Hur ser man vilken motor som sitter orginal?

Tekniska frågor och svar om Corvetter 1968-1982
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Hur ser man vilken motor som sitter orginal?

Inlägg av Kermit »

Jag är lite ny på detta, är på g att skaffa en C3:a, men har lite frågetecken fortfarande. Det som jag klurar mest över just nu är motorn. Bilen är en USA-import som togs in på 80-talet. Enligt uppgift ska det vara en orginal bigblock (427), men motorn är numera utbytt till en 454. I vägverkets bilregister står den reggad som 257kW = 350 hp när den först reggades, vilket snarare pekar på att det har suttit en 327:a i den, iaf vid registreringstillfället.. Hur hänger detta ihop?

Jag har inte kollat de papper etc som finns än, men man ska visst kunna avgöra på bilen ganska enkelt om det är en orginal bigblock. Hur ser man det? Och finns det nån uppenbar orsak att regga en bil med mindre kW än den har vid regbesiktning? Låter ju lite galet.

Det är inte så att jag tror att jag blir blåst, litar på säljaren.. Men det vore intressant att veta varför den är reggad med mindre kW. Några idéer?
Keller
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 318
Blev medlem: fre jun 03, 2005 19:27
Ort: Varberg

Inlägg av Keller »

har hört att det är något man gör för att få billigare försäkring, den avgörs ju ibland av motorns effekt.. så mindre effekt = billigare försäkring..

har du inga bilder att bjuda på? :roll:
Medlem nr 1909
c3 -75
Volvo V70 - 97
http://photobucket.com/albums/a165/jako ... _Corvette/
Peter
Corvettefanatiker
Corvettefanatiker
Inlägg: 1743
Blev medlem: mån okt 20, 2003 18:15
Ort: Södertälje
Kontakt:

Inlägg av Peter »

Ett snabbt sätt är at titta på knutkorsöverfallen bak. Om dom är med rejäla bultar samt en "cap" så ere en BB bil medans om det sitter U-bultar ere en smallblock.
Bara bigblockbilarna hade krängningshämmare bak.
Detta är förstås ingen garanti,men det kan ju hjälpa till iaf. Kanske någon tidigare ägare har bytt alt släängt dit sånt me.
Va ere för årsmodell?
Kasta inte bäver i trähus.
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Jo, skulle ju helt klart kunna vara pga billigare försäkring. (Vad händer då ifall olyckan inträffar och man inte har samma motor som i regbeviset?)

Nåja, ska kolla lite mer på den, ägaren kunde visa på flera detaljer som visar att det är en BB. Vet ni fler saker som avslöjar orginalmotorn är det bara att säga till. Man kan inte läsa ut det från typ chassinr eller liknande märkning på bilen? Brukar ju oftast gå.

Bilen är en 68.

EDIT: Hittade just lite info om detta, motorinfo kan utläsas från VIN-numret, men dom började märka bilar med motorkoder först 72 :?
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

Det kan vara svårt att avgöra om det är en orginal bb bil bara på utseendet. men bb bilarna hade väl 400 lådan orginal. sen är det ju krängninshämmare bak och drivaxlar som redan står beskrivna.
men det kan ju föregående ägare ha bytt ut.
kolla kylaren. om det är en bb el sb.
-69, 502, Coupé
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Kylaren är BB. Grejjen är väl - finns det någon del som inte byts ut om man vill uppgradera motor / drivlina där man kan se vad som satt orginal? :)

Det är väl rätt stor risk att det är pga försäkring, som Keller sa, så det är väl egentligen inte så mycket att oroa sig om.. men det känns ju alltid bättre att ha en orginal BB :)
KrilleN
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 423
Blev medlem: lör okt 09, 2004 23:52
Ort: Sweden

Inlägg av KrilleN »

Jonathan skrev: men bb bilarna hade väl 400 lådan orginal.
BB bilarna hade manuell också, det är nästan vanligare med BB oc manuell.
Senast redigerad av KrilleN den ons feb 08, 2006 11:30, redigerad totalt 1 gånger.
Jonathan
Corvetteälskare
Corvetteälskare
Inlägg: 455
Blev medlem: fre feb 20, 2004 8:33
Ort: Växjö
Kontakt:

Inlägg av Jonathan »

KrilleN skrev:
Jonathan skrev: men bb bilarna hade väl 400 lådan orginal.
BB bilarna hade manuell också.
Ja självklart!

Jag vet inte om någon "del" som sitter "fast" på bilar med bb som inte sb bilarna har som man lätt kan kolla...
-69, 502, Coupé
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Den är iaf manuell :)

Nåja, som sagt spelar det inte någon större roll, bilen är ju ändå inte direkt matching numbers / orginalskick, så det är inte så noga vad som suttit i den så länge det som finns i den nu funkar 8) Men visst vore det kul att veta.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

DET ENKLASTE ÄR VÄL ATT KOLLA VINKODEN !! Där ser du direkt om det varit BB från början ju.....

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Kermit
Rookie
Rookie
Inlägg: 61
Blev medlem: sön jan 22, 2006 22:49

Inlägg av Kermit »

Näpp. Dom skrev in motorkoder först 72, bilen är en 68.. som sagt.
Terner
Corvetteexpert
Corvetteexpert
Inlägg: 900
Blev medlem: ons jul 21, 2004 9:07
Ort: Stockholm

Inlägg av Terner »

Kermit skrev:Näpp. Dom skrev in motorkoder först 72, bilen är en 68.. som sagt.
Aha sorry...

/Terner
Corvette BB -73 Coupe numera såld
Corvette SB -74 Coupe gul

Klimatkompenserar med biogas i bruksbilen! Men för säkerhets skull med både turbo och kompressor :)
Skriv svar