Performer VS Performer RPM

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Användarens profilbild
GETWET
Corvettefantast
Corvettefantast

Performer VS Performer RPM

Inlägg av GETWET »

Så sitter då det där nu, det nya Performer RPM.
Eftersom våren tycks dröja och man har en enorm tandagnisslan över en djävulsk vinter så blir det lätt att man plötsligt försöker dölja sin tristess framför datorn. Man funderar en hel del också på vad ska nästa gobit bli till vetten.

Så varför inte föra en diskussion om vad är egentligen skillnaden på en Performer och ett RPM. Varvtalet javisst.....men vad betyder det i verkligheten. Kommer jag att märka något på bilen? Vad tror ni? Gissningar eller konkret fakta spelar ingen roll.

Lite nyfiken eftersom det nu sitter ett RPM istället för Performer i bilen och det är bara isgata utanför.... :evil:
Full fart spar tid i en 73:a coupe´
Nicke454
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av Nicke454 »

Beror väl på vad du har för kam, toppar, du kan få maxvrid på ett högre varvtal och högsta hp på högra varv....

vad vet jag...men troligen kommer det inte att hända något, lite segare i starten möjligen.

MVH/Nicke454
pappi
Corvettefantast
Corvettefantast

Inlägg av pappi »

Intressant fråga! Du har ju vad jag kan se av tidigare inlägg en zz4 motor med maxvarv 5800 och performer drar ju till 5500 (ringa skillnad vad gäller varv). Jag tror inte att du kommer att märka så mycket vad gäller hk, vrid, då din kam, toppar etc (alltså motorkombinationen) är byggd för att pållarna skall finnas inom ett specifikt varvtalsområde. Men jag är spänd av förväntan att få höra av dig hur det blev när du har testat din bil.
Ditt nya insug kanske gör susen, hoppas det!

MVH Pappi
Skriv svar