Vax?
Vax?
Tänkte göra ett lite seriösare försök att polera upp lacken på bilen, i nuläget är den något matt och har lite yltliga smårepor här och där. Är det någon som har bra tips om vad man ska köra med för vax och grovpolish på våra styrenbaljor?
-
janbanan24
- Corvetteälskare

- Inlägg: 334
- Blev medlem: mån sep 20, 2004 23:34
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Med eller utan klarlack?
..är nog den första frågan.
Har du en solid lack utan klarlack så kan lacken bli väldigt matt och oxiderad om den lämnas obehandlad under många år. Då krävs ett polermedel med lite "slipmedel" i, typ rubbing eller liknande. Med ett sådant medel är en polermaskin att föredra men se upp så du inte "slipar igenom" på kanter och liknande där färgen kan vara tunn och maskinen nöter hårdare!
En lack med klarlack, metallick eller solid lack med klarlack, putsas lite skonsammare med en "cleaner" eller liknande.
När du fått ytan blank vaxar du med vanligt hårdvax, och det går "som en dans" om du polerat ytan blank innan! Ingen maskin behövs!
Om man inte vet om man har klarlack eller inte, kan man kolla med lite rubbing eller polish/cleaner. Putsa lite med en vit trasa och om den blir samma färg som lacken istället för "smutsig", så har man ingen klarlack!
Sonax produkter är trevliga, men det finns andra som säkert är lika bra också! Men fall inte för nått "TV-shop" knep som "Wax it wet" eller liknande! De innehåller bara en bråkdel vax för att få kallas "vax" men egentligen så är det bara "tensider" som binder vattnet till droppar och får det att se ut som att ytan är vaxad.
Lycka till!
..är nog den första frågan.
Har du en solid lack utan klarlack så kan lacken bli väldigt matt och oxiderad om den lämnas obehandlad under många år. Då krävs ett polermedel med lite "slipmedel" i, typ rubbing eller liknande. Med ett sådant medel är en polermaskin att föredra men se upp så du inte "slipar igenom" på kanter och liknande där färgen kan vara tunn och maskinen nöter hårdare!
En lack med klarlack, metallick eller solid lack med klarlack, putsas lite skonsammare med en "cleaner" eller liknande.
När du fått ytan blank vaxar du med vanligt hårdvax, och det går "som en dans" om du polerat ytan blank innan! Ingen maskin behövs!
Om man inte vet om man har klarlack eller inte, kan man kolla med lite rubbing eller polish/cleaner. Putsa lite med en vit trasa och om den blir samma färg som lacken istället för "smutsig", så har man ingen klarlack!
Sonax produkter är trevliga, men det finns andra som säkert är lika bra också! Men fall inte för nått "TV-shop" knep som "Wax it wet" eller liknande! De innehåller bara en bråkdel vax för att få kallas "vax" men egentligen så är det bara "tensider" som binder vattnet till droppar och får det att se ut som att ytan är vaxad.
Lycka till!
Spruckna kolvar (bytta!), spruckna svetsar i ramen (fixat!), trasig glasfiber, fel bak-bumper och möglig inredning, men i övrigt en pärla! Corvette -79
-
Lars-Henrik
- Corvettefantast

- Inlägg: 102
- Blev medlem: tor apr 21, 2005 6:55
- Ort: Bollebygd
Annars så finns det Lahega.Ett super bra vax som håller länge,men det är lite dyrare än Sonax.
Lars
Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1


