vilket värde givaren har vid kall, ljummen, varm men det går att googla fram ungefärliga värden. Eller så stoppar du givarn i en kastrull på spisen å mäter med en termometer och en multimeter.
Re: Tempmätare
I min satt det en felaktig givare, eller rättare sagt två stycken. Enligt den ena så var motorn iskall jämt.....enligt den andra kokande. Införskaffade en ny anpassad för vettens mätare och nu visar den som det ska.antos skrev:Om tempmätaren bara visar "lite grann" d.v.s den går upp ca 5-6 mm när motorn är driftvarm. Så undrar jag vad kan va fel? Mätaren ger ju utslag så den kan ju inte va helt död. Likaså ger givaren något slags värde och bevisligen finns det någon form av förbindelse mellan de två. Tips?
Har mätaren visat normala värden tidigare eller har det sett likadant ut hela tiden?
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
- Mr SIXPACK
- Corvetteälskare

- Kontakt:
Vore jag dig skulle det bytas ut en givare......Troligen någon snikare som varit i farten igen och monterat in billigast möjligt......antos skrev:Köpte bilen i lördags, men jag tror det vart så en längre tid. Dock funkade hemresan ok ca 20 mil.
En annan variant kan även vara att termostaten står öppen hela tiden..mindre troligt men kanske. Kanske inte ens finns någon termostat, inte ovanligt att folk plockar bort den vid problem med kylningen.
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Jag kan ju inte bifoga bilder, har inte lärt mig det här på forumet. Men det är en -70. Orginal rätt igenom förutom en BB huv som sitter på. Färgen är typ "California White" Äggskalsvit eller gräddvit eller vad man nu ska kalla den. Det tog mig några dagar att acceptera den. Tyckte kanske att den var lite väl "kvinnlig", och det är väl iof sig inget fel, men sen kom jag på att det är en urklassiskt färg och jag gillar den verkligen. Lite småjobb finns men mycket var bra också. Lådan en 400 åker till TATS i Västerås på helrenovering V25 så det kommer att bli säsong i alla fall!
Jag mätte upp tempmätaren när jag hade ur den ur panelen, har hittat värdena jag fick fram. (Kokat i labutrustning) Håll till godo:
140 ohm-185 grader F-85 grader C
130 ohm-195 grader F-90 grader C
120 ohm-200 grader F-93,3 grader C
110 ohm-205 grader F-95 grader C
100 ohm-210 grader F-98.9 grader C
90 ohm-220 grader F-för många grader C, ovanför detta blir värdena mera av akademiskt intresse.
//Frasse
140 ohm-185 grader F-85 grader C
130 ohm-195 grader F-90 grader C
120 ohm-200 grader F-93,3 grader C
110 ohm-205 grader F-95 grader C
100 ohm-210 grader F-98.9 grader C
90 ohm-220 grader F-för många grader C, ovanför detta blir värdena mera av akademiskt intresse.
//Frasse
Har löst det! Åtminstone visar mätaren "nånting" numera men man kan ju undra hur exakt egentligen. Bytte till ny termostat 82 graders. Bytte till ny givare anpassad till vettens mätare. reslutat blev: Mätaren i bilen visar ca 170 F=76 C. Mätte temperaturen på insuget och den nya givaren med en IR termometer av mycket hög kvalitet, den visade 95 C.
Altså 82 C termostat, visar 76 C på mätaren och verkligheten är 95 C.
Altså 82 C termostat, visar 76 C på mätaren och verkligheten är 95 C.