Motorbyte!!!
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
Motorbyte!!!
ska ur med min 454:a inom kort, men har tajt med tid eftersom jag bara har en helg på mig att byta till min nya 468:a... nån som har erfarenhet av motorbyte av bigblock med manuell, räcker det med att ta ur kyl, bort med huven och lite annat, typ fördelare, vattenpump för att lirka ur den... hade ju ett ruskigt problem när jag bytte kopplingen eftersom jag har fast växellådsbalk... smarta tips mottages varmt...
mvh Magnus Fredriksson
mvh Magnus Fredriksson
Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Börja med att släppa på växellådsfästet, kardan och allt till växellådan, ta ner växellådan, den går att lirka ner medan motorn är kvar. ha en domkraft under bakre delen av tråget bara, på motorn, sen är det lätt att släppa motorfästen o lyfta i. Lyft tillbaka i omvänd ordning
Tommy
Tommy
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
tackar.. det låter ju inte så krångligt som jag tycker det ser ut i det lilla hålet till motorrum2QIK4U skrev:Ta bort remskivan fram och vxl spaken från lådan,,,ha gärna med nån kompis som hjälper med en extra hand så är det lugnt
mvh R


Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Det är inte så krångligt och det är nog lättare att ta hela paketet, jag gör dock aldrig det själv för att hela paketet blir längre och tyngre och jag aldrig litar på motorlyftarnas kapacitet eller på att balansen är tillräckligt bra för att inte lådan ska skrapa i fronten när man kör iväg grejerna bakåt från bilen.
Smaksak alltså
Smaksak alltså

RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
jag är alltid försiktig... det är därför jag frågar mig fram
..... ett litet problem till som jag funderar på, jag har ett större typ Moroso tråg till den nya motorn.... hörde med en Chevelle ägare med bigblock som hade problem med att tråget varför stort, och det inte gick å vinkla in motor å växellåda ihop, utan fick sära på det försig... nån som vet?

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Sen kan du få problem med styrlänkaget om du har större tråg....
RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
-
- Corvetteälskare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: fre apr 16, 2004 1:44
- Ort: Gävleborg.
- Kontakt:
Lossa växellådsfästen, kardan mm o tippa motorn bakåt, ha en domkraft under tråget med något mjukt mellan så kommer du åt bultarna.... Lååååång förlängare till spärrskaftet bara 

RIKTIGA BILAR HAR KROMADE STÖTFÅNGARE
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Summer on Wheels
http://www.summeronwheels.com
http://www.classiccarsandcustoms.se
http://www.youtube.com/ledberg
Corvette Stingray by Tommy Ledberg
http://www.stingray.nu
Hammarlack
Suveränt i miljökatastrofområden som tär aggresivt på metall.
Har två "renoverare" i garaget som rivit ned hela fronten på två mycket fina sextiotalare och målat alla detaljer blank svart hammarlack. ALLT, innerskärmar, huv, ram och smådetaljer.
Motivering: För att det inte skall rosta sönder = seriös renovering, inget slarv. Sen tyckte det var ganska snyggt också
En bil som står i värmegarage hela året förutom 200mil där de mesta går till konsum
Tänk den gången nån skall försöka återställa detta. Värdestergring?... Not!
Förresten ska du nog inte spruta i närheten av bilen då om jag inte tar fel så innehåller Hammarlacken Silicone. Om du sen skall få en lack på bilen blir det problem.
Ursäkta min negativitet, men tycker nog att vad som helst annan färg gör det bättre

Suveränt i miljökatastrofområden som tär aggresivt på metall.
Har två "renoverare" i garaget som rivit ned hela fronten på två mycket fina sextiotalare och målat alla detaljer blank svart hammarlack. ALLT, innerskärmar, huv, ram och smådetaljer.
Motivering: För att det inte skall rosta sönder = seriös renovering, inget slarv. Sen tyckte det var ganska snyggt också

En bil som står i värmegarage hela året förutom 200mil där de mesta går till konsum

Tänk den gången nån skall försöka återställa detta. Värdestergring?... Not!
Förresten ska du nog inte spruta i närheten av bilen då om jag inte tar fel så innehåller Hammarlacken Silicone. Om du sen skall få en lack på bilen blir det problem.
Ursäkta min negativitet, men tycker nog att vad som helst annan färg gör det bättre

548/Ornet
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
CCSR styrelse
Corvette-75 Cupé
0571-30518
Helt klart oumbärlig, fäst kedjorna i topparnas fram/baksida så får du perfekt balans. Pillade ut/in min 454 med TH400 på så sätt. Koppla den till en tryckluftdriven mutterdragare så går det ännu lättare.Börje skrev:Hej
Använder en sån här. Tycker den funkar bra för att 'tilta' med.
/Börje
Glöm inte att du måste ha en motorlyft med låååång arm bara !!! Det är en bra bit in från fronten dit motorn ska ner.
/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor
Corvette SB -74 Coupe gul
Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor

Kul att se hur välutrustade alla är,,,som fattig har jag fått klara mig med ett gammalt säkerhetsbälte( från baksätet på min första Camaro) som jag använder än i dag- oumbärligt för mig.
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.
Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.
Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R
- Fredriksson
- Corvettefantast
- Inlägg: 124
- Blev medlem: ons okt 22, 2003 22:26
- Ort: Borås
här pratar vi Bigblock... övriga motorer behöver man väl ingen lyft för...2QIK4U skrev:Kul att se hur välutrustade alla är,,,som fattig har jag fått klara mig med ett gammalt säkerhetsbälte( från baksätet på min första Camaro) som jag använder än i dag- oumbärligt för mig.
Har lyft ca 200 maskiner i det genom åren. Hållbart, snabbfäste och gratis.
Lyfter man bara motorn tar man främsta headersbulten på ena sidan och den bakersta på andra sidan.
Lyfter man motor och låda tar man bakersta på ena sidan och 3 bakifrån på andra sidan( varierar lite beroende på material i toppar och desssa angivelser avser bara Big block .....vilket antagligen är det enda vi talar om här inne va??...*blink*
mvh R

Corvette 454 LS5 -71 Såld!
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68
Corvette Z06 -06 Såld!
Corvette 350 -72 Såld!
Corvette 327 -68