Luft till BB502?
Luft till BB502?
Hej! Är det nån där ute i cypervärlden som vet vilket minstamått jag ska ha som luftfilter till min 502:a? Har letat men inte funnit. Nu när min motorhuv är lagad (inget hål längre) så vill jag veta så jag inte köper ett för litet filter. Innan har jag haft 5tums filter men nu ser det tuft ut att få ner ett 3tum......
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
Hej!
Kör med ett 3x14" med dropped-base samt extreme X-top eller vad det nu heter under L88 huv. Det blir 1 cm över.
Motorn (468) verkar få luft så det räcker.
//Lasse
Kör med ett 3x14" med dropped-base samt extreme X-top eller vad det nu heter under L88 huv. Det blir 1 cm över.
Motorn (468) verkar få luft så det räcker.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
-
2QIK4U
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Re: Luft till BB502?
Om du har ett filter som är 14" i diameter & du kan varva din 502" maskin upp till 6500v så skall du ha ett filter som är minst 4" högt för att ge den fullt flöde,frisk skrev:Hej! Är det nån där ute i cypervärlden som vet vilket minstamått jag ska ha som luftfilter till min 502:a? Har letat men inte funnit. Nu när min motorhuv är lagad (inget hål längre) så vill jag veta så jag inte köper ett för litet filter. Innan har jag haft 5tums filter men nu ser det tuft ut att få ner ett 3tum......
Visst varierar väl lite med filtermaterial/design osv, men det är rekommendationen iaf.
Har du lite lägre vartal på din maskin så kanske du kan nöja dig med ett 3,5" högt filter, men det är väl alltid bättre att köra med det man vet är mest orestrektivt,
Kör du med en sån däringa filter-top typ Extreme från K&N eller dyl så ökar du ju på flödet ytterligare så det är väl att rekommendera.
Kör med så stor filter du kan & ta till alla hjälpmedel som finns tillgängliga, Det finns ju "stub-stacks" eller vad de nu heter till de flesta förgasare åxå, (Plast mojeng/tratt du sätter uppe på förgasarhalsen/inloppet som ger dig ett högre flöde, kan vara lite knöppligt att få till med luftfiltret beroende på modell, är väl egentligen avsedda för att köras utan, men jag har då fått till min riktigt bra jag.
Har alla av ovan nämnda saker på min kan jag tillägga.
-
STINGRAY454
- Corvetteälskare

- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Skulle du ha ett filter som är 2,5" högt så skall det då ha en diameter på 28.49" !!! för att flöda för 502"CUi vid 6500vfrisk skrev:Har fått höra att det även skulle räcka med 2,5tums ?
Men visst bilen funkar ju med vilket som även om du har 2,5*14" men det går nog rätt tungt igenom det filtret isf.
-
2QIK4U
Har hittat ett lock som är ett filter. Det + 2,5" vanligt filter räcker det tror ni? Det blir ju iaf större än det däringa trekantiga som finns att köpa.
Stingray454@ Var kan man se/räkna ut hur stort luftgenomflöde man behöver? det där locket som va ett filter stog det 1000 nånting...cdf?c...f.. kommer inte ihåg
men jag misstänker att det är hur mycket luft som kan passera??? hur mycket behöver jag? Varvar aldrig mer än 5800varv 
Stingray454@ Var kan man se/räkna ut hur stort luftgenomflöde man behöver? det där locket som va ett filter stog det 1000 nånting...cdf?c...f.. kommer inte ihåg
-
StingrayRacing
- Corvetteexpert

- Inlägg: 755
- Blev medlem: lör okt 25, 2003 16:51
- Ort: Västerås
CFM menar du och det är kubik fot / minut.
Kom ihåg att du inte kan ha något choketorn om du kör med en droppad bas samt ett lågt filter. Det blir inte mycke luft som kommer fram då. Blir mest som att köra med choke hela tiden.
Jag tror att det räcker med 3" filter + filterlocket för dej oxå.
//Lasse
Kom ihåg att du inte kan ha något choketorn om du kör med en droppad bas samt ett lågt filter. Det blir inte mycke luft som kommer fram då. Blir mest som att köra med choke hela tiden.
Jag tror att det räcker med 3" filter + filterlocket för dej oxå.
//Lasse
Lasse E
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
Corvette BigBlock 468 Coupe '72
454 +.060, Crane H.roller 226/234@.050, 288/296 adv .587/.610 lift 112 LSA w stud girdle, GM tuned 990 / 118cc, SRP forged pistons, forged rods & crank. Perf. RPM Air-Gap. Shaved Holley 850DP. MSD-6AL limit 6'
kör ett par repor med å ett par repor utanfrisk skrev:Ok jag tackar för svaren och inhandlar och så får vi se om tiderna blir bättre i år på strippen! Blir dom inte det då vet jag ju att den får för lite luft!
See four -84 aut. flyttgodsbil med 750cfm förgasare, C5bromsar å pollyb.

