Vindrutespolare.. ..hackande motor

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Vindrutespolare.. ..hackande motor

Inlägg av Dav7812 »

Hej!

Måste sätta i en ny spolarvätskepump (köpt en på micro). Vilken väg är enklast att gå från kupen till motorutrymmet med nya tåten från batteriet? Vill ju gärna slippa borra nått nytt hål.

Annat problem..
När jag kör lugnt och gasar på lite extra så "dör" motorn typ en sekund innan den börjar varva upp, vad kan detta bero på?

//David
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Varför dra en ny kabel?
Den gamla som går från switchen till spolaren duger väl?

Om du behöver ett kopplings schema till så har jag det, det är nog om jag inte minns fel till en 73:a
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Inlägg av Stingray73 »

Har samma problem med vindrutespolarn
Kan du skicka en kopia på kopplingsshemat
till mig också ? 8)
Det man inte vet har man ingen aning om !
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Ang. motorproblemet så är det nog accpumpen som inte ger tillräckligt med bränsle. Vad har du för förgasare?

MVH Krille
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

stingray73:
Ge mig din mail så skickar jag.
OBS! det är stooora bmp bilder!
Hur stor mailbox har du?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Stingray73
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 253
Blev medlem: tor aug 18, 2005 14:17
Ort: Hammarö / Värmland

Ratt !

Inlägg av Stingray73 »

Tjena GBAK !

Vad har du för ratt i din ?
Ser bättre ut än original bussratten som jag styr med.
Det man inte vet har man ingen aning om !
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Öhhh!
Trodde jag hade std ratt, men kanske har någon tidigare ägare bytt den.
Jag importerade bilen så jag vet inget om ratten mer än att den är av borstad alum och skinn.
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Det är en Rochester Quadrajet som sitter på motorn.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Är förgasaren gammal?
Köp ny förgasare! - Mitt standardsvar vad gäller egna erfarenheter på samma problem. Gör en görlycklig :lol:

Går att renovera också men en Edelbrock "bulta på direkt från boxen" går snabbare :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Instämmer med Ornet. Blir en himla skillnad !

//Hagge
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Jag instämmer och hoppas att gjort rätt som valde att köpa nytt.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

Sandberg.
Ja som dina såg ut är det väl som att byta lungor på en emfysempatient.
Kan inte bli annat än bra :D
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Lars-Henrik
Corvettefantast
Corvettefantast
Inlägg: 102
Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
Ort: Bollebygd

Inlägg av Lars-Henrik »

ornet skrev:Är förgasaren gammal?
Köp ny förgasare! - Mitt standardsvar vad gäller egna erfarenheter på samma problem. Gör en görlycklig :lol:

Går att renovera också men en Edelbrock "bulta på direkt från boxen" går snabbare :D
Hej ornet vad kör du med för edelbrock fugge på din 355á 8)
Corvette -73 th400
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

ornet skrev:Sandberg.
Ja som dina såg ut är det väl som att byta lungor på en emfysempatient.
Kan inte bli annat än bra :D
Hoppas på det förståss jag tror att den kommer att svara och uppföra sig bättre men hoppas förståss på att det ger lite effekt också :wink:

Ska bromsa bilen igen för injustering när nya fuggarna är på så då lär det ju visa sig.
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Har inte haft bilen så länge men så vitt jag vet är förgasaren i princip ny!

Bortsett från att det här med att den dör lite vid ordentligt gaspådrag så går bilen förbaskat bra i övrigt, ruskigt lättstartad varje gång och går jämnt och fint. :)

OM man nu ändå skulle skaffa en ny förgasare, vad kostar en ny?
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

800 Thunder Series AVS
Tidigare en 600 Performer
Har inga kunskaper om förgasare och ingen i närheten som jag kan diskutera med.
Tyckte dock att Edelbrocken verkade enklare att arbeta med än Holley.
Köpte en Carburator Calibration Kit med munstycke nålar och fjädrar jag tycker det var mycket enkelt att följa instuktioner samt att förgasaren var kanonenkel att arbeta med.
Fördelen är att det inte blir något bensinspill.
Sedan saknas kunskapen med att utläsa färg på stift och hamna rätt i bestyckningen. Men jag tycker jag lär mig hela tiden och med anteckningar så är det lätt att följa förändringar.
Förgasaren var dock helt kalibrerad från fabriken från början.
http://www.edelbrock.com/automotive_new ... nder.shtml

Pris? 3000-4500 kanske, beroende på modell
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Sandberg
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 790
Blev medlem: mån mar 15, 2004 18:09
Ort: Skärmarö

Inlägg av Sandberg »

Rena klippet i så fall mina kostade lite mer, $1400 för 3*2 samt frakt $270 sen kommer förståss tull och moms.
Men vad gör man inte för Bettan.

http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1268
http://www.ecklers.com/product.asp?pf%5 ... %5Fid=1268
1968 Corvette Convertible 427/400Hp Tripower.
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Ang. priset.
Jag beställde en ny Edelbrock 800 cfm från summit. Den kostade $289.
Vilket blev ca 2400 kr har jag för mig. Sedan frakt ca 700 kr, valde den frakten som var snabbast, alltså UPS, så hade den på exakt en vecka.
Sen tull och moms var ca 860 kr.

Summa: 3960 kr.

Om man kollar vad Hansen Racing tar så tar de 5200 kr, och det är för en Edelbrock 750 cfm. 800an har de inte. Så det blir klart billigare att köpa från usa. Och har man inte brottom så kan man ju spara en del pengar på en långsammare och billigare frakt.

MVH Krille
Hagge
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 421
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:32
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Hagge »

Kolla med Persåkers Speedshop också ! Köpte en Edelbrock Performer 600 CFM för ca 3 200 kr.

//Hagge
johan lu

Inlägg av johan lu »

Köpte en bestyckad holley 850 av Mats appelgren med modifieringar för min motor. Jag lämnade precis all fakta och Appelgren levererade den nya förgasaren för 7200 kr. Jag valde mellan Holley 850 och 950.950 var lämplig om jag skulle trimma vidare tyckte Mats. Men eftersom det troligen blir en 540 motor med mekanisk kam o pepe estrada axel till hösten när 461 an är innkörd sä blir det en holley dominator 1050.
Som det känns nu.

Mycket vill ha mera!
vette bb 461
ornet
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1050
Blev medlem: lör okt 25, 2003 23:53
Ort: Åmotfors/Värmland

Inlägg av ornet »

:o Ha, johan lu har hamnat of topic, över 800 cfm så är det inga leksaker längre.


Dav7812
Om förgasaren är ny så beter den sig som de slitna jag haft, mkt typiskt med den där sekundens fördröjning, inte rapp direkt, sedan kom den bra
vet inte vad för fel det är men jag tänkte att någon gång köpa en renoveringssats eller lämna in till dr förgasare.
Men det är alltid svår med utlägg om man inte vet att de är nödvändiga. Hade du haft en äldre förgasare så var det inget att spara på.
Ring speedpro och fråga på pris
548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

GBAK eller nån annan som vet.

Vilken tåt är det som styr spolningen? Trodde att det var den blåa och

oranga som sitter utanpå plastkåpan så kopplade dem till nya motorn

men inget händer när jag trycker på spolknappen.

//David
Användarens profilbild
gbak
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1722
Blev medlem: tor okt 14, 2004 13:12
Ort: Segeltorp
Kontakt:

Inlägg av gbak »

Kommer inte ihåg riktigt, allt är lindat och klart dessutom skarvat någonstans på vägen, och jag vill helst inte bryta upp det.

Har du kollat att du får signal från switchen så att den inte är kass?
Kolla också att du har ordentlig jord till själva switchen, jag saknade jord, så jag drog en extra jordledare som anslöts till konsol plåten.

Jag vill minnas att det är en mörkblå, en ljusblå och en svart ledare som går från switchen.
De där ledarna kan vara omkastade för det går att vända kontakten fel vid switchen.
Funkar torkarna som de skall, med hög och lågfart?
388ci 460HP 480ft/lbs
Trick Flow heads, 750 CFM Holley HP, Performer RPM
CS XR280 Solid Roller 242/248 @ 0.050 .570 in /.576 ex
Eagle ESP crank, Manley rods 6.0" Probe SRS pistons 11.3 CR
http://www.youtube.com/watch?v=oPeSXs-UDIw
ET 12.57/188km/h
Dav7812
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 238
Blev medlem: ons jun 29, 2005 20:58
Ort: Limmared

Inlägg av Dav7812 »

Torkarna funkar ganska ok Ska kolla upp det här med jorden. På min så kommer det en mörkblå kabel och en orange kabel som satt utanpå plastkåpan som täcker spolargrejset, den oranga har 12 volt hela tiden så jag antar att det är den blåa som kommer från svitchen och skall ge kontakt med jord när jag trycker på spolknappen.
Stingray
Admin
Admin
Inlägg: 1426
Blev medlem: fre okt 17, 2003 11:42
Ort: Huddinge
Kontakt:

Inlägg av Stingray »

Börja med att tuna förgasaren, byt nålar i med 2 steg i taget, mindre nålar, till problemet är mindre eller helt borta...
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE

Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com

http://www.classiccarsandcustoms.se

http://www.youtube.com/ledberg

Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Skriv svar