e85 i vette

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
tomas schöldsten
Nykomling
Nykomling

e85 i vette

Inlägg av tomas schöldsten »

är det någon som har konverterat till e85 (alkohol).
isåfall kan du i korta drag berätta hur du gjort och kända problem jag håller på med det i en tpi 350 sb.
Fransson
Corvettefantast
Corvettefantast
Kontakt:

Inlägg av Fransson »

Jag har kört med E85 i en Ford Scorpio. Gick hur bra som helst att tanka 60% E85 utan konvertering och med väldigt lite ökning av förbrukning. Satte in en justerbar bränsletryckregulator och höjde trycket, då kunde jag gå upp till 85% E85 utan större problem.
Förbrukningen låg då på 1.3 l/mil mot 1.1 vanligtvis. Vid 100% E85 åkte förbrukningen upp rejält, mot 2 l/mil.
Kallstart är ofta ett problem men det gör kanske inget med en corvette.. :roll:
Man kan enkelt förkoppla tempgivaren under start så att insprutningen tror att det är kallare än vad det är.
Det verkar vara väldigt olika beteenden mellan olika motorer och märken. Här finns en hel del matnyttigt.
http://www.etanol.nu/forum/
Mellan två bilar!
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Har kört min pegga 205 på E85 bra länge.. drar väl en 0.65 på e85 och en 0.6 på soppa..kör med 70% etanol nu när det är kallt.. något mer när det är svinkallt, den blir lite bökig att starta nämligen..

Corvetten skall köras på E85 i sommar, har bara kört in den på soppa ännu så länge..
Skriver för snabbt och är för lat för att korrektuläsa ;)
Dålig lack och stolt :D
Överladdad, E85

(_!_)
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... 430879.jpg
https://forum.clubcorvette.se/downlo ... php?id=707
Hånta
Corvetteexpert
Corvetteexpert

Inlägg av Hånta »

Hej alla glada :D

Nu har vi kommit in på ett intressant ämne :D .Själv har jag varit och jobbat på Sekab (det är dom som tillverkar E85)och de som jobbar dår säger att man ska få ut 20% mer effekt på ren E85.Om det stämmer så är det en väldigt billig "trimmning".Dock ska bilen ha 30% mer bränsle mängd om man kör på ren E85.Sedan så torkar gummit ut,alltså soppa slangen,oringar mm. Så gummi saker får man byta lite oftare.

Lars
-69 Stingray cab,Svart,6växlad Richmond manuell,427-L88,595Hp
http://www.garaget.org/Honta
http://s6.photobucket.com/user/larshogl ... t=3&page=1
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hade faktiskt tänkt å försöka me E85 i sommar i vetten kanske inte 100%
men om dom dessutom höjer bensinpriset som förra sommaren så blir det nog å höja spritblandningen!
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

men ni pratar om fel grejer.... Metanol heter det ..... och inget annat! 8)
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

frisk skrev:men ni pratar om fel grejer.... Metanol heter det ..... och inget annat! 8)
METANOL?!?! CH3OH... Det är inte det som säljs hos din lokala OK..

Ang det där med 20% effekthöjjning...Är en YTTERST teoretisk siffra.. Tänker inte dra nåt långt bevis om energimängder och molförhållande..

Men E85 är ett sk, homogent bärnsle = det beter sig lika dant hela tiden, flammbilden är mycket bättre än med bensin, det brinner med en längre temp, innehåller syre (syret är det som begränsar effekten, Håller ett motsvarande oktantal mellan 102-104 oktan (man kan få det att bete sig som om det var högre) osv osv..

Om du rakt av konverterar din fugge 8a (240, kebabsläde, pilsnerpråm osv), så kommer effekten att vara ungefär densamma som tidigare.. Har du en mycket högkompad maskin (nästan spikar på 98a), samt att du fixar tändkurvan.. så kommer det ett koppel extra hästar och bosätter sig i stallet..

Gör ni som jag och kör överladdat (framförallt turbo maskiner), så kan man utnyttja etanolens kylande effekt, vilket gör att man kan höjja trycket AVSEVÄRT innan det börjar spika, om man ens lyckas.. Sedan när tycket ökar så måste bränslemängden ökas = ökar syremängden i motorn = mer hästar..

Sedan kan vi ju tillägga att har man en högkompad/överladdad maskn så eftersom bänslet innehåller syre kan man vinna häst på att köra motorn FETT Mycket FETT, AFR värden nedåt 7 (och under) har visat sig gynsamma i dynotester.
Överladdad, E85

(_!_)
vett74
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av vett74 »

hur mycket kan man ställa tändningen för att få lite mer effekt?
eller måste man ändra hela kurvan?
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Här har vi en till sida om Etanol.
http://www.cbmma.net/etanol/

Där killen som skriver har en 240 som han planat toppen 2,2mm.
och en massa annat, även rätt kul sida att läsa på många ställen, där han har rätt mycket humor i det han skriver.

Han nämner även deta om en träff om ämnet Etanol.
"OBS! Vi tänker anordna en Etanolträff/öppet hus på Miljöfabriken i Tidafors den 9-11 september.
Missa inte denna chans att träffa likasinnade och utbyta erfarenheter, eller bara få information om hur etanoldrift fungerar i praktiken.
Mer info finns här VÄLKOMNA! "

Här är den här adressen.
http://etanol.nu/forum/viewtopic.php?t=2890

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej igen.

Något jag funderat på är hur hög komp är bäst för Etanol?
Någon som vet?

Jake du brukar ju ha koll på sånt här hur hög komp skulle du rekomendera på en Sugg motor som max, för bästa effekt och bränsleekonomi?

Undras vad killen på sidan med 240 fick efter 2,2 milimeters planing?
Någon som vet vad det kan ha blivit? Visserligen förlorar han kanske lite komp med sin kam som har öppetider som Statoil som han nämner där. :lol:

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

vett74 skrev:hur mycket kan man ställa tändningen för att få lite mer effekt?
eller måste man ändra hela kurvan?
bensin exploderar, etanol brinner (lite grovt förenklat).. Detta gör att Etanolen kan hålla en konstant tryck på kolven under hela expantionsfasen om man gör det hela rätt.. Detta ledet till att man skall ha mer förtändning.. Men på högavarv så skall man ha aningen mindre tändning än med motsvarande soppa blandning.. Tändkurvan är i det hela taget lite knölig att ställa eftersom etanolet är helt hopplöst att få spikningar med.. man kan även köra för hög tändning på höga varv utan att det spikar..

optimalt komp... beror ju helt på cam, överladdning, låg bränsleförbrukning osv :)
Överladdad, E85

(_!_)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:
optimalt komp... beror ju helt på cam, överladdning, låg bränsleförbrukning osv :)
Hej Jake

Jag tänkte mer en liten fingervissning om vad som är rätt för en sugg motor med relativt snäll kam.

Är 10 bar lagom eller 12 eller ska man upp i typ 14-16bar. För bästa fördel av en lagom blandning av effekt och ekonomi på en V8:a.

Swirl port toppar är det något för en etanol motor? Tänkte ha såna på den. Så det är väll inte tänkt som en hög prestanda motor utan mer mycket vrid på låga varv och bränsleekonomi, i nyvarande bygg fas kommer den här motorn att landa på ca 10bar i statisk komp. Kamen är relativt snäll, används i 270hk 350 marinmotor.

Jake du kanske om du har lust förklara för mig exakt vad som händer när luften passerar i en swirl port top, jag anntar att det är meningen att det ska bli en virvel in i cylindern som blandar bränslet med luften, eller är det helt fel?

Mvh
MrV8
MrV8
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:
Hej Jake

Jag tänkte mer en liten fingervissning om vad som är rätt för Etanol (E85) i en sugg motor med relativt snäll kam.

Är 10 bar lagom eller 12 eller ska man upp i typ 14-16bar. För bästa fördel av en lagom blandning av effekt och ekonomi på en V8:a.

Swirl port toppar är det något för en etanol motor? Tänkte ha såna på den. Så det är väll inte tänkt som en hög prestanda motor utan mer mycket vrid på låga varv och bränsleekonomi, i nyvarande bygg fas kommer den här motorn att landa på ca 10bar i statisk komp. Kamen är relativt snäll, används i 270hk 350 marinmotor.

Jake du kanske om du har lust förklara för mig exakt vad som händer när luften passerar i en swirl port top, jag anntar att det är meningen att det ska bli en virvel in i cylindern som blandar bränslet med luften, eller är det helt fel?

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

mrv8 skrev:
Jake skrev:
Hej Jake

Jag tänkte mer en liten fingervissning om vad som är rätt för Etanol (E85) i en sugg motor med relativt snäll kam.

Mvh
MrV8
tumregeln när det gäller komp, högt komp hög verkningsgrad, lågt komp låg verkningsgrad.. (tänk 70tal smog motor 8.0-8.5 i komp).. Lågt komp är altså bra för avgassvärden och bränsleförbrukning, men högt är bra för mycket effekt (man måste ha i mer soppa för det inte skall spika osv)..

Skall motorn bara gå billigt & mjukt så lägg kompet runt 9, skall man köra maxkomp för 98 så är tumregeln 10 med gjutisar och 11 med alu.. Om jag byggde en rolig gatmotor skulle jag lägga mig enl tumregeln för bensin.. Detta eftersom det är bra att ha möjligheten att tanka bensin om vi tex skulle få en etanolkris.. Man vill ju inte ställa vetten bara för att det skulle vara brist på sprit (hemska tanke :evil: ).. Sedan så påverkas inte verkningsgraden lika mycket av högre komp när man kör E85..

Swirl är precis som du säger, man drar en virvel ner i cylinern.. I gammla toppar när man inte hade detta så stack Luft/bränsle blandningen ut på ena sidan ventilen och omblandningen av den karburerade gasen var dålig.. bättre omblanding högre verkningsgrad, mer hästar, lägre bränsleförbrukning = KÖP..
Senast redigerad av Jake den mån mar 27, 2006 12:41, redigerad totalt 1 gånger.
Överladdad, E85

(_!_)
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

[quote="Jake
tumregeln när det gäller komp, högt komp låg verkningsgrad, lågt komp hög verkningsgrad.. (tänk 70tal smog motor 8.0-8.5 i komp).. Lågt komp är altså bra för avgassvärden och bränsleförbrukning, men högt är bra för mycket effekt (man måste ha i mer soppa för det inte skall spika osv)..

[/quote]

Det där blev väl inte riktigt rätt va? Ju högre komp desto bättre verkningsgrad och till viss del mer effekt men inte så våldsamt mkt som många vill tro - rör sig om ngr få % för varje helt steg i komphöjning. Kompförhållandet är valt som en kompromiss utifrån WOT, se på de motorer man har variabel kompression. Att smogmotorerna har låg komp beror på okunskap, fel material och korkad placering av tändstiftet och risig bränsle-luftblandnings fördelning m m.

MVH

MN
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

M Nordin skrev:[quote="Jake
tumregeln när det gäller komp, högt komp låg verkningsgrad, lågt komp hög verkningsgrad.. (tänk 70tal smog motor 8.0-8.5 i komp).. Lågt komp är altså bra för avgassvärden och bränsleförbrukning, men högt är bra för mycket effekt (man måste ha i mer soppa för det inte skall spika osv)..
Det där blev väl inte riktigt rätt va? Ju högre komp desto bättre verkningsgrad och till viss del mer effekt men inte så våldsamt mkt som många vill tro - rör sig om ngr få % för varje helt steg i komphöjning. Kompförhållandet är valt som en kompromiss utifrån WOT, se på de motorer man har variabel kompression. Att smogmotorerna har låg komp beror på okunskap, fel material och korkad placering av tändstiftet och risig bränsle-luftblandnings fördelning m m.

MVH

MN[/quote]

Jodå du har så rätt så, hög kompression hög verkningsgrad, låg komp sämre verkningsgrad. Ändrar där uppe :oops:. Däremot så är lågt komp bättre för miljön pga att mängden NOx minskar/elimineras osv, men det problemet bör man inte få pga att etanolen brinner svalare än bensin..

Optimalt komp med bensin är 14:1, Där får man maximal verkningsgrad.. tyvärr så är det typ omöjlig att i praktiken ligga så högt.. En renodlad E85 motor är gynsam att bygga med kompression på 12-14:1..
Överladdad, E85

(_!_)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Jake och M Nordin

Jag tackar för era svar.

Ville kolla med er lite vad ni tycker, men då är jag inte helt ute och cycklar då trots första E85 motorn, har lagt kompet runt 10, får se om teorierna blir lika i verkligheten när jag mätter den.

Swirl port topparna är redan köpta.

På tal om miljökrav med lågt komp, så får jag en känsla av att USA ser lite anorlunda på det här med vilka ämnen som motorn får släpa ut och villka man inte vill ha ut typ såna ämnen som bildas vid hög komp som NOx.
Medans här i Europa så bryr man sig inte lika mycket om det utan tycker det är mer noga att inte spä på växthuseffekten. Därav vill ha högre verkningsgrad på bensinen med högre komp.
Men det här är bara lite spekulationer från mina egna tankar så vet inte om det är så, vad tror ni?
För jag har aldrig förståt det här med deras komp sänkning som kom i början på 70 talet. Mer än att det skulle kunna vara så och att man ville ha ner effekten på motorerna och minska typ NOx värdena.

Mvh
MrV8
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Tja NOx är ju en växthusgas som är 200-300 gånger värre än CO2 (beroende på hur man jämför).. Att E85 är koldioxidneutral betyder ju inte att man kan bränna bränslet vid högre temp så att man får massa NOx.. får du upp förbränningstemperaturen tillräckligt högt så bildas otoligt mycket NOx..

Sedan angående statiskt kompförhållande och uppmätt komp.. Dessa är inte samma sak.. Kompförhållande är "komprimerad volym"/"1 cylinders volym"... Uppmätt komp Mäts i bar och är lägre eftersom det blöder lite i cammen osv.. Jag har dillat staiskt komp hela tiden, om du täntke ligga på 10:1 så kommer motorn att gå kalas, och vara Miljövänlig om du kör den på E85 :D
Överladdad, E85

(_!_)
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Det e bra att fler går över till E85 för då blir det mer bensin över till mig :lol: 8)
Kasta inte bäver i trähus.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Peter skrev:Det e bra att fler går över till E85 för då blir det mer bensin över till mig :lol: 8)
Det blir det ju inte!! 8)
Överladdad, E85

(_!_)
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Jake skrev:Tja NOx är ju en växthusgas som är 200-300 gånger värre än CO2 (beroende på hur man jämför).. Att E85 är koldioxidneutral betyder ju inte att man kan bränna bränslet vid högre temp så att man får massa NOx.. får du upp förbränningstemperaturen tillräckligt högt så bildas otoligt mycket NOx..

Sedan angående statiskt kompförhållande och uppmätt komp.. Dessa är inte samma sak.. Kompförhållande är "komprimerad volym"/"1 cylinders volym"... Uppmätt komp Mäts i bar och är lägre eftersom det blöder lite i cammen osv.. Jag har dillat staiskt komp hela tiden, om du täntke ligga på 10:1 så kommer motorn att gå kalas, och vara Miljövänlig om du kör den på E85 :D
Hej Jake

Jo jag mena oxå Statisk, tänkte att vi nu mer bara pratar statiskt komp så jag precisera det inte :D
Men vi tänkte ju lika så inga missförstånd uppstog.

Kompet blir om beräkningarna håller 10:1 om inte skulle jag tro lite högre snarare än mindre :D

Jo man vill ju gärna vara miljövänlig, så nu är jag lite frestad på en E85 motor och se hur den blir :D
Gör ju inget att den soppan är så pass mycket biligare oxå :wink:

Det här med NOx känner jag att det är ett ämne som man skulle behöva läsa på mer i, du får gärna utveckla det lite mer om du vill någon gång Jake :wink:

Käns skönt att höra dig säga att motorn kommer gå kalas med 10:1 komp på E85 :D Vart lite fundersam ett tag på om jag lagt det för lågt så jag skulle behövt få upp det ännu mer för att få den dräglig på E85, men tanken var lite att den skulle kunna gå på 98 ifall det krisar med E85 någon stans.

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

MrV8,

Bekymrar du dig för NOx så kan du alltid skaffa en katalysator... :wink: Skall man raljera lite så är mkt NOx tecken på en effektiv motor - finns roliga kurvor på dieselmotorer hur CO, effekt och verkningsgrad alla förbättras med tidigare förinsprutning men NOx sticker...

Att jänkarna fick lägre komp var pga avgaskrav och bensin med lägre oktantal och det var den vassaste komp man klarade av med den tekniken då. Ang avgaskrav har ju Europa knappast varit ledande på detta. Katkrav i EU från 1991? Volvo sålde katrenade bilar i USA 1977...

Själv skulle jag inte bygga en motor för E85 pga att jag är övertygad om att politikerna kommer fixa till priset på det med när tillräckligt många "gått i fällan". Titta bara på diesel - skräpbränsle dyrare än bensin!!!

MVH

MN
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

FEL!!!
Senast redigerad av Jake den tis mar 28, 2006 18:53, redigerad totalt 2 gång.
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

M Nordin skrev:
Själv skulle jag inte bygga en motor för E85 pga att jag är övertygad om att politikerna kommer fixa till priset på det med när tillräckligt många "gått i fällan". Titta bara på diesel - skräpbränsle dyrare än bensin!!!
Tja är man slug när man ändå bygger nytt, så bygger man så att bilen kan köras på både ock.. som jag sa tigigare, då slipper man sitta med ärchlet bart om det blir storstjek i brasilien, eller om nån sjutgalen jänkare får för sig att göra en glasruta av hela arabiska halvön.. Bara att köra på det billigaste man kan köpa på punpen..

Att diesel är dyrare än bensin är ofattbart, eftersom resten av europa har fattat att en deiselbil är bättre för miljön än en bensinare.. Men å andra sidan så är vi ju lite dummare än övriga europa vad gäller enerifrågor/miljöfrågor..
Överladdad, E85

(_!_)
Användarens profilbild
frisk
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Kontakt:

Inlägg av frisk »

Folk som tänker på miljön blir ju skattemässigt bestraffade i detta land.... men det vet ni ju alla redan. Va hände när man installerade en värmepump tex.? upp med taxeringsvärdet naturligtvis. Snart e E85 lika dyrt.... Nä legalisera hembränningsapparaterna igen så fixar vi vårt eget bränsle istället!
Användarens profilbild
mrv8
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av mrv8 »

Hej Jake och M Nordin

Det här med diesel, hur är det med miljövänligheten egentligen.

Själv tycker jag dom lycktar mer än bensinarna och ryker betydligt mer.
Så själv tycker jag det är rätt skönt att dom inte fått så stort fäste här i Sverige.

Men vad är det som gör att dom är miljövänligare ?
Är inte dieseln ett bränsle som är mer orent än bensinen?

Jag är ingen som kan det här med atomer jätte mycket, men jag får för mig att desto smutsigare bränslet är desto mindre drar en bil per mil, är det så att diesel bränslet innehåller fler kol atomer och därav finns det mer att bräna i samma mängd bränsle som gör den snålare eller hur fungerar det?

Ja det var kvällens fundering från mig.

Sen kan jag även nämna att en bekants Mitsubichi GDI som inte gått igenom besiktningen på grund av höga HC värden men igen CO gick igenom perfekt på E85 idag, han fick CO 0 och HC 53 från att haft CO 0 HC 240. Fråga honom om hur lamnda värdet vart på E85 och han kom inte på det men dom sa inget på besiktningen så han antar att det var inom gränserna.
Så han var glad idag :D
Det verkar vara rätt vanligt på GDI bilarna med hög HC känner 2 som har såna och båda har haft hög HC. Så nu när vi prata om E85 så sa jag till honom testa det i din och det vart tydligen bra.

Mvh
MrV8
M Nordin
Corvetteälskare
Corvetteälskare

Inlägg av M Nordin »

Jag tror "Targa-Tommy" :wink: kommer rensa här för nu är vi OT igen...

MVH

MN
Användarens profilbild
Jake
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker

Inlägg av Jake »

Anl till att deisel är "bättre" beror på att verkningsgraden är mycket högre.. = den behöver färre kolatomer för att uträtta samma arbete som en bensinare = lägre CO, CO2 i ton räknat..

Men om du tycker att Deisel stinker och ryker, så har du inte luktat på en bil med E85 i tanken.. E85 bilar otroligt mycket vattenånga vid förbränning, samt att det stinker hembränningsappart nåt så in i vassen.. Det är väl största nackdelen, men jag har börjat vänja mig lite vid stanken..

Var ute och körde min etanolfransos igår +1,vidstilla och regn i luften.. Stod vid ett rödlysre och nån smartskaft la sig riktigt nära, varvade upp lite.. innan det blev grönt kunde jag bara se Lützendimma bakom, och Jösses vad det luktade.. Hade inte lyktas lägga en lika fin rökridå med corvetten med fullt spinnande bakhjul..

Ska hur som helst bli skoj att testa vetten på E85, det bör ju inte bli mindre dimma bakom bilen :twisted:
Överladdad, E85

(_!_)
Skriv svar