Hade följande konversation med Björn L om kuggstångskonvertering här på forumet och tänkte att den kanske kunde vara intressant för andra än mig. Saxade därför ihop den här under:
----------------------------------------------------------
-----------------------------------------------------------
Hej Björn. Eftersom du har bra koll på Steeroidskitet tillsammans med servostyrning så hoppas jag du kan tänka dig att svara på en fråga om det.
Jag har manuell styrning och har (till slut) bestämt mig för att göra konverteringen till kuggstång och beställa ett kit. I övergången tänkte jag samtidigt passa på och konvertera till servostyrning även om de har för manuella styrningar också. Jag undrar vilka delar från servostyrningen som behövs tillsammans med Rack-and-pinion-kitet?
När jag har försökt kolla upp det så tolkar jag det som:
- Servopump
- Ventil av någon form för att hålla trycket
- Slangar
- Fäste för pump och ventil
- Remskiva med tre (?) spår för att kunna driva pumpen. Ev. kan man återanvända ett spår om man har kopplat ur AC:n.
---------------------------------------------------------------
Det du behöver förutom själva Steeroidssatsen är en original servopump och tillhörande fästen/remskiva.
Slangar följer med satsen. Du ansluter dom medföljande slangarna från kuggstångssatsen direkt till original servopump.
"Ventilen" som jag tror du frågar om finns redan inbyggd i själva kuggstången. På original servostyrning så finns det ju en separat reglerventil, men den används inte till kuggstångsstyrningen.
Remskiva/fästen är lite svårare att svara på rakt av. Det beror ju på vilken motor du har, vilken årsmodell du har på bilen om du har A/C osv. Det viktigaste är att du ser till att remskivorna har rätt storlek, dvs. att pumpen snurrar med rätt varvtal. Dom allra flesta reservdelskatalogerna (Ecklers, Zip etc.) brukar ju ha bra bilder som visare dom olika alternativen beträffande remmar och remskivor etc.
----------------------------------------------------------------
Det låter ju utmärkt det där. Då är konverteringen troligtvis betydligt enklare än jag trodde. Det skulle då innebära att jag egentligen bara skall få fast servopumpen på rätt sätt och få den att snurra. Ang. nämnd ventil, ja det är den jag menade. Då behövs alltså inte den heller.
------------------------------------------------------------------
Ja, det ska inte vara mer komplicerat än så, dvs. får du bara dit pumpen på ett bra sätt, så innehåller satsen resten av prylarna.
Det är en annan stor fördel med kuggstångssatsen att nu rör sig inte längre slangarna fram och tillbaka när man styr....ventilen vi pratade om i förra mailet följer hela tiden med rörelsen i styrningen, så man får byta slangarna då och då för att undvika läckage.....för att inte tala om att ventilen i sig läcker lite olja i nio fall av tio....allt detta slipper du med kuggstångsstyrningen!
Kom att tänka på en annan sak....på de flesta C3 Corvetter så finns det två hål att fästa styrstagen i på spindlarna. Har inte bilen servostyrning från början så brukar styrstagen sitta monterade i dom yttre hålen, dvs. bilen blir mer lättstyrd, men det krävs fler rattvarv för att vrida hjulen.
Jag antar därför att dina styrstag sitter monterade i dom yttre hålen. När du byter till servostyrning bör du istället montera de nya styrstagen i dom inre hålen, så blir styrningen lite mer "modern" ifråga om hur mycket du måste vrida ratten. Har bilen servostyrning från början är dom yttre hålen pluggade från fabrik.
--------------------------------------------------------------
Info för intresserade om konvertering till kuggstång + servo
-
Lars-Henrik
- Corvettefantast

-
Stingray-75
- Corvettefantast